کد خبر: ۶۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴ 21 July 2015
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه اگر ما به درستی در جهت انجام وظایف خود فعالیت می‌کردیم می‌توانستیم از بروز گوشه‌ای از این خسارات جلوگیری کنیم،گفت: سیل جاده چالوس نمونه‌ای از عدم توجه به منابع طبیعی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حسین میررجبی در مراسم بدرقه جانباز 65 درصد دوچرخه‌سوار از استان البرز که پیش از ظهر امروز در اداره منابع طبیعی شهرستان کرج برگزار شد، اظهار داشت: امید است با توجه به مسائل بحران‌های زیست‌محیطی که چند سالی است با آن مواجه هستیم، این‌گونه اقدامات بتواند در بحث حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور، اثربخش و تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به نقش منابع طبیعی در بروز بلایای طبیعی، افزود: بلایای طبیعی امری اجتناب‌ناپذیر است که در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و تاحدودی قابل پیش‌بینی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر این بلایا قابل پیش‌بینی نیست، افزود: باید با تدبیری که می‌اندیشیم در عرصه‌های خود در جهت کاهش اثرات مخرب این‌گونه بلایای طبیعی قدم برداریم.
وی با تاکید بر اینکه اولویت کنونی در کشور و منطقه بحران‌های زیست محیطی و منابع طبیعی است که باید به آن توجه شود، گفت: این سازمان در سطح استان و کشور می‌تواند به صورت مستقیم در جهت کاهش بحران‌های بلایای طبیعی و زیست محیطی موثر باشد.
میررجبی با بیان اینکه در بحث‌های احیایی، حفاظت، توسعه و آبخیزداری می‌توانیم گام‌های بسیار بلندی برداریم، تصریح کرد: متاسفانه با توجه به تغییرات اقلیمی که در طول سالیان اخیر شاهد آن هستیم، باید با اقدامات مطالعه شده این هشدار به مردم و مسئولان داده شود.
وی خاطرنشان کرد: بارندگی‌هایی از این نوع و از این جنس که خارج از فصل خود اتفاق می‌افتد در یک مقطع زمانی کوتاه و با شدت زیاد این‌گونه خسارات را وارد می‌کند و این موضوعات در اثر این‌گونه بارندگی‌ها کاملا قابل پیش‌بینی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: در طول 30 سال گذشته چنین بارشی در حوزه آبخیز "ارنگه" شاهد نبودیم و اداره‌کل منابع طبیعی استان البرز به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی آمادگی دارد تا با مطالعه و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تاثیرگذاری خود را در بحث کاهش اثرات مخرب بلایای طبیعی انجام دهد.
وی با بیان اینکه حوزه آبخیزداری ارنگه حدود 4 سال گذشته مورد مطالعه قرار گرفت و درخواست اعتبار از سوی مسئولان استان انجام شد، اظهار داشت: متاسفانه به سبب مسائل مربوط به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور، اعتبارات لازم جذب نشد.
میررجبی با اشاره به اینکه اقدامات موثر در سایر حوزه‌های آبخیز از جمله وسیه، کندر و مورود انجام شده و اثرات مخرب در این مناطق کنترل شده است، گفت: در سیلی که در 2 روز گذشته اتفاق افتاد هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی در این حوزه‌ها شاهد نبودیم.
وی ضمن عذرخواهی از مردم آسیب دیده و ابراز همدردی با آنان، تصریح کرد: اگر ما به درستی در جهت انجام وظایف خود فعالیت می‌کردیم می‌توانستیم از بروز گوشه‌ای از این خسارات جلوگیری کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: تذکراتی در راستای حفظ منابع طبیعی به مسئولان و در جلسات مختلف داده شد و لازم به ذکر است سیل‌های جاری شده، نمونه‌ای از برخورد بد ما با طبیعت و عدم توجه به منابع طبیعی است.
وی با بیان اینکه ریزگردها در یک دهه گذشته اثرات مخربی داشته که باید مورد مطالعه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این ریزگرد در بحث سلامتی، منابع طبیعی و کشاورزی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد که قسمت عمده‌ خسارات وارد شده به جنگل‌های بلوط زاگرس ناشی از همین ریزگردها است که متاسفانه توجه کافی در ابعاد بین‌المللی در این زمینه انجام نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار