سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه:
سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: متاسفانه برخی افراد نا آگاه بیان می‌کنند که حوزه‌ها علمیه در تابستان تعطیل است در حالی حوزه‌های علمیه حتی در تابستان نیز مشغول فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی هستند.
کد خبر: ۶۳۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷ 31 July 2018

 

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در نشستی خبری که در خبرگزاری حوزه برگزار شد اظهار کرد: حوزه‌های علمیه همانند دیگر مراکز علمی در تابستان تعطیل نیستند و فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در این فصل نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت طلاب در تابستان سال جاری پیشرفت چشمگیری داشته است افزود: در سال جاری اردوهای علمی تابستانه ۱۲۵ درصد رشد داشته است و بیش از ۵۵۰۰ نفر در این اردوها حضور داشتند.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: ۵۵۰ نفر از استادان نیز در ۱۷ استان کشور در دوره‌های دانش افزایی شرکت‌ کرده‌اند و ۵۳۰ نفر نیز در دوره‌های کوتاه مدت حضور دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۸۴ دوره تابستانی با حضور ۶۴۸ طلبه توسط معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در حال برگزاری است که دوره آشنایی با نظام فکری شهید مطهری، معارف قرآن، مهارت‌های زندگی و ... از جمله این دوره‌ها است.

حجت‌الاسلام رفعتی با اشاره به فعالیت‌های معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه در تابستان عنوان کرد: براساس آمار حدود ۲ هزار و ۸۱۹ نفر در دوره‌های آموزشی معاونت تبلیغ شرکت کردند که نقد مسیحیت، نقد وهابیت، فرق و ادیان و ... از جمله این دوره‌ها است.

برگزاری دوره های ویژه مهارت آموزی طلاب

وی بیان کرد: یکی از رسالت‌های حوزه‌های علمیه فعالیت در سطح بین‌المللی است و در همین راستا ۵ کارگاه در داخل و خارج از کشور برای ارتقای مهارت‌های زبان طلاب در حال برگزاری است و برگزاری نشست‌های تخصصی در ۱۷ استان و یک ترم آموزشی در کشور کنیا از جمله فعالیت‌های بین‌المللی حوزه‌های علمیه است.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مورد هجوم ناجوانمردانه قرار گرفته‌اند گفت: متاسفانه برخی افراد نا آگاه بیان می‌کنند که حوزه‌ها علمیه در تابستان تعطیل است و اقدامی در حوزه‌های علمیه انجام نمی‌شود در حالی حوزه‌های علمیه حتی در تابستان نیز مشغول فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی هستند.

وی با اشاره به مصوبات اخیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: یکی از مصوبات اخیر حوزه‌های علمیه که می‌تواند موجب ارتقاء و رشد علمی حوزه‌ شود طرح بازنگری تقویم تحصیلی حوزه‌های علمیه است که بر این اساس ایام تحصیلی حوزه‌های علمیه ۱۹۰ روز پیش بینی شده است.

تعطیلی دروس به معنای تعطیلی حوزه نیست

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه تصریح کرد: این نکته نیز مهم است که حوزه های علمیه در ایام تبلیغی مانند محرم و صفر، ماه رمضان و ... به منظور حضور در میان مردم تعطیل هستند و در واقع تعطیلی‌های دروس در این ایام به معنای تعطیلی حوزه نیست.

وی خاطرنشان کرد: طرح درختواره رشته‌های تخصصی دانش‌های حوزوی از دیگر مصوبات اخیر حوزه‌های علمیه است که براساس این طرح حدود ۲۰۰ رشته در این درختواره پیش‌بینی شده است که به معنای رشد چهار برابری رشته‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام رفعتی با بیان اینکه نافرمانی اجتماعی از سیاست‌ها و راهبردهای دشمنان نظام است تصریح کرد: در شرایط فعلی امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است و همه باید به این وظیفه مهم توجه داشته باشند؛ متاسفانه در حال حاضر از آمرین به معروف و ناهیان از منکر حمایت صورت نمی‌گیرد و همین مسئله موجب می‌شود که نافرمان‌ها فضا و اختیار بیشتری داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه تا در کشور با مشکل اقتصادی مواجه می‌شویم بودجه‌های فرهنگی قطع می‌شوند و دستگاه‌های فرهنگی نیز نمی‌توانند برنامه‌های خود را اجرایی کنند.

باید 300 هزار طلبه و روحانی داشته باشیم

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه براساس چشم‌انداز ۲۰ ساله حوزه تا سال ۱۴۱۴ باید ۳۰۰ هزار طلبه و روحانی داشته باشیم گفت: امروز تعامل حوزه و نظام برنامه‌ریزی شده و تعیین شده است که افرادی در نهادهای قضایی باید به تحصیل بپردازند تا در آینده کمکی برای نظام باشند و در همین راستا نیز از نهاد‌های گوناگون آمار گرفته شده است تا مشخص شود که هر نهاد به چند نیروی روحانی احتیاج دارد تا حوزه بتواند این افراد را تربیت کند.

وی افزود: تاکنون بیش از ۲۰۰ کار ویژه برای روحانیت و طلاب تعریف شده است تا حوزه علمیه برآن اساس به تربیت طلاب بپردازد.

حجت‌الاسلام رفعتی با بیان اینکه مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید به استقلال حوزه‌های علمیه تأکید دارند گفت: استقلال حوزه‌های علمیه به این معنا نیست که حمایتی از نظام ندارد بلکه به این معنا است که حمایت کارآمد دارد و به هدایت نظام می‌پردازد.

وی در ادامه با اشاره به کنوانسیون FATF گفت: مرجعیت شیعه امروز در مباحث بسیار مهمی ورود پیدا کرده است و به عنوان مثال کنوانسیون FATF توسط آیت‌الله مکارم شیرازی هم‌طراز با تحریم تنباکو و کاپیتولاسیون بود.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه در پاسخ سوالی در خصوص واکنش حوزه نسبت به مشکلات اقتصادی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرمودند باید اقتصاد مقاومتی سرلوحه کارها قرار گیرد که متاسفانه به این موضوع توجه نشد و اعتراضات مردمی را به حق شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه حوزه و روحانیت همدرد با مردم است گفت: حوزه همواره همراه مردم به ویژه قشر آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه بوده است.

حجت‌الاسلام رفعت با بیان اینکه برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی و حضور فعال برای رفع مشکلات انتظار حوزه از سران قوای سه‌گانه است گفت: برخورد ضعیف با مفسدان اقتصادی موجب جری‌تر شدن آنان شده است؛ ارز و سکه کالای تجاری نیست اما متاسفانه امروز به کالای تجاری در کشور تبدیل شده است و قوه قضاییه باید با مسببان این نابسامانی‌ها برخورد کند.

دستگاه های دولتی به دنبال اقتصاد برجامی نباشند

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی اجرایی و دولتی باید به اقتصاد مقاومتی توجه کنند و به دنبال اقتصاد برجامی نباشند چراکه در غیر این صورت مشکلات برطرف نخواهد شد.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های با بیان اینکه مسؤولان باید دلسوز مردم باشند و برای رفع مشکلات تلاش کنند گفت: بدون تردید مردم اگر ببینند که مسؤولان برای رفع مشکلات آن‌ها در حال تلاش هستند، مشکلات را تحمل می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه اولویت امروز کشور تخصیص ارز به گردشگران خارجی نیست گفت: اولویت‌های کشور باید تغییر کند چراکه امروز واردات تلفن‌ همراه و تخصیص ارز به گردشگران در اولویت نیست بلکه امروز براساس نیاز‌های مردم اولویت‌های تعیین شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار