رئیس شبکه دامپزشکی اردکان:
رئیس شبکه دامپزشکی اردکان با اشاره به اهمیت غذای سالم در توسعه و افزایش بهره‌وری، گفت: تأمین امنیت غذایی جامعه مهم‌ترین وظیفه دامپزشکی است.
کد خبر: ۶۶۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 06 October 2018

شهرام شاکر ضمن گرامیداشت روز دامپزشکی به تشریح وظایف سازمان دامپزشکی و اهمیت آن در سلامت جامعه پرداخت و گفت: این سازمان باهدف تأمین بهداشت، سلامت و فراهم کردن رفاه دام، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی، تأمین و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام تشکیل‌شده است.

وی افزود: تأمین غذای سالم، پایه توسعه و افزایش بهره‌وری است. سالانه برای درمان بیماری‌ها و مسمومیت‌های ناشی از مصرف غذاهای آلوده با منشأ فرآورده‌های خام دامی هزینه زیادی به خانواده و دولت تحمیل می‌شود لذا نقش دامپزشکی کشور در تأمین مواد اولیه بهداشتی و سالم موردنیاز مواد غذایی با منشأ فرآورده‌های خام دامی از حیث تأمین سلامت جامعه و حفظ سرمایه ملی به‌عنوان یک دستگاه پیشگیری‌کننده و فعال در خط مقدم موردتوجه است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان گفت: نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و تائید قابلیت مصرف، کنترل و بازرسی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مانند قصابی‌ها، مرغ و ماهی‌فروشی‌ها، مراکز توزیع تخم‌مرغ، بازرسی از مراکزی که در تهیه محصول خود از فرآورده‌های خام دامی استفاده می‌کنند مانند رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کبابی‌ها، جگرکی‌ها، کله‌پزی‌ها، کنترل وضعیت نگهداری فرآورده‌های خام دامی در بیمارستان‌ها، پادگان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس شبانه‌روزی، کنترل و بازرسی از واحدهایی که فرآورده‌های خام دامی تولید می‌کنند شامل دامداری‌ها، مرغداری‌ها، کشتارگاه‌های دام و مرغ، بسته‌بندی‌های انواع گوشت و فرآورده‌های خام دامی ازجمله وظایف سازمان دامپزشکی است.

وی اظهار داشت: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند تب مالت، سل، هاری و تب کریمه کنگو از طریق واکسیناسیون و معاینات دام‌ها، تشخیص و درمان بیماری‌های دامی و کمک به حفظ سرمایه دامداران، نظارت و واکسیناسیون دام‌ها در شرایط بحران مانند سیل و زلزله، معدوم‌سازی و دفن بهداشتی دام‌های تلف‌شده در شرایط بحرانی نیز از دیگر وظایف و فعالیت‌های دامپزشکی است.

شاکر گفت: در سال گذشته و در راستای مبارزه با بیماری‌های واگیر و انگلی دام و طیور در سطح شهرستان اردکان اقداماتی نظیر واکسیناسیون، انگل زدایی، بهداشتی نمودن جایگاه نگهداری دام و طیور و سم‌پاشی اماکن انجام‌شده است.

وی افزود: درزمینهٔ مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز اقداماتی مانند انگل زدایی، واکسیناسیون، خون‌گیری، تست سل و تست مشمشه صورت گرفته است که ۱۲ رأس گاو مسلول و ۴ رأس گاو بروسلوزی شناسایی و کشتار شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان در پایان گفت: مراقب فعال بیماری‌های واگیردار دام و طیور، کنترل بهداشتی و نظارت بر ورود و خروج دام و طیور زنده، صدور مجوز حمل و صدور مجوز جوجه ریزی، کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی و شیلاتی، کنترل و نظارت بر مراکز خصوصی دامپزشکی شامل داروخانه‌ها، مراکز مایه‌کوبی و درمانی از دیگر اقدامات این سازمان برای تأمین سلامت همشهریان توسط شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان انجام‌شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار