شیوع و کاهش سن مصرف سیگار و دخانیات از معضلات اجتماعی است که عوارض ناشی از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها در بین مصرف کنندگان است.
کد خبر: ۶۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷ 17 July 2015
شیوع و کاهش سن مصرف سیگار و دخانیات از معضلات اجتماعی است که عوارض ناشی از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها در بین مصرف کنندگان است.

به گزارش تسنیم ، فراگیری مصرف دخانیات یک معضل اجتماعی است که به سبب تولید و ورود قاچاق مواد دخانی در برندهای مختلف، فروش آن در تمام فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و سوپر مارکت‌ها ملموس شده است و در اکثر سوپر مارکت‌ها قفسه‌ای برای فروش سیگار وجود دارد و سیگار به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سبد خرید برخی افراد خانوارها در دسترس آسان قرار گرفته است.

کاهش سن مصرف سیگار در نوجوانی و جوانی در پشت معضل اعتیاد و فزونی مصرف مواد مخدر پنهان و کمرنگ شده است و در حالی که سیگار مقدمه‌ای برای گرایش مصرف کنندگان به سمت اعتیاد است و پیامدهای اجتماعی آن امروز به وفور نمایان شده است.

متأسفانه بر دستان و گوشه لبان برخی افراد سالمند، میانسال، جوانان و نوجوانان نیز سیگار نقش بسته و با پوک زدن بر آن احساس مسرت کرده و عاملی برای کنترل خشم و اضطراب نیز به شمار می‌آید و در سنین پائین‌تر نیز نشاط خود بزرگ بینی بروز می‌کند که این اتفاق یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه سنتی و امروزی بوده و هست.

اثرات سوء سیگار بر روی سلامتی انسان بر همه اثبات شده و بارها و بارها از سوی پزشکان متخصص عنوان شده است اما متأسفانه شاهد کاهش سن مصرف در دخانیات هستیم که به نوعی این ماده مخدر نیز زمینه‌ساز شیوع اعتیاد در جامعه می‌شود.

در شرایط امروز تمرکز بیشتر مسئولان در حیطه مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های ناشی از آن است در حالی که کاهش سن مصرف دخانیات به ویژه سیگار نیز از آسیب‌هایی است که زمینه‌ساز اعتیاد می‌شود و براساس اظهارات افراد سیگاری‌، مصرف این ماده مخدر محرک اعصاب و آرامش‌بخش است.

همدان سومین استان پرمصرف سیگار

براساس گزارشی که وزارت بهداشت و درمان درباره شیوع مصرف سیگار در سال گذشته ارائه داد همدان به عنوان سومین استان پرمصرف سیگار معرفی شد و متأسفانه علاوه بر شیوع مصرف سیگار امروز شاهد شیوع مصرف قلیان در بین خانواده‌ها هستیم.

یکی از فروشندگان و عرضه کنندگان سیگار در شهر همدان اظهار داشت: اقبال مردم از سیگاری‌های خارجی قاچاق بیشتر است اما به دلیل گرانی، مصرف سیگار به سمت تولید داخل رفته است که سطح کیفیت آنها پائین‌تر است.

وی با اشاره کاهش سن خریداران سیگار تا گروه‌های سنی ۱۰ سال افزود: کمترین قیمت یک پاکت سیگار اکنون ۶۰۰ تومان است که از کیفیت پائینی برخوردار است و این در حالی است که در سال گذشته قیمت آن ۲۰۰ تومان بود.

وی ابزارهای شرکت‌های توزیع کننده دخانیات برای معرفی برندهای جدید را متنوع دانست و گفت: شرکت‌های توزیع کننده و مغازه‌های فروشنده برای معرفی برنده‌های جدید و جلب مشترکی از ترفندهای مختلف استفاده می‌کنند چرا که یک سیگاری به سختی نوع سیگار خود را عوض می‌کند و در این مسیر تبلیغات تشویقی مثل به ازای خرید هشت پاکت سیگار، دو پاکت رایگان تحویل بگیرید، استفاده می‌کنند.

بر این اساس ارزان قیمت بودن و در دسترس بودن از عوامل شیوع مصرف سیگار در سنین پائین است و همه از هدایای این رشته باریک و کوتاه به مصرف کنندگان و افرادی که متأثر از استنشاق دودهای ناشی از استعمال سیگار غافل هستیم و بروز بیماری‌های قلبی و ریوی و سرطان‌ها ناشی از آسیب‌های تنفسی و ریوی از مباحثی است سلامت جامعه را به خطر انداخته است.

مصرف سیگار برابر با بروز سرطان و بیماری‌های تنفسی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: مصرف سیگار مساوی با ابتلا به سرطان و بروز بیماری‌های تنفسی است و متأسفانه شاخص مصرف سیگار در همدان بالا است، اما در مقابل اعتیاد به مواد مخدر در استان از میانگین کشور پائین‌تر است.

سیدحبیب‌الله موسوی‌بهار افزود: مصرف سیگار و دخانیات قوی‌ترین عامل مؤثر در بروز سرطان ریه و پروستات در مردان است و از آنجایی که متأسفانه رتبه همدان در مصرف دخانیات بالا است شایع‌ترین سرطان در استان همدان به دلیل مصرف بالای سیگار سرطان ریه و مثانه است که باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب این روند را کاهش داد.

وی تصریح کرد: سرطان مثانه پرخرج‌ترین سرطان از لحاظ درمانی است و بیش از ۹۰ درصد افرادی که مبتلا به این نوع سرطان شدند مصرف‌کنندگان قهار سیگار بودند که در این راستا عدم مصرف سیگار و دخانیات، تغییر عادات غذایی و پیشگیری از چاقی از راهکارهای کاهش بیماری‌های تنفسی و سرطان‌ها هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه کاهش مصرف سیگار نیازمند تغییر نگرش در مصرف کننده است، بیان کرد: با افزایش فرهنگ خود مراقبتی باید میزان مصرف سیگار در استان همدان به نصف برسد و هزینه آن صرف تفریحات سالم و ورزش شود.

وی گفت: باید افراد سیگاری مورد رفتارشناسی قرار گیرند چرا که با وجودی که از عوارض دخانیات مطلع هستند چرا مصرف می‌کنند و سالانه صدها میلیارد تومان را در کشور برای گردش مالی سیگار هزینه می‌کنند.

موسوی‌بهار افزود: سودجویی شرکت‌های دخانیات برای درآمدهای اقتصادی سبب شده است که همه‌گیری و مصرف زیاد سیگار تبدیل به یک رفتار عادی در جامعه شود و واکنش‌ها نسبت به آن سطحی شده است.

حال با توجه به مرز هشدار رسیدن بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات مجمع خیرین سلامت به شورای اسلامی شهر همدان پیشنهاد اجرای طرح شهر بدون دخانیان در همدان را داده است.

اجرای طرح شهر بدون دخانیات در همدان

در این راستا عضو شورای شهر همدان فعالیت تشکل‌های مردم نهاد را برای اجرای این طرح ضروری دانست و افزود: برای داشتن شهری پاک و عاری از دخانیات باید از ظرفیت سمن‌ها و انجمن‌ها بهره گرفت.

سیداحمد حسنی‌حلم گفت: امروزه بحث قلیان و سیگار معضلی جدی است که جوانان و نوجوانان را درگیر خود کرده و روازنه شاهد افزایش استعمال دخانیات در جامعه هستیم که مهمترین اقدام در این مورد این است که از حیث فرهنگی باید تلاش شود و مصرف دخانیات به عنوان یک امر ضد ارزش در جامعه مطرح شود.

وی بیان کرد: فرهنگ سازی در امر عدم استعمال دخانیات زمان‌بر است و در برنامه بلند مدت عملی می‌شود در این راستا لازم است کمیته‌ای در راستای داشتن شهری عاری از دخانیات تشکیل شود.

به گزارش تسنیم، بر این اساس کاهش گرایش افراد به مصرف دخانیات نیازمند فرهنگسازی و آگاه‎سازی نسبت به عوارض ناشی از آن است چرا که سلامتی هر فرد مصرف کننده و استنشاق کننده به قیمت یک پاکت سیگار به فروش می‌رسد و نگران کننده است.

البته در این مقابله و پیشگیری از مواد مخدر بر سیگار پیشی گرفته است و این مسئله سبب غفلت از شیوع استعمال دخانیات شده است در حالی که سیگار زمینه‌ساز گرایش افراد به اعتیاد است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار