خنکای نسیم نوروزی با گذر از زنده رود؛
تابناک: گرچه بهانه حضور زنده رود در اصفهان بعد از دو ماه غیبت، رسیدن پای آب به زمین های کشاورزی است اما همین بهانه حضور در آستانه سال جدید نوید میزبانی گردشگران بیشتری را برای اصفهانی ها در نوروز میدهد.
کد خبر: ۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰ 21 February 2015
به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، هرچند وعده باز شدن زاینده رود در آخرین ماه سال و در آستانه سال جدید به بهانه نوروز و از جنبه گردشکری این رودخانه نیست، اما باز شدن این رودخانه به هر بهانه ای هم که باشد می تواند در آستانه نوروز 94 زمینه ساز حضور تعداد بیشتری از گردشگران داخلی به اصفهان در این ایام شود.

رودخانه زاینده رود که بنا بر قول های مسئولان در روزهای آتی مجددا باز خواهد شد، براساس تصمیم وزارت نیرو برای تحقق آب مورد نیاز کشت بهاره کشاورزان اصفهانی در شهر جاری خواهد شد.

مرحله نخست بازگشایی زاینده رود در آبانماه سال جاری و برای کشت پاییزه کشاورزان بود؛ بازگشایی ای که کمک چندانی به کشاورزان اصفهانی نکرد و تنها عده ای معدود توانستند زمین های خود را آبیاری نمایند.

با این وجود گرچه زاینده رود صرفا برای میزبانی از میهمانان نوروزی و بهار پا به اصفهان نمی گذارد اما جاری شدن رودخانه در شهر به هر بهانه ای که باشد، زمینه نشاط اجتماعی را برای مردم ایجاد خواهد کرد.

خشک شدن رودخانه زاینده رود در سال های اخیر و تبدیل شدن آن به رودخانه ای فصلی در فلات مرکزی، افسردگی اجتماعی را در بین مردم اصفهان به وجود آورده است، مسئله ای که روان شناسان، نیز بر آن صحه گذاشته اند.

نه تنها مردم اصفهان در این سال ها با فصلی شدن رودخانه، نشاط گذشته خود را از دست داده اند بلکه بسیاری از گردشگران داخلی که هرساله اصفهان را مقصد سفرهای تابستانه یا نوروزی خود قرار می دادند نیز از این موضوع گلایه دارند. به گونه ای که طی دو سال گذشته وقتی مهمانان نوروزی اصفهان با زاینده رود خشک مواجه شدند، شکه شده و تمایلی به حضور در جوار رودخانه خشک را نداشتند.

گرچه هنوز بنابر صحبت های مسعود میرمحمد صادقی مدیر آب منطقه ای اصفهان زمان دقیق بازگشایی رودخانه مشخص نیست اما شاید تلاش مسئولان اصفهان نیز برای غنیمت شمردن این فرصت، بازگشایی رودخانه در روزهای منتهی به سال است تا از این رهگذر هم مردم زمینه حضور مسافران بیشتری برای اصفهان در نوروز فراهم آید هم کام زمین های کشاورزی اصفهان از آب برای کشت بهاره سیراب شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار