بیشترین آمار مراجعه به پایگاه های خدمات اجتماعی، مربوط به اختلافات خانوادگی شدید است که به تبع این مسئله، مشکلاتی از قبیل دختران فراری خیابانی، کودک کار و خیابان و خشونت خانگی به وجود می آید، لذا می توان گفت مهمترین عامل بروز مشکلات اجتماعی، اختلافات و تنش های شدید خانوادگی است .
کد خبر: ۶۴۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 27 August 2018

به گزارش تابناک قم،محمد مجیدی در رابطه با اورژانس اجتماعی عنوان کرد: اورژانس اجتماعی نزدیک به یک دهه است که در قم و سراسر کشور فعالیت خود را شروع کرده است؛ هدف از این طرح، ارائه خدمات فوریتی به افرادی است که در شرایط بحرانی قرار دارند و در صورت عدم مداخله، با مشکلات جدی تری مواجه می شوند .

وی با بیان اینکه شماره 123 یک خط فوریتی رایگان است که کل مناطق شهری و روستایی استان را پوشش می دهد، افزود: کارشناسان اورژانس اجتماعی مشکلات تماس گیرندگان را ابتدا به صورت تلفنی و در صورت نیاز، با حضور در محل با استفاده از خودروهای سیار اورژانس اجتماعی بررسی و رفع می کنند.

کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی قم ادامه داد: در برخی از موارد پس از مداخلات تلفنی و حضوری نیاز به ارائه خدمات موقت است، یعنی ممکن است که شرایط برای حضور فرد در محل زندگی مهیا نباشد و ماندن در آن مکان باعث بروز مشکلات بیشتر شود، در این موارد با هماهنگی مقامات قضایی، این افراد به مرکز قرنطینه بهزیستی منتقل و تا 20 روز در این مرکز نگهداری می شوند؛ این دسته از افراد در این مدت از خدمات مددکاری و مشاوره روان شناسی بهره‌مند می شوند تا شرایط برای ورود به زندگی عادی و اجتماع فراهم شود .

وی با اشاره به فعالیت پایگاه‌های خدمات اجتماعی گفت: این پایگاه ها زیرنظر اداره کل بهزیستی و در قالب برنامه اورژانس اجتماعی فعالیت می‌کنند، و در مناطق حاد، بحرانی، حاشیه‌ای و آسیب‌خیز هستند، در هر پایگاه 2 کارشناس حضور دارد که به کمک اهالی منطقه به شناسایی ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، امکانات و نقاط قوت و ضعف می‌پردازند و در نهایت با اقدامات اجتماع محوری که در این مناطق انجام می دهند، سطح سلامت روان مردم ارتقا می یابد .

مجیدی تصریح کرد: افرادی که در معرض آسیب و شرایط حاد و بحرانی قرار دارند، جامعه هدف اورژانس اجتماعی هستند که یا آسیب دیده‌اند و یا خطر ابتلا به آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی در آینده، برای آنها وجود دارد .

خانم‌ها انگیزه بیشتری برای حل مشکلاتشان دارند

وی با اشاره به موارد تخصصی که مورد حمایت و مداخله برنامه اورژانس اجتماعی قرار می‌گیرند، تاکید کرد: زنان و دختران فراری، کودکان کار، کودک آزاری، همسر آزاری، خودکشی و آسیب هایی که اگر مداخله نشود، فرد را دچار بحران اجتماعی می کند، از جمله مباحث تخصصی و ویژه مورد پیگیری اورژانس هستند .

وی گفت: بیشترین آمار مراجعه به مراکز، مربوط به اختلافات خانوادگی شدید است که به تبع این مسئله، مشکلاتی از قبیل دختران فراری خیابانی، کودک کار و خیابان و خشونت خانگی به وجود می آید؛ می توان گفت مهمترین عامل بروز مشکلات اجتماعی، اختلافات و تنش های شدید خانوادگی است .

کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی قم ضمن اشاره به مراجعه هر دو گروه آقایان و خانم‌ها به پایگاه های اورژانس اجتماعی، خاطرنشان کرد: تعداد مراجعه کنندگان خانم به این مراکز بیشتر است و انگیزه بیشتری برای حل مشکلاتشان دارند، گاهی ممکن است آقایان با وجود مشکلات، احساس نیازی در رابطه مراجعه به این مراکز و گرفتن مشاوره از کارشناسان نداشته باشند .

فعالیت "خانه امن" در قم

وی در خصوص فعالیت "خانه امن" در قم عنوان کرد: خانه امن، یک مرکز تخصصی است برای کمک به ساماندهی افرادی که در معرض خشونت های شدید خانگی قرار دارند و نیاز به مداخلات اورژانسی خاص دارند. افرادی که در معرض خشونت خانگی و یا دچار مشکلاتی از این نوع هستند، با اطلاع به خط 123 و پیگیری های کارشناسان می توانند از خدمات این مرکز بهره مند شوند .

وی در پایان راه حل منطقی بسیاری از این آسیبها را پیشگیری و مداخله به هنگام دانست و گفت: در بسیاری از موارد می‌توان با مشاهده مشکلات و تنش‌های ایجاد شده در زندگی، به مشاورین مجرب مراجعه کرد تا از تشدید این مشکلات و ایجاد بحران های شدید در زندگی جلوگیری شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار