رئیس میراث فرهنگی نایین:
تابناک: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نایین گفت: مرحله دوم مرمت، بازسازی و احیای بازار تاریخی شهر نایین با اعتبار اختصاص یافته از سوی سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.
کد خبر: ۶۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵ 28 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، محمود مدنیان در نایین با اشاره به مرمت بازار تاریخی نایین اظهار داشت: با توجه به اهمیت بازار تاریخی شهر نایین و لزوم احیای آن به‌عنوان قلب بافت تاریخی شهر نایین و در راستای حفظ و مرمت آن، اقدامات بسیار زیادی در چند سال اخیر در این بازار توسط اداره میراث فرهنگی انجام شده است که می‌توان از آن جمله به سبک‌سازی، ایزوله و آجرفرش بام، بدنه سازی، کف سازی، استحکام‌بخشی و بازسازی بخش‌های فروریخته آن اشاره کرد.

وی افزود: در همین راستا در سال 1390، تصمیم به احیا و زنده‌سازی این بازار که حدود 4 دهه متروکه شده بود، گرفته شد که در این راستا طرحی با عنوان ایجاد بازارچه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در ابتدای بازار تاریخی نایین تهیه و از همان سال اجرای آن شروع شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین خاطرنشان کرد: در مرحله نخست 12 باب مغازه در بازار، مرمت، بازسازی و احیا شد، هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز در این مغازه‌ها مشغول به فعالیت شدند.

وی افزود: در راستای ادامه طرح احیای بازار تاریخی نایین، امسال نیز با اعتباری افزون بر 700 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی، مرمت و بازسازی تعداد 10 باب مغازه دیگر بازار در دستور کار قرار گرفته که با اتمام این مرمت‌ها تقریباً تا اواسط بازار زیر پوشش مرمتی قرار گرفته است.

مدنیان تصریح کرد: امیدوار هستیم با حمایت مسئولان و مردم شریف شهرستان نایین در آینده نزدیک بافت تاریخی شهر نایین احیا شده و از این طریق سبب احیا و رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی و در نهایت جذب و جلب توریست در شهر تاریخی نایین باشیم.

به گزارش تسنیم بازار تاریخی نایین یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تاریخی ایران و به عنوان مهم‌ترین مسیر و مرکز تجاری شهر نایین در طول تاریخ این شهر بوده است.

بازار تاریخی نایین با طول 300 متر، 170 باب مغازه، 2 چهارسو و 3 کاروانسرا و بارانداز، در طول تاریخ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری منطقه محسوب شده است.

تاریخ ساخت اولیه این بازار متعلق به دوران ایلخانان بوده و ورودی اصلی آن به‌عنوان یکی از دروازه‌های اصلی ورودی شهر نایین و معروف به دروازه چهل‌دختران بوده است که پس از عبور از خندق اصلی شهر و پل متحرک، امکان وارد شدن به بازار و شهر را داشته است.

این بازار تاریخی به شماره 1564مورخ 24/5/56 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار