برای شرکت در راهپیمایی میلیونی اربعین یکی از الزامات تهیه پاسپورت و اجازه خروج جهت عزیمت به کشور عراق می باشد؛ در همین خصوص در تماس چند تن از معلمین استان فارس موضوعی مبنی بر عدم اجازه خروج از کشور برای معلمین در ایام اربعین جهت رفتن به کربلا مطرح شد.
کد خبر: ۶۷۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵ 24 October 2018

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: امام حسین پیر و جوان، زن و مرد، دختر و پسر نمی شناسد. عشقش در دل که بیفتد دیگر هیچ چیز و هیچ کس جلودارش نیست.

شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین
روی دل با کاروان کربلا دارد حسین

از حریم کعبۀ جدّش به اشکی شست دست
مروه پشت سر نهاد امّا صفا دارد حسین

طی چند سال اخیر پیاده روی اربعین به میعادگاهی برای عرض ارادت یه ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) تبدیل شده است، شور و شوقی عجیب را در دل ها می اندازد و هرکس از هر جای کشور سعی می کند خود را به این اجتماع بزرگ مسلمانان جهان برساند تا بیش از پیش خاری در چشم دشمنان اسلام و نظام باشد.

اگر یک بار در میهمانی اربعین حسین حاضر شوی، دیگر برایت خیلی سخت می‌شود، در زمان‌های دیگر که حرم حسین آرام و بی‌هیاهو است آنجا باشی.
چون حس می‌کنی، تنها در اربعین است که حُرمت حرم حسین حفظ می‌شود؛
در اربعین است که کسی آرام وارد حرم نمی‌شود؛ همه به سر و سینه می‌زنند و در فراق حسین اشک می‌ریزند و ناله سر می‌دهند

 

طرح مسئله

برای شرکت در راهپیمایی میلیونی اربعین یکی از الزامات تهیه پاسپورت و اجازه خروج جهت عزیمت به کشور عراق می باشد؛ در همین خصوص در تماس چند تن از معلمین استان فارس با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در فارس، موضوعی مبنی بر عدم اجازه خروج از کشور برای معلمین در ایام اربعین جهت رفتن به کربلا مطرح شد.

یکی از معلمین در این خصوص گفت: روزها و ساعت ها را به عشق امام حسین (ع) و برای پیاده روی اربعین می گذراندم و برای رسیدن به آن لحظه موعود که به دیدار یار بشتابم، بی تاب بودم و لحظه شماری می کردم.

این شخص از تلاش فراوان خود برای مهیا شدن سفرش به عراق برای پیاده روی اربعین گفت و افزود: با وجود مشکلات و گرفتاری های زیاد اما هرطور بود شرایط را فراهم کردم تا به این سفر که برایش لحظه شماری می کردم، بروم.

وی پیرامون درخواست خود از آموزش و پرورش بیان داشت: بگونه ای برنامه ریزی کرده بودم که تنها به دو روز مرخصی نیاز داشتم تا بتوانم به پیاده روی اربعین بروم اما با آن موافقت نشد.

این شخص ادامه داد: 2 روز درخواست مرخصی من بدون حقوق بود و حتی یک نفر جایگزین نیز برای خودم آورده بودم ولی با این حال باز موافقتی مبنی بر اجازه خروج از کشور برای من صادر نشد.

جزئیاتی از اطلاعیه آموزش و پرورش

طبق پیگیری های خبرنگار ما اطلاعیه ای در تاریخ 23 مهرماه سال جاری به مسئولین امور اداری زده شد که در سه بند جزییاتی از شرایط سفر به عراق برای معلمان و کارکنان آموزش و پرورش جهت پیاده روی اربعین در آن تشریح شده بود.

در بند دوم این اطلاعیه که مورد نظر معلمان شاکی بود، آمده است: برای آموزگاران، دبیران و دیگر همکاران آموزشی با توجه به عدم جایگزینی و تعطیلی کلاس درس، سفر به عتبات عالیات ممنوع می باشد.

 

تابع قوانین هستیم/ خروج معلمان برای پیاده روی اربعین ممنوع نیست

درهمین خصوص جزئیات این بخشنامه را از وحیدرضا نظام الملکی، مسئول امور اداری اداره کل آموزش و پرورش استان فارس پیگیری کردیم که با طمانینه به حرف های ما گوش داد و به تک تک سوال هایمان با فراغ بال پاسخ داد.

نظام الملکی در ابتدا توضیحی پیرامون قوانین مرخصی داد و گفت: طبق قوانین معلمان در طول سال تنها مرخصی برای ازدوج، عروسی و یا فوت بستگان نزدیک دارند و در غیر این صورت مرخصی وجود ندارد،همچنین می توانند دوماه اول سال آموزشی یا کل سال را مرخصی بگیرند

وی ممنوع کردن خروج معلمان از کشور برای پیاده روی اربعین را نادرست دانست و عنوان کرد: خروج معلمان و دبیران از کشور جهت پیاده روی اربعین را ممنوع نکردیم؛ معاونین و مدیر مدرسه با هماهنگی هم و به صورتیکه کار مدرسه بر روی زمین نمانده و به دانش آموز و مدرسه نیز لطمه ای وارد نشود، می توانند به سفر اربعین بروند.

مسئول امور اداری اداره کل آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: برخی از معلمان تعهد خدمتی دارند و می بایست تا 10 سال به دلیل تعهدی که به آموزش و پرورش داده اند و نظام وظیفه آن ها را به عنوان مشمول به حساب آورده، نمی توانند از کشور خارج شوند؛ این دسته باید ضمن دادن تعهد، وثیقه ای را نیز برای خروج قرار دهند.

وی با تاکید بر مُرّ قانون خاطر نشان کرد: ما برای اینکه مشکلی برای کسی پیش نیاید، مجبور به سختگیری هستیم و طبق بند به بند قانون که باید اجرا شود، پیش رفته ایم.

نظام الملکی درمورد شرایط خروج از کشور برای معلمان ابتدایی جهت پیاده روی اربعین گفت: معلمان به ویژه آموزگاران چون هر روز می بایست به سر کلاس درس بروند و با دانش آموزان مقطع ابتدایی سر و کار دارند، نیاز به یک نفر جایگزین داشته تا به جای آن ها کارهایشان را انجام داده و کلاس را پیش ببرند.

وی در ادامه توضیحات عنوان کرد: در زمانی که معلم حضور ندارد، اگر خدایی ناکرده اتفاقی برای یکی از دانش آموزان بیفتد، ابتدا مدیر مدرسه و در ادامه آموزش و پرورش مقصر خواهند بود پس به همین دلیل اجبار برای آوردن جایگزین را در دستور کار قرار دادیم به نحوی که آن فرد جایگزین توسط مدیر مدرسه تایید شود.

این مقام مسئول همچنین گفت: در ناحیه یک شیراز، روز گذشته دو نفر با معرفی جایگزین و تایید آن ها از سوی مدیر مدرسه عازم عراق شدند

وی در تشریح حالتی دیگر که امکان رفتن به پیاده روی اربعین به علت مرخصی وجود برای معلمان ندارد را اینگونه بیان کرد: برخی از معلمان تعداد روزهایی که برای مرخصی می خواهند بیش از حد می باشد، مثلا موردی داشتیم درخواست 15 روز مرخصی داده بود که برای مدرسه و آموزش و پرورش، نبود معلمش به مدت 15 روز سخت و گاهی اوقات حادثه ساز است.

 حل مسئله یک بار برای همیشه

من حیث المجموع آنچه برآورد می شود این است که چه بهتر می بود اگر در بخشنامه و یا در نامه ای به پیوست آن شرایطی که مسئول امور اداری اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت را با جزئیات ذکر کرده بودند تا جلوی تفسیرهای به رای گرفته شود.

طبق پیگیری های خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در فارس، اطلاعیه هایی از این دست در ایام نزدیک به اربعین در سال های پیش نیز بوده ولی انتظار می رود که یک بار برای همیشه این موضوع را به درستی و به صورت کامل بررسی و مسئله را حل و فصل نمایند تا معلمان و دبیران عزیز با خاطری آسوده بتوانند برنامه ریزی های لازم را برای خود و سفرشان انجام دهند.

برچسب ها: معلمان ، اربعین ، ممنوعیت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار