یک مددکار اجتماعی با اشاره به تغییر نیازهای معلولان در گذر زمان عنوان می‌کند: معلولان، پیش از این کمتر در عرصه‌های اجتماعی حاضر می‌‏شدند و بنابر این نیازهای کمتر و محدودتری داشتند اما امروز با مدرن‌تر شدن زندگی نیازهای این گروه از جامعه نیز بیشتر شده است و به اشتغال، تحصیل و خدمات بیشتری نیاز دارند.
کد خبر: ۶۷۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 31 October 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: مدیر بهزیستی شهرستان شیراز اظهار داشت: اردوی جهادی با نام شهید عباس دوران به صورت تیمی و با حضور کارشناسان امور توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری، مسکن و اشتغال و مشارکت‌های مردمی در روستاهای بخش ارژن شهرستان شیراز برگزار شد.

حمید آزرمی افزود: این اردو با همکاری بخشدار ارژن اجرا شد و از 50 خانواده معلول و بی‌سرپرست در روستاهای مختلف بازدید و نیاز سنجی به عمل آمد.

 

 وی با اشاره به اقدامات درمانی که در این اردوی جهادی مطلوب به انجام رسید، بیان کرد: با حضور تیم پزشکی که در اردو شرکت کردند، معاینه، ویزیت و درمان رایگان از جامعه هدف به انجام رسید.

رسیدگی جامع

آزرمی از توزیع سبد کالا میان خانواده‌های معلولان تحت پوشش بهزیستی در این بخش خبر داد و عنوان کرد: سرکشی به حوزه‌های مختلف در فارس مستمر بوده است اما این نخستین اردوی جهادی است که مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز با دامنه وسیعی از اهداف در بخش ارژن فارس برگزار کرد.

وی افزود: در این برنامه همچنین مشکل مسکن، اشتغال، معیشت، وسایل مورد نیاز توانبخشی و بهداشتی، مناسب سازی محل سکونت و ... بررسی شد و از خانواده تک معلولی تا 8 معلولی بازدید به عمل آمد تا مشکلات اساسی آنها مرتفع شود.

این مقام مسوول با ذکر اقلام توزیع شده میان این خانواده‌ها اظهار کرد: مواد غذایی، البسه، لوازم تحریر و لوازم بهداشتی میان مددجویان توزیع شد و در مدارس و مراکز خانه‌های بهداشت با هدف اطلاع رسانی و آگاهی از آسیب‌های اجتماعی، بروشور و محصولات فرهنگی تخصصی توزیع شد و از روستامهدها و کمپ‌های ترک اعتیاد و پایگاه‌های بهزیستی در روستاهای منطقه نیز بازدید شد.

 

 نیازهای معلولان

یک مددکار اجتماعی با اشاره به تغییر نیازهای معلولان در گذر زمان عنوان می‌کند: معلولان، پیش از این کمتر در عرصه‌های اجتماعی حاضر می‌‏شدند و بنابر این نیازهای کمتر و محدودتری داشتند.

ناصر معظمی ادامه داد: امروز با مدرن‌تر شدن زندگی نیازهای این گروه از جامعه نیز بیشتر شده است و به اشتغال، تحصیل و خدمات بیشتری نیاز دارند.

وی معتقد است: در کنار خدمات توانبخشی و درمانی باید اشتغال‌زایی و آموزشی گسترده به معلولان ارایه شود تا از نظر روحی و روانی حمایت مطلوبی از آنها شده باشد.

معظمی افزود: برای حرکت در مسیر مقابله با فقر و تبعیض اجتماعی باید تامین مسکن و اشتغال معلولان مورد توجه و رسیدگی ویژه قرار بگیرد.

حمایت روحی

یک روانشناس بالینی نیز نگاه جامعه به معلول را در رضشد و پرورش فکری و رحی این قشر موثر دانست و گفت: جامعه نباید با نگاه ترحم آمیز به معلول توجه کند.

الهام ذاکر ادامه داد: باید در سهمیه اشتغال در بخش‌های مختلف جامعه برای معلولان سهمی در نظر گرفته شود تا معلول تحصیل و پیشرفت علمی خود را بی‌نتیجه نداند و برای آن انگیزه کافی داشته باشد.

وی با تاکید بر ایجاد رفاه شهروندی برای معلولان عنوان کرد: فرقی ندارد که معلول ساکن روستا یا شهر باشد اما باید مسیر تردد مناسب، وسیله تردد خاص و ... در شمار امکاناتی قرار بگیرد که برای آنها در نظر گرفته شده بود.

 

ذاکر تامین مسکن را دغدغه بسیاری از خانواده‌های دارای فرزند معلول عنوان کرد و گفت: هزینه نگهداری از فرزند معلول زیاد است و نداشتن مسکن این مشکل را 2 چندان می‌کند.

این روانشناس بالینی باور دارد: در نظر گرفتن وام‌های کم‌بهره ویژه معلولان، ارایه خدمات توانبخشی رایگان و ... خدماتی است که می‌تواند معلول را از نظر روحی ارتقا بخشد.

ذاکر نیاز معلولان را به 3 بخش تقسیم و بیان کرد: نیازهای معلولان به نیازهای اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و روانی تقسیم می‌شوند که ارتقاء هر کدام در تقویت سایر نیازها موثر واقع می‌شود.

وی افزود: مناسب سازی فضای شهری، حمل و نقل و فرهنگ سازی اولویت اول برای زندگی معلول است و پس از آن، اشتغال، مسکن، کمک هزینه و ... نیازهای بعدی است که برای یک زندگی خوب به ان نیاز دارد تا اعتماد به نفسش افزایش یابد و حتی به تشکیل خانواده نیز فکر کند.

حس خوب

یک جوان معلول که با ویلچر تردد می‌کند نیز با گلایه از معابر شهری گفت: ویلچر پای من برای رفتن به نقاط مختلف است اما وقتی پیاده روها یکسان‌سازی نشده‌اند زمان زیادی برای رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر طول می‌کشد.

محسن ادامه داد: همین مشکلات در سطوح بالاتر برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس معضلی است که هر روز با آن مواجه می‌شوم.

وی با اشاره به آسیب روحی که معلولان در موارد و موقعیت‌های فراوانی با آن مواجه می‌شوند، گفت: اینکه مردم با ترحم با ما رفتار می‌کنند بدترین دردی است که آن را می‌توانیم تجربه کنیم و این در حالیست که ناتوانی جسمی به معنای ناتوانی ذهنی نیست.

محسن معتقد است: در نظر گرفتن حق شهروندی برای معلول نباید در حد یک شعار باشد بلکه باید در تار و پود جامعه و در زندگی روزمره نشانه‌های آن برای تسهیل زندگی یک معلول جاری شده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار