متنوع ،علمی،جذاب
بسته "گوناگون " عنوان بسته ای جذاب ومتنوع درسایت خبری تابناک ایلام است.دراین بسته ازخبرهای مختلف علمی وورزشی گرفته تا حوادث اجتماعی وتاریخی یافت می شود.سعی شده است درمحتوی این بسته مطالبی گذاشته شود که بیشتر مورد توجه مخاطبین بوده وجنبه علمی وکاربردی هم داشته باشند.
کد خبر: ۶۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱ 25 July 2015
بسته "گوناگون " عنوان بسته ای جذاب ومتنوع درسایت خبری تابناک ایلام است.دراین بسته ازخبرهای مختلف علمی وورزشی گرفته تا حوادث اجتماعی وتاریخی یافت می شود.سعی شده است درمحتوی این بسته مطالبی گذاشته شود که بیشتر مورد توجه مخاطبین بوده وجنبه علمی وکاربردی هم داشته باشند.دربسته گوناگون امروز این مطالب را می خوانید:
برخورد تنددایی وتونی باهم/گفتگوبادلالی که برانکو پرسپولیس را بسته/دایی:کدام مدیرصبا قول سهمیه داده؟/پاکسازی کبدباچای زردچوبه/4عامل مرگ زودرس/27نکته کلیدی برای کاهش وزن/وقتی گوشها زنگمی زنند/علایم حمله قلبی را می شناسید؟/ممنوعیتهایی بعدازیک بی خوابی شبانه/شخصیت شناسی با گروه خونی/آب مرواریدجوان وپیرنمی شناسد
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

برخورد تنددایی وتونی باهم
علی دایی و تونی اولیویرا که ابتدای مسابقه به شکلی دوستانه با هم خوش و بش کردند در جریان مسابقه درگیر شدند.
به گزارش کاپ، در نیمه دوم دیدار دوستانه تیم های تراکتورسازی و صبا و پس از آنکه سروش رفیعی از مسابقه اخراج شد تونی اولیویرا به شدت به داور مسابقه اعتراض کرد، علی دایی نیز در پاسخ به سمت تونی رفت اما سرمربی تراکتورسازی با حرکت دست به علی دایی اشاره کرد و دایی نیز پاسخ وی را داد.
پس از آن با اخراج جهانبخش طاها، بازیکن صبا، یک بار دیگر بازیکنان در میان میدان با هم درگیر شدند و تونی بار دیگر به داور اعتراض کرد که دایی در پاسخ به وی گفت: «This is the football». 
بر اساس این گزارش، با وجود آنکه دو تیم 10 نفره شده بودند اما مربیان دو تیم به دلیل دوستانه بودن مسابقه می خواستند به جای بازیکنان اخراج شده بازیکن جدیدی به میدان بیاورند و علی دایی نیز به داور گفت این بازی دوستانه است و داور نیز در پاسخ گفت شما جنبه 11 نفره بازی کردن را ندارید. به این ترتیب یک دقیقه در مسابقه وقفه ایجاد شد تا دو بازیکن اخراج شده از زمین خارج شوند و مسابقه ادامه پیدا کند.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

گفتگوبادلالی که برانکو پرسپولیس را بسته
امیر عابدینی یکباره به سیم آخر زد و گفت یک دلال پرسپولیس امسال را بسته است. او حتی نام اختصاری این دلال را مطرح کرد. آنچه در ادامه می خوانید گفت و گو با «الف –س» است که عابدینی از او اسم برده .

به گزارش خبرآنلاین، در روزهایی که هواداران پرسپولیس از بد بسته شدن تیم شان گلایه دارند ، امیر عابدینی با حرف هایش شوکی بزرگ وارد کرد. مدیر قدیمی پرسپولیسی می گوید یک دلال پرسپولیس امسال را بسته. دلالی که یک استقلالی است. کسی که به زعم عابدینی هم پرسپولیس را نابود می کند و هم برانکو را.

تقریبا برای همه اهالی فوتبال مشخص است عابدینی کدام دلال را می گوید اما این مدیر برنامه ها که ۳ بازیکن به پرسپولیس داده ، کسی که سابقه بازی در لیگ اتریش ،سایپا و استقلال را دارد ، تمایل ندارد که اسمش رسانه ای شود. او اما به پاره ای از این اتهامات پاسخ می دهد. اینکه چطور محمد انصاری ، به پرسپولیس پیوسته است:«درست است که انصاری یک سهمیه تیم را پر کرد اما او آمد و ۳ روز با تیم تمرین کرد و در تست خودش را به تیم تحمیل کرد. همین پرسپولیس مگر پیشتر عباس زاده را جذب نکرده بود ، یا همین امید ابراهیمی وقتی از لیگ یک به سپاهان رفت ، سنی بالای ۲۳ سال داشت و سهمیه بزرگسال بود. »انصاری اما پیوستنش به پرسپولیس حسابی باعث شده تا هواداران تیم کلافه باشند. بازیکنی که به جای ضرغام اسماعیل یا احسان حاج صفی به پرسپولیس آمده ، معلوم است که حساسیت زا می شود.

این اما تنها بهانه عابدینی و خیلی از پرسپولیسی ها برای انتقاد از مدیربرنامه هایی که دو بازیکن رسمی دیگر در پرسپولیس دارد ، نیست. آنها به محسن مسلمان هم انتقاد دارند. بازیکنی که امسال تقریبا بدون مشتری مانده بود. او بعد از ناکامی در پرسپولیس ، در ذوب آهن و فولاد هم ثمربخش نبود و مازاد اعلام شد و دوباره امسال آمد پرسپولیس ؛«کی؟ محسن؟ محسن همین امسال هم مشتری داشت. او از استقلال پیشنهاد جدی داشت و چون قبل از این در پرسپولیس بازی کرده بود ، تصمیم گرفت پرسپولیسی بماند. این حرف ها که می زنند عجیب است. محسن یکی از بهترین قراردادهای این فصل را داشته و به مناسب ترین قیمت به پرسپولیس پیوسته و بی شک کیفیت لازم را داشته که برانکو او را انتخاب کرده است.»

او البته امسال بازیکن دیگری هم در پرسپولیس داشته یعنی رامین رضاییان که شاید بهترین خرید امسال قرمزهاست. خودش به این بازیکن می نازد و می گوید اگر او این ستاره را به این تیم آورده یعنی کارش درست است. اگرچه عابدینی این نظر را ندارد. او درباره اتهام استقلالی بودن هم می گوید :«من حرفه ای هستم. نه استقلالی و نه پرسپولیسی ، دوران فوتبالم در تیم های زیادی بازی کردم که یکی از آنها هم استقلال بوده است.»

او البته اتهامات دیگری هم دارد ، اینکه مثلا ماریچ را آورده و مسئول مذاکره با استپانوویچ بوده است. او همان کسی است که گرفتن عکس یادگاری اش همراه با محسن مسلمان در کنار مدیر باشگاه پرسپولیس خبرساز شده بود؛«من هیچ ارتباطی با این دو بازیکن ندارم . آنها منیجر کروات داشتند که به تهران آمد. من به عنوان کمک آقای طاهری در مذاکرات نشستم و رقمی بیش از ۵۰ هزار دلار برای پرسپولیس تخفیف گرفتم . »

او تقریبا همه اتهامات دیگرش را هم رد می کند. مثلا اینکه با برانکو یا مدیر برنامه های کرواتش در ارتباط است و کارهای ایران شان را انجام می دهد:«این ها دیگر شایعه است. من شاید کلا در این مدت یکبار برانکو را دیده ام . اصلا هم ارتباط یا دوستی بین مان نیست اصلا واسطه انتقال ، ماریچ با برانکو متفاوت است. این ها شایعات بی اساسی هستند. پرسپولیس فوروارد خارجی می خواهد و من دارم یک مهاجم کروات به اسم پروپیج را به ایران می آورم که به استقلال بیاید. اگر این قدر رابطه ام خوب بود که او را به پرسپولیس می دادم. نیازی نبود که بخواهم منتظر بمانم تا استقلالی ها این بازیکن را بگیرند. این ها همه اتهاماتی است که به من زدند. بار دیگر می گویم که فقط ۳ بازیکن در پرسپولیس امسال دارم و هیچ کدام از این بازیکنان هم خارج از عرف سر از پرسپولیس در نیاورده اند.»

او این دفاع را از خود دارد. این گفت و گو شاید یکی از معدود گفت و گوها باشد که اسم مصاحبه شونده در آن نیست. اگرچه با جست و جویی خیلی ساده می توانید نام مصاحبه شونده را متوجه شوید اما بر اساس قراری که با این واسطه نقل و انتقالات داشتیم ، نامش را منتشر نکردیم.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دایی:کدام مدیرصبا قول سهمیه داده؟
سرمربی تیم فوتبال صبای قم گفت: کدام مدیر صبای قم قول کسب سهمیه داده است؟

به گزارش فارس،‌علی دایی پس از شکست یک بر صفر صبا مقابل تراکتورسازی در دیداری دوستانه در جمع خبرنگاران گفت: 8 روز است که تمرینات خود را شروع کرده‌ایم و بازی قابل قبولی را امروز نسبت به بازی با سایپا انجام دادیم. متاسفانه نفرات خط جلوی خود را در این دو دیدار نداشتیم چون آن‌ها دچار مصدومیت کوچکی هستند. با این حال نسبت به بازی با سایپا پیشرفت خوبی داشتیم و روز به روز بهتر می‌شویم.

وی ادامه داد: کار بسیار سختی داریم، با برخی از بازیکنان به توافق رسیدیم اما هنوز آن ها نتوانستند در تمرینات ما حاضر شوند اگر تیم کامل‌تر شود شرایط بهتر خواهد بود. بازیکنانی که می‌خواستیم را گرفته‌ایم اما هنوز آنها نتوانسته‌اند در تمرین حاضر شوند. قاسم دهنوی امروز در تمرین ما شرکت کرد و رضا حقیقی نیز دو سه روز است که در تمرینات حاضر است. با این حال به این بازیکنان امیدوارم. می‌توانیم نتایج خوبی بگیریم اما باید زمان داشته باشیم. هفته‌های اول بسیار مهم است.

دایی در مورد اینکه برخی از مدیران باشگاه صبا صحبت از کسب سهمیه آسیا می‌کنند و شما چه رده‌ای را برای این تیم پیش بینی می‌کنید گفت: کدام مدیر چنین حرفی را زده است؟ تیم ما تازه شکل گرفته است. هنوز تیم‌های دیگر را ندیده‌ایم. باید در کوران مسابقات قرار بگیریم و شرایط را بررسی و سبک و سنگین کنیم. حرفی که می‌زنیم باید معقول باشد و به آن برسیم.

وی ادامه داد: اگر این تیم یک ماه قبل تشکیل شده بود و تمریناتش را شروع کرده بود می‌توانستیم بگوییم برای سهمیه می‌جنگیم. اما اکنون نمی‌توانم چنین حرفی را بزنم. امتیاز از دست رفتن در هفته های اول کار را سخت می‌کند. البته ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که موفق باشیم و نسبت به سال‌های قبل بهتر عمل کنیم.

وی در مورد اینکه چند درصد از بازیکنان مورد نظرش را جذب کرده گفت: درصدی نیست. ما زمانی وارد نقل و انتقالات شدیدم که تعداد محدودی بازیکن باقی مانده بودند و سعی کردیم ازبین آنها بهترین بازیکنان را انتخاب کنیم. صبا 5-6 بازیکن فیکس فصل گذشته خود را از دست داده است و این کار را سخت می‌کند.

دایی تاکید کرد: باید تیم جدیدی بسازیم، با یکی دو هفته نمی‌توان تیم جدید ساخت، باید زمان داشته باشیم در دو روز دو بازی سنگین انجام دادیم. در اکثر پست‌ها تغییراتی خواهیم داشت. بالای 40-50 درصد تیم تغییر می‌کند
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پاکسازی کبدباچای زردچوبه
مطالعات محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می دهد که چای زردچوبه بهترین ماده غذایی برای سم زدایی از کبد است.
 
به دلیل مواد شیمیایی و آفت کش ها در مواد غذایی و محیط زیست، کبد به مرور زمان غرق در مسمومیت می شود. مسمومیت کبد معمولا با سردرد، سوء هاضمه، نفخ شکم، افزایش وزن، لکه های کبدی، سوزش سر دل و مشکلات کیسه صفرا همراه است.

مطالعات نشان می دهد که چای زردچوبه، یکی از مهمترین روش های سم زدایی از کبد است. این ماده، کیسه صفرا را تحریک می کند و سبب تولید صفرا می شود. کبد از مایع صفرا برای سم زدایی استفاده می کند.

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است و در برخی از کشورها مانند هند، بیشترین کاربرد را دارد. رنگ زرد زردچوبه به دلیل ماده ای به نام کورکومین است که سبب تحریک صفرا می شود. معمولا برای تهیه چای زردچوبه از زردچوبه تازه، زنجبیل تازه، فلفل سیاه، دارچین، شیر نارگیل و عسل استفاده می شود که هریک خواص فوق العاده ای دارند.

۱- زردچوبه تازه: دارای خواص ضد التهابی قوی است و می تواند به درمان اختلالات گوارشی، رفع تهوع و گاز روده کمک کند.

۲- زنجبیل تازه: به همراه زردچوبه، بهترین ترکیب برای کمک به التیام درد مفاصل و درمان مشکلات تنفسی است.

۳- فلفل سیاه، غنی از ویتامین C است و خواص ضد سرطانی دارد، به علاوه سبب کاهش وزن می شود.

۴- دارچین، دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است.

۵- شیرنارگیل، چربی سالم موجود در شیر نارگیل به جذب زردچوبه کمک می کند.

۶- عسل، سرشار از انواع آنزیم، ویتامین و مواد معدنی است.

کاهش کلسترول خون، افزایش ایمنی بدن، بهبود گردش خون، روشن شدن رنگ پوست، پیشگیری از ایجاد لخته در اندام های داخلی بدن و تصفیه خون، از دیگر فواید چای زردچوبه هستند.

کبد یکی از اندام های بزرگ سمت راست شکم است که حدود ۱.۳۶ کیلوگرم وزن دارد. مهمترین وظیفه کبد، فیلتر کردن خونی است که از دستگاه گوارش وارد کبد می شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد. تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می شوند. کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می کند. ذخیره قند بدن نیز به عهده کبد است.

حقایقی در مورد کبد:

– کبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است.

– بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی بدن، از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت به عهده کبد است.

– کبد با تولید پروتئین و هورمون در سراسر بدن، نقش مهمی را در حفظ سطح نرمال قند خون ایفا می کند.

– کبد تنها عضوی است که می تواند خود را بازسازی (ترمیم) کند؛ به همین دلیل است که افراد می توانند بخشی از کبد خود را اهدا کنند.

– کبد حدود ۱۰ درصد از جریان خون را مصرف می کند و در هر دقیقه حدود دو لیتر خون پمپاژ می کند.

متاسفانه بیماری های کبدی با هیچ علامت ظاهری همراه نیستند و بیمار زمانی از آن مطلع می شود که کار از کار گذاشته است. سرطان کبد، نارسایی کبد، سیروز، هپاتیت و هموکروماتوز شایع ترین مشکلات کبد هستند.

انواع سبزیجات، گریپ فروت، گردو، لیمو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ های سبز پررنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می دارند.

در ادامه نتایج این تحقیقات آمده است که استفاده از غذاهای آماده و حاضری، الکل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و عدم تحرک، مهمترین دلایل آسیب به کبد هستند.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4عامل مرگ زودرس

معاون بهداشت وزارت بهداشت، نسبت به مصرف بالای نمک، شکر و روغن در بین ایرانی ها هشدار داد و چهار عامل مرگ های زودرس در بزرگسالی را تشریح کرد.

دکتر علی اکبر سیاری، به وضعیت بیماری های غیرواگیر در کشور اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل عمده مرگ های زودرس، وجود بیماری های غیرواگیر است.

وی با اشاره به چهار عامل مرگ زودرس در بزرگسالان، اظهار داشت: بیماری های قلب و عروق، سرطان ها، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی، بیشترین علل مرگ های زودرس در بزرگسالی هستند.

معاون وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که پیشگیری از بروز بیماری ها به تنهایی از عهده وزارت بهداشت خارج است، بر همکاری مردم در اجرای برنامه های سلامت محور تاکید کرد و افزود: با تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، می توان تا حدود زیادی از بروز مرگ های زودرس در کشور جلوگیری کرد.

سیاری با بیان این مطلب که در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر وظایف همه ارگان ها و دستگاه های مربوطه مشخص و تدوین شده است، گفت: موضوع آموزش همگانی، از اهمیت بالایی در این سند برخوردار است. بطوریکه این آموزش سهم زیادی در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه به مواردی مثل مصرف سیگار، نمک، روغن، شکر و... و تاثیر آنها در بروز بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و افزود: مصرف سیگار، یکی از علل افزایش بیماری های قلب و عروق و مرگ های زودرس در کشور است که می توان با اتخاذ تدابیری، این مرگ و میرها را کنترل و تا حدود زیادی کاهش داد.

سیاری به افزایش مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار اشاره کرد و گفت: ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال، ممنوعیت مصرف در اماکن عمومی و...، از جمله اقدامات تاثیر گذار برای کاهش مصرف مواد دخانی و جلوگیری از افزایش بیماری ها و مرگ های زودرس است.

معاون وزیر بهداشت همچنین به مصرف بالای نمک در بین مردم اشاره کرد و افزود: مصرف نمک در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا بالاست که این موضوع در مورد شکر و روغن نیز صدق می کند. در حالی که مصرف بالای نمک، روغن و شکر، نقش عمده ای در ابتلا به بیماری های قلب و عروق، دیابت، سکته های مغزی و قلبی و... دارند.

سیاری ادامه با عنوان این مطلب که میزان نمک مصرفی در کشور حدود ۱۰ تا ۱۲ گرم است که می بایست به کمتر از ۵ گرم در روز برسد، تاکید کرد: کاهش مصرف ۶ گرم نمک در روز باعث کاهش ۲۴ درصدی سکته های مغزی و کاهش ۱۸ درصدی سکته های قلبی می شود.

وی اظهارداشت: از همین رو، وزارت بهداشت برای کاستن از مرگ های زودرس در کشور، برنامه ها و تدابیری در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر اندیشیده است که با اجرای دقیق و کامل آنها، می توان در چند سال آینده شاهد کاهش بار بیماری های غیرواگیر و همچنین مرگ های زودرس ناشی از این بیماری ها در کشور بود.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
27نکته طلایی برای کاهش وزن
در حال حاضر رسیدن به وزن مناسب و ایده‌آل دغدغه بسیاری از افراد است که به دلایل مختلف دچار اضافه وزن شده‌اند. یکی از نکات اصلی در تحقق این امر، اصلاح عادت‌ها غذایی است. رعایت این توصیه‌های کلی در افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

1- سهم غذای تعیین شده را از همان ابتدا جدا کنید.

2- هیچ کدام از وعده غذایی‌هایی مخصوصا صبحانه نباید حذف شود. (البته بیش از مقدار تعیین شده هم مصرف نشود).

3- از سرخ کردن غذاها بپرهیزید و به جای آن از روش آبپز، بخارپز، فر پز و کباب‌پز استفاده کنید.

4- خیلی آرام غذا بخورید، طوری که غذا خوردن شما حدود 20 دقیقه طول بکشد.

5- حداقل هفته‌ای دو بارگوشت ماهی کبابی بخورید چراکه استفاده از ماهی به دیگر گوشت‌ها ارجح است.

6- از قاشق و بشقاب‌های کوچکتر استفاده کنید.

7- از نگهداری کیک، شکلات، شیرینی و دیگر مواد فهرست ممنوع در دسترس و در یخچال خودداری کنید.

8- اگر با ادویه‌جات تند (فلفل قرمز، فلفل سیاه و فلفل سبز تند) مشکلی ندارید، از آنها استفاده کنید.

9- به جای نوشابه، شربت و آب میوه میوه‌های تازه (نه خشک) مصرف کنید.

10- حدود سه ساعت بین صرف وعده شام و خوابتان فاصله باشد.

11- حداقل روزی نیم ساعت بیش از آنچه تا به حال پیاده‌روی می‌کرد‌ه‌اید، پیاده‌روی یا نرمش یا ورزش کنید. ( ترجیحا یک تا سه ساعت بعد از غذا) و ترجیحا در هوای آزاد. (از روزی 5 دقیقه شروع و به تدریج آن را افزایش دهید.)

12- هر زمان احساس گرسنگی کردید از مواد خوراکی آزاد سبزیجاتی مثل کاهو، هویج، خیار و... استفاده کنید.

13- از مصرف نان‌های کنجدی، خشک، باگت، سوخاری، چرب، شیرین، گردویی و مغزدار خودداری کنید.

14- نمک مصرفی خود را کاهش دهید و لیمو، آبلیمو، غوره، آبغوره، نارنج، سرکه سیب و... جایگزین آن شود.

15- کدو، هویج، گوجه، بادمجان و... را در کنار فلفل تند کباب یا بخارپز کنید و کمی فلفل به آن اضافه کرده و بخورید.

16- ماست کم‌چرب خود را با سیر، موسیر، مرزه، نعناع، پونه، شنبلیله، آویشن، کرفس، خیار، اسفناج، جوانه، شوید، مرزه و... مصرف کنید.

17- ته‌دیگ نخورید و در صورت تمایل به جای سیب‌زمینی و نان، از کدو، کاهو، لبو یا به با روغن کم استفاده کنید.

18- صبح زود بیدار شوید و شب زود بخوابید. کم‌خوابی و پرخوابی هر دو سبب چاقی می‌شود بنابراین بیش از 8 ساعت و کمتر از 6 ساعت نخوابید.

19- شام و صبحانه را هر چه زودتر میل کنید.

20- بهتر است همراه غذا آب ننوشید و بین وعده‌های غذایی آب بنوشید.

21- در سالاد هویج، انواع کلم، انواع فلفل تند و دلمه‌ای، خیار، قارچ، کاهو، کلم قرمز، بروکلی، جوانه غلات یا جوانه حبوبات، ترب، تربچه و... بریزید. همیشه سالاد را در شروع غذا یا همراه غذا مصرف کنید نه در پایان آن. از افزودن سوسیس، کالباس، لوبیا، ماکارونی، ذرت، سیب زمینی و... به سالاد بپرهیزید.

22- بعد از شام مسواک بزنید.

23- در زمان بروز هرگونه تنش عصبی، به جای رو آوردن به غذا، چند نفس عمیق بکشید و یکی دو لیوان آب بنوشید.

24- حتی‌الامکان در بیرون از خانه غذا نخورید.

25- چای خود را شیرین نکرده و روزانه بیش از چهار حبه قند استفاده نکنید.

26- ترجیحا برنج را به صورت سفید نخورید.

27- در نهایت اینکه در کنار اصلاح عادت‌های غذایی و رعایت این موارد، حتما برای کاهش وزن به متخصص رژیم غذایی مراجعه کنید تا به طور اصولی وزنتان کاهش یابد.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
وقتی گوشها زنگ می زنند
زنگ گوش‌‌ها یا سوت گوش یا وزوز گوش صدایی غیرطبیعی در گوش یا عدم درک آن در مغز در غیاب صدای خارجی است که این صدا معمولاً به صورت زنگ می‌باشد و می‌تواند به دو حالت موقت یا دائمی به صدا در بیاید.

فرض کنید دوره‌گردی یا وانت سبزی‌فروشی از زیر پنجره اتاقتان می‌گذرد، شما که تحمل شنیدن صداها را ندارید بلافاصله پنجره را می‌بندید، اینکه شما قادرید از هر صدایی که برایتان خوشایند نیست به راحتی دوری کنید کار بزرگی است بسیاری از مردم از این توانایی محروم هستند، چرا که بازتاب صداها از درون مغزشان صورت گرفته و گرفتن گوش‌ها دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند و اعصابشان همواره ناراحت است.

عوامل دخیل در ایجاد زنگ گوش


از آن جا که هزاران سلول مغزی انسان در گوش مسئول دریافت و انتقال صداها به مغز هستند در صورتی که آسیب ببیند فرد شنیدن اکثر صداها را همیشگی فرض کرده و همین موضوع سبب رنجش او خواهد شد، زنگ زدن گوش تنها به آسیب‌زایی خود به خودی فرد مربوط نمی‌شود بلکه عوامل دیگری همچون حساسیت به صداهای بلند بالا یا پایین بودن فشارخون، تومورها، بیماری دیابت، غده تیروئید و یا حتی جراحات سروگردن نیز در بروز این رویداد مؤثرند، تاکنون مشاهده شده فردی به دلیل زنگ زدن گوش‌ها جانش را از دست بدهد، اما آمارها حاکی از آن است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این شبه بیماری در رنج و عذاب هستند.

زنگ گوش‌ها ممکن است به دلایل ناشناخته بروز کند


شنیدن صدای وزوز گوش یا سوت گوش یا زنگ زدن گوش بسیار آزار دهنده است، به طوریکه انگار جیرجیرکی در گوش گرفتار شده و مدام آواز می‌خواند، این صدا از درون گوش است و شدت و بسامد آن در افراد مختلف متفاوت است در برخی موارد این رویداد با سرگیجه،‌ کم‌شنوایی و علائم دیگر همراه است که باید جدی گرفته شود علت دقیق این عارضه به خوبی مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد مشکلات عروقی، عضلانی و عصبی در برخی انواع آن‌ها دخالت داشته باشد در عین حال ممکن است به دلایل ناشناخته مختلفی بروز کند.

لازم به ذکر است که کاهش یکباره شنوایی و همزمان شنیدن صدای سوت و وزوز در گوش، بیماری نادری به نام سکته گوش یا کری ناگهانی است که با موارد دیگر همراه است و باید اورژانسی و در زمانی کمتر از 24 ساعت درمان شود در غیر این صورت به کاهش دائم شنوایی یک یا هر دو گوش می‌انجامد.

برخی باورها در دامنه شنیداری انسان نیست


محمد عمرانی، متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به زنگ گوش‌ها می‌گوید: سوت گوش یا زنگ نوایی گوش که هنوز دانش پزشکی در شناسایی کافی و درمان آن کامل نشده است برخی بسامدها در صداهایی که به گوش ما می‌خورد، ممکن است این بسامدها در دامنه شنیداری انسان نباشد دامنه شنیداری از چند صد هرتز تا چهار هزار هرتز می‌باشد پس بالای 80 هزار هرتز را به خوبی نمی‌شنویم.

در محیط‌های بالای 85 هزار دی سی بل قرار نگیرید


وی در ادامه افزود: صداهای بسیار بلند، کار کردن در فضاهایی که بالای 85 هزار دسی بل سروصدای محیطی است که ما به آن‌ها آلودگی صوتی می‌گوییم برخورد با صداهای شدید، لگد صوتی یا ضربه صوتی مثلاً شلیک گلوله، بوق‌های بلند، صدای ترقه، موج انفجار این ضربه صوتی می‌تواند باعث ایجاد ضربه به صورتی گذرا یا حتی دائمی شود.

بلند گوش کردن به صداهای تلویزیون و غیره یا صدای موبایل و گوش کردن به موسیقی با صدای بلند با هدفون، هم‌آسیب به گوش می‌زند و هم سوت یا همان زنگ در گوش ایجاد می‌کند.

عمرانی می‌گوید: متأسفانه داروهای آشکار و توانمندی در رابطه با سوت گوش فراهم شده است که آن را کاهش دهیم اما تأکید می‌شود برخی اقدامات و تغییر رفتارها با صدای بلند می‌توانند سوت گوش را بهتر کنند، انجام دهند، پرهیز از نگرانی، افسردگی و دلهره که می‌توانند سوت گوش را بدتر کنند، این گونه سوت‌های گوش در سکوت زمان خوابیدن یا زمانی که صدای زمینه‌ای وجود ندارد بدتر می‌شوند.

وی می‌گوید: گونه‌ای سوت‌های گوش داریم که همانند ضربان قلب است با فعالیت، افزایش فشارخون حرص خوردن و تقلا بیشتر می‌شود، سوت گوش دیگرهمانند ضربه است به صورت تق تق روی میز ضربه زدن که به یک صورت اسپاسم‌های ظریف گوش میانی است که پرده را می‌کشد و اگر دراز مدت ادامه پیدا کند باید با پزشک متخصص مشورت شود.

آیا ممکن است وزوز گوش پیشرفت کند و منجر به ناشنوایی شود؟


در برخی موارد ممکن است وزوز گوش شدیدتر شود اما معمولاً شدت آن بدون تغییر باقی می‌ماند از جمله عواملی که سبب بدتر شدن وزوز می‌شوند استعمال دخانیات، مصرف الکل و قرارگیری در معرض اصوات بلند است، بنابر این در صورتی که محل کار شما پر سروصدا است، از پلاک‌های محافظ گوش استفاده کنید، اما به هر حال وزوز گوش مگر در موارد بسیار شدید با شنوایی تداخل ایجاد نمی‌کند.

سن شایع زنگ گوش‌ها


وزوز گوش تقریباً شایع است و در یک بررسی یک پنجم افراد 55 تا 65 سال آن‌ها درگیر این مشکل می‌شوند.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

علائم حمله قلبی را می شناسید؟
تعریق به ویژه عرق سرد، احساس سبکی در سر و بی حالی نیز می‌توانند از علایم حمله قلبی باشند.

حمله قلبی یک باره اتفاق نمی‌افتد، بلکه همراه با علایم متعددی است که طی روزها و هفته ها خود را نشان می دهد اما اغلب افراد به آن بی توجهند. علایم حمله قلبی مختلف و در زنان و مردان متفاوت است.

همه آنچه باید درباره حمله قلبی بدانید


حالت تهوع

گاهی حمله قلبی با مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه، درد معده، تهوع و استفراغ همراه است. گرچه این علایم در اغلب موارد ناشی از حمله قلبی نیستند اما باید مورد توجه قرار گیرند، به ویژه اگر به صورت ناگهانی بروز کنند.

وقتی سکته قلبی زود از راه می رسد


 درد فک، گوش، گردن و شانه


درد و احساس فشار در فک و گوش می تواند از علایم حمله قلبی باشد. برخی بیماران نیز علایمی چون درد گردن و کتف را در زمان حمله قلبی تجربه می کنند.

 خستگی مفرط


خستگی مفرط، متوالی و ادامه دار، علامت دیگر حمله قلبی است. تحقیقات نشان می دهند 70 درصد زنان مبتلا به حمله قلبی خستگی مفرط چند هفته قبل از حمله را تجربه کرده اند. منظور از خستگی مفرط، خستگی و فقدان انرژی بدون دلیل است.

کدام درد نشانه حمله قلبی است؟


اولین اقدام درمانی هنگام حمله قلبی را بدانید

 تنگی نفس


نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر موجب تنگی نفس خواهد شد. این علامت می‌تواند به شکل ناگهانی رخ دهد، در حالی که شما در حال استراحت هستید و یا فعالیت بدنی کمی دارید. تنگی نفس می تواند قبل و یا همزمان با درد قفسه سینه رخ دهد و یا حتی می تواند تنها علامت حمله قلبی باشد.

خواب آلودگی و یا بی خوابی


برخی افراد کمی قبل از حمله قلبی دچار خواب آلودگی شده و برخی بی خواب می شوند.

علایم مشابه سرماخوردگی


تعریق به ویژه عرق سرد، احساس سبکی در سر و بی حالی نیز می توانند از علایم حمله قلبی باشند. این علایم اغلب با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شوند.

 ضربان تند و نامنظم قلب


اگر بدون این که کار سنگینی انجام داده باشید دچار ضربان تند و نامنظم قلب شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علامت یکی از علایم شایع حمله قلبی به شمار می رود.

 احساس سنگینی و فشار شدید بر روی قفسه سینه


بسیاری از افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، احساس فشار و سنگینی شدید بر روی سینه خود را تجربه می کنند. گاهی این علامت با سوزش سردل نیز همراه است.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ممنوعیت هایی بعد ازیک بی خوابی شبانه
انجام برخی کارها پس از بروز بی‌خوابی شبانه می‌تواند بشدت باعث تشدید مجدد این اختلال و بروز عوارض سلامتی بسیار شدید در افراد شود.

کارشناسان به افرادی که دچار بی‌خوابی شبانه هستند چند توصیه ساده پیشنهاد می‌کنند تا با رعایت آن علاوه بر بدست آوردن نشاط و شادابی در صبح از بروز بی‌خوابی مجدد به هنگام شب آتی جلوگیری شود.

گفتنی است، مجله علوم نیویورک در مقاله‌ای به معرفی ترفندهای ساده اما موثر برای غلبه بر بی‌حوصلگی روزانه به خاطر بی‌خوابی شبانه پرداخته است.

بررسی ها نشان می‌دهند، اجتناب از چرت زدن روزانه پس از بی‌خوابی شبانه، نوشیدن تنها یک فنجان قهوه در ساعات اولیه روز، عدم استفاده از عینک آفتابی آن روز و همچنین پرهیز از کارهای ذهنی، پیچیده و سخت در ساعات پایانی روز می‌تواند مانع از بی‌خوابی مجدد فرد شود.

کارشناسان همچنین به افراد توصیه می‌کنند در وعده صبحانه پس از بی‌خوابی شبانه از مصرف مواد قندی مانند شکلات صبحانه، شکر، بیسکوئیت و کیک اجتناب کنند و در عوض مواد مغذی چون پروتئین و غلات مصرف کنند.

این افراد در صورت تمایل به مصرف قهوه نباید پس از ساعت 15 بعد از ظهر به نوشیدن قهوه ادامه دهند زیرا باعث بی‌خوابی مجدد می‌شود. درچنین مواقعی حتی یک چرت کوتاه در طول روز می‌تواند سبب بی‌خوابی شدید هنگام شب برای بی‌خوابی مجدد شود.

کارشناسان دانشگاه آریزونا که نتایج تحقیق آنها در مجله نیویورک به چاپ رسیده است، توصیه می‌کنند افراد تنها 400 میلی گرم قهوه در طول روز مصرف کنند.

مجاورت با نور خورشید در این مواقع می‌تواند سبب درمان نور کافی خورشید و ترشح میزان مورد نیاز هورمون ملاتونین در خون شود که نقش اساسی در کنترل خواب و کمبود آن سبب بی‌خوابی و بدخوابی در افراد دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند، نداشتن خواب کافی سبب اختلال در توانایی فرد برای کنترل احساسات دیگران می‌شود.

به همین دلیل افرادی که بی‌خوابی دارند بیشتر تمایل به گوشه گیری، انزوا و افسردگی دارند.

مصرف کافئین می‌تواند تا 7 ساعت در بدن اثر انرژی‌زایی داشته باشد به همین دلیل مصرف آن در ساعات بعد از ظهر و شب می‌تواند بشدت سبب بی‌خوابی شود.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

شخصیت شناسی باگروه خونی
تفاوت رفتاری انسانها دلیل و علت‌های خاص خود را دارد اما آنچه که مسلم است و امروزه محققان به آن دست یافته‌اند رابطه بین گروه‌های خونی افراد و شخصیت‌های رفتاری آنها است.

هر کدام از افرادی که با آنها زندگی می‌کنیم و از دور و نزدیک با ما در ارتباط اند و به نوعی نفس می‌کشند و در قید حیات اند، خصوصیات اخلاقی مختلفی دارند و به عنوان مثال با خوردن بعضی از غذاها حالشان بهتر و برعکس بعضی از غذاها برایشان ناسازگار است.

این اختلاف‌ها را شاید بشود از دیدگاه‌های متفاوت بررسی کرد و علت و ریشه آنها را در علم پزشکی جستجو کرد اما اینبار نگاهی متفاوت می‌اندازیم به ارتباط گروههای خونی افراد و خصوصیات اخلاقی و رفتاری آنها تا یکبار دیگر به عظمت خلقت خداوند پی ببریم.

شخصيت هایی كه در گلبول های خون پنهان هستند


فودازی با بیان خصوصیات گروههای خونی گفت: گروه خونی A معمولا افرادی خوش‌بین و نیرومند هستند و استعداد آنها در محاسبات بی‌نظیر است، معمولا دچار عصبانیت و رفتار‌های خشن نمی‌شوند و آرامش خود را حفظ می‌کنند اما گروه خونی B غیرقابل پیش‌بینی هستند، پشتکار و اراده قوی آنها کاملا به اثبات رسیده است.

گروه خونی AB محتاط اند و رفتار‌های محافظه‌کارانه دارند، گروهی هستند که منطق آنها مثال زدنی است و در آخر گروه خونی O که انسان‌های مهربان و بخشنده هستند و البته بسیار اجتماعی و سیاستمدار که مثبت اندیش هستند و افسوس گذشته را نمی‌خورند.

حسین فودازی سرطان شناس و عضو هیئت علمی انجمن خون و انکولوژی در این خصوص می‌گوید:کاشف گروه‌های خونی شاید آن زمان خودش هم به ارتباط بین نوع گروههای خونی و خصوصیات رفتاری شخص پی نبرده بود. اگر بطور خلاصه بخواهیم بگوییم گروه خونی O گروهی است که به تمام گروههای خونی می‌تواند خون اهدا کند اما فقط می‌تواند از هم گروه خود خون بگیرد. گروه خونی A گروهی است که می‌تواند به گروههای AB و A خون اهدا کند و از گروههای خونی A و O خون دریافت کند. گروه خونی B می‌تواند به گروههای AB و B خون اهدا کند و از گروههای خونی B و O خون دریافت کند. همچنین گروه خونی AB، تنها می‌تواند به گروه خونی AB خون اهدا کند ولی از تمام گروههای خونی می‌تواند خون دریافت کند.

بودن یا نبودن آنتی‌ژن


فودازی با بیان اینکه تفاوت گروههای خونی به وجود یا عدم وجود آنتی‌ژن برمی‌گردد اظهار کرد: آنتی‌ژن ماده‌ای است که بدن را برای ساخت پادتن تحریک می‌کند، پادتن یا آنتی‌بادی هم ماده‌ای است که در پاسخ به تحریک یک آنتی‌ژن در بدن ساخته می‌شود و با آن واکنش نشان می‌دهد.

ناگفته نماند که مهمترین آنتی‌ژن‌های گروههای خونی آنتی‌ژن‌های A و B می‌باشد. وقتی فرد هیچ‌یک از این آنتی‌ژن‌ها را نداشته باشد به گروه خونی O معروف است، بعضی از افراد آنتی‌ژن A و بعضی نوع B و بعضی هم هر دو آنتی‌ژن A و B را دارند.

افرادی که گروه خونی آنها A است در سرم خود آنتی‌بادی بر ضد آنتی‌ژن B دارند، افرادی که گروه خونی آنها B است در سرم خود آنتی‌بادی بر ضد آنتی‌ژن A دارند. گروه خونی AB فاقد هرگونه آنتی‌بادی بوده و افرادی که گروه خونی O هستند دارای آنتی‌بادی بر علیه آنتی‌ژن‌های A و B هستند.

 نیاز به تزریق خون جرقه‌ای برای گروههای خونی


وی با اشاره به اینکه اهمیت گروههای خونی زمانی مشخص می‌شود که فرد نیاز به تزریق خون پیدا کند گفت: زمانی که مجبور می‌شویم به فردی خون تزریق کنیم دقیقا زمان اهمیت گروه‌خونی اوست چرا که اگر گویچه‌های سرخ دهنده، آنتی‌ژن داشته باشد که در پلاسمای گیرنده آنتی‌بادی ضد آن وجود داشته باشد این گویچه‌ها بعد از تزریق به سرعت به هم چسبیده و نابود می‌شوند و باعث ایجاد عوارض شدید و یا حتی مرگ می‌شود.

 ر‍ژيم غذايي گروه خونی خود را رعايت كنيد


عضو انجمن علمی خون و آنکولوژی با بیان اینکه هر کدام از گروههای خونی دارای خصوصیاتی هستند افزود: اگر بخواهیم خلاصه‌ای از تفاوت‌های گروههای خونی را عنوان کنیم باید بگوئیم به عنوان مثال افرادی که گروه خونی A دارند سیستم ایمنی و دستگاه گوارش آنها به دلیل مصرف بیشتر گیاهان ضعیف‌تر است و در هضم پروتئین‌های حیوانی دچار مشکل می‌شوند. اینها گروهی هستند که بیشتر مستعد ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ هستند.

این گروه بیشتر گیاهخوارند چرا که در هضم گوشت و شیر مشکل دارند به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که این افراد گوشت و شیر را کمتر مصرف کنند و در مقابل بیشتر از سبزی و غلات استفاده کنند. همچنین در برخی از منابع توصیه می‌شود سبزیجات به غیر از بادمجان و میوه‌هایی به غیر از موز و طالبی مصرف کنند و در مصرف گوشت قرمز، پنیر و نان گندم احتیاط کنند. گروه بعدی افرادی هستند که گروه خونی آنها B است. این افراد میزان سازگاری آنها با هر نوع آب و هوا بالا است و بطور‌کلی از سیستم ایمنی، عصبی و فیزیکی خوبی برخوردارند.

این گروه بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های خود‌ایمنی هستند و در برابر بیماری‌های ویروسی بسیار ضعیف‌اند. اما در مقابل دستگاه گوارش آنها تقریبا با هر ماده غذایی سازگار است و به راحتی می‌توانند از لبنیات استفاده کنند و بهتر است از غذاهای دریایی استفاده کنند. گروه خونی O هم قدیمی‌ترین و رایج‌ترین گروه خونی است که بدنشان با گوشت سازگار است. معده این افراد اسید و تمام آنزیم‌های لازم برای هضم پروتئین‌های حیوانی را به اندازه کافی تولید می‌کند.

این افراد از سیستم ایمنی قوی و متابولیسم خوب برخوردارند به همین دلیل بیشتر به بیماریهای خود‌ایمنی مبتلا می‌شوند و میزان ابتلا به آلرژی نیز به همین علت در آنها بالاتر است. در آخر گروه خونی AB که ترکیبی از 3 گروه خونی است دستگاه گوارششان به نسبت ضعیف‌تر از دارندگان گروه خونی O است و به راحتی نمی‌توانند پروتئین‌های حیوانی را هضم کنند زیرا مقدار اسید معده آنها کاهش یافته و به قدر نیاز آنزیم ترشح نمی‌کنند. ناگفته نماند که این ویژگی‌ها عمومیت ندارد.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

آب مروارید جوان وپیر نمی شناسد
اگر توجه کرده باشید کمتر فرد کهنسالی را می‌توان یافت که چشم‌هایش آب مروارید نیاورده باشد. در واقع آب مروارید در افراد مسن به‌طور فیزیولوژیک بخشی از تغییرات روند پیر شدن محسوب می‌شود. گرچه در چشم اغلب افراد بر اثر کهولت، آب مروارید تشکیل می‌شود، ولی همیشه هم افراد مسن، پس از 65 تا 70 سالگی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

به بیان دیگر، عوامل مختلفی از ژنتیک تا عفونت‌های دوران بارداری، مشکلات متابولیک بویژه دیابت، تروما و التهاب می‌توانند به آب مروارید از بدو تولد تا کهنسالی منجر شوند.

دکتر علی میرزاجانی، دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر این که در صورت وجود هر یک از علل آب مروارید، قبل از 40 سالگی نیز فرد ممکن است به آب مروارید مبتلا شود، می‌گوید: بی‌شک مصرف دخانیات، تغذیه نادرست، ضربه به چشم، سر و اطراف چشم‌ها و مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند فرد را در معرض ابتلای آب مروارید زودرس قرار دهد.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: در این مساله که تا حدودی آب مروارید بخشی از پدیده و روند پیر شدن است، شکی نیست. در واقع از آنجا که آب مروارید سنی جنبه اکتسابی دارد، نباید از تأثیر اشعه ماورای بنفش خورشید که در طول زندگی به دلیل محافظت نکردن صحیح از چشم‌ها به‌وسیله عینک‌های آفتابی استاندارد اتفاق می‌افتد، غافل شد. به بیان دیگر، هر چه بیشتر درطول زندگی در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید قرار بگیریم، روند آب مروارید پیری سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

عدسی چشم به‌طور عمده از آب و پروتئین ساخته شده است و هر گاه نظم استقرار مواد تشکیل‌ دهنده عدسی چشم به هم بخورد، عدسی کدر می‌شود و شفافیت خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی نور نمی‌تواند بخوبی از آن عبور کرده و برای تشکیل تصویر به شبکیه چشم برسد و در پی آن، آب مروارید برای شخص تشخیص داده می‌شود که در صورت پیشرفت و بی‌توجهی به درمان ممکن است به نابینایی منجر شود.

خطر دیابت و داروهای کورتونی را نادیده نگیرید


غیر از خطر آب مروارید دوران کهنسالی که بر اثر فرسودگی بافت عدسی چشم اتفاق می‌افتد، برخی بیماری‌ها بویژه دیابت در صورت کنترل نشدن موجب بروز این بیماری حتی در سنین جوانی می‌شود.

میرزاجانی با اشاره به مطلب فوق تاکید می‌کند: مصرف مکرر بعضی از داروها از جمله کورتون‌ها نیز موجب بروز آب مروارید می‌شود. همچنین سوانحی که موجب ضربه محکم به چشم و اطراف آن می‌شود ممکن است باعث بروز آب مروارید شود.

وی می‌افزاید: آب مروارید تشعشعی نیز نوع دیگری از آب مروارید است که در اثر مواجهه با اشعه ماورای بنفش خورشید یا اشعه مادون قرمز در برخی مشاغل مثل ریخته‌گری، شیشه‌گری و نانوایی بروز می‌کند. این بیماری بر اثر تماس با اشعه ایکس، گاما و تشعشات یونیزان هسته‌ای در صنایع یا کادر پزشکی که به نوعی با این تشعشعات سر و کار دارند نیز اتفاق می‌افتد.

نوزادانی با مردمک سفید


اولین علامت آب مروارید در نوزادان وجود لکه سفیدی در چشم است که در اصطلاح به آن مردمک سفید گفته می‌شود.

این اپتومتریست با اشاره به این که با بررسی‌های تخصصی از سوی یک اپتومتریست یا جراح چشم پزشک وجود قطعی آب مروارید در نوزاد بررسی می‌شود، می‌گوید: درمان نشدن بموقع آب مروارید در نوزادان، مانع تکامل صحیح چشم و سیستم بینایی می‌شود و می‌تواند به کم بینایی یا نابینایی منجر شود. در بزرگسالان نیز درمان نکردن آب مروارید به پیشرفت این بیماری و ابتلای احتمالی به آب سیاه منجر می‌شود.

با ابتلای چشم به آب سیاه یا گلوکم نیز به عصب بینایی آسیب وارد شده و در دراز مدت، موجب نابینایی می‌شود. توجه داشته باشید در افراد بزرگسال، علامت اولیه آب مروارید به صورت تار شدن دید دور یا بهتر شدن دید نزدیک بروز می‌کند. به طوری که فرد ممکن است متوجه شود بدون عینک پیرچشمی نیز قادر به خواندن و دیدن در فاصله نزدیک شده است.

پیشگیری از آب مروارید

بی‌شک اگر آب مروارید ناشی از وراثت باشد، پیشگیری از آن ممکن نیست، اما پیشگیری از بیماری‌ها، مصرف مداوم دارو‌ها و ضربه به چشم از مواردی است که تا حدود زیادی قابل کنترل است.

میرزاجانی در این‌باره می‌افزاید: با محافظت چشم‌ها از تشعشعات جوی و مصنوعی از جمله لامپ‌های فلورسنت و تغذیه صحیح و مصرف نکردن دخانیات می‌توان مانع پیر شدن عدسی چشم شد یا لااقل آن را به تعویق انداخت. بعلاوه اگر بیماران دیابتی کنترل بهتری روی تنظیم قند خون و جلوگیری از افزایش سطح قند خون خود داشته باشند، تا حد زیادی می‌توانند از آب مروارید دیابتی جلوگیری کنند.

فراموش نکنید برای درمان قطعی آب مروارید نیز بر اساس مراجع معتبر پزشکی تا امروز روشی موثر‌تر از جراحی شناخته نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار