معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۱۶۶ هزار تن از تولیدات مواد پروتئینی در همدان مازاد بوده است گفت: امسال ۴۷۵ هزار تن ماده پروتئینی در استان تولید می‌شود.
کد خبر: ۶۲۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ 04 July 2018
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۱۶۶ هزار تن از تولیدات مواد پروتئینی در همدان مازاد بوده است گفت: امسال ۴۷۵ هزار تن ماده پروتئینی در استان تولید می‌شود.

به گزارش تسنیم، محمد نظرپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مورد زیر بخش دام و طیور در همدان وظیفه اصلی ما برنامه‌ریزی، نظارت و حمایت در راستای تولید مواد پروتئینی سالم از جمله شیر خام، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و عسل است.

معاون بهبود تولیدات دامی استان همدان اعلام کرد: سال گذشته ۴۵۹ هزار تن ماده پروتئینی در استان تولید شد که ۳۵۳ هزار تن شیر خام، ۲۹ هزار تن گوشت قرمز، ۵۰ هزار تن گوشت مرغ، ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن تخم مرغ،۲۱۷۳ تن عسل از تولیدات دامی استان همدان در سال گذشته بوده است.

نظرپور با اشاره به اینکه ۱۶۶ هزار تن از تولیدات مواد پروتئینی در همدان مازاد بوده است بیان کرد: امسال ۴۷۵ هزار تن ماده پروتئینی تولید می‌شود که تا پایان سه ماه ابتدای امسال ۱۲۴ هزارتن ماده پروتئینی در استان همدان تولید و ۲۶ درصد از تعهد استان محقق شده است.

وی اعلام کرد: در ۳ ماه ابتدای امسال ۹۵ هزار تن شیرخام در استان تولید شد که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش دارد ضمن اینکه در این مدت ۸۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن گوشت مرغ تولید شده که تولید مرغ نسبت به سال گذشته از افزایش سه درصدی برخوردار بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی استان همدان افزود: در مدت زمان یاد شده ۳۹۲۲ تن تخم مرغ با ۳۱ درصد افزایش،۳۵۱ تن بوقلمون با ۳۱ درصد افزایش، ۸ تن تخم شتر مرغ با ۳۲ درصد افزایش، ۹ تن شتر مرغ با ۲۹ درصد افزایش در استان همدان تولید شده است.

وی بیان کرد: ارزش ریالی دام، تولیدات و اماکن صنعتی در استان بر اساس آخرین برآورد که در پایان سال ۹۵ انجام گرفت و هنوز به روزرسانی نشده ۶۳۰۰ میلیارد ریال است ضمن اینکه گردش مالی قابل توجهی در حوزه دام و طیور وجود دارد و اشتغال حدود ۷۰ هزار نفر به صورت مستقیم ایجاد شده است.

نظر پور عنوان کرد: سال گذشته خلأ در مورد آنفلوانزا در کشور اتفاق افتاد و تامین ۵ تا ۱۰ درصد تولید تخم مرغ در کشور را تحت الشعاع قرار داد و برای تأمین آن واردات را با مشکلات فراوان داشتیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه جمعیت دامی استان حدود ۵ میلیون واحد دامی است گفت: ۳۷۰ هزار رأس گاو و گوساله در استان وجود دارد که رتبه هفتم تعداد دام سنگین در کشور را داریم.

نظرپور اعلام کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز که ۲.۸ درصد از دام سبک کشور را تشکیل می‌دهد و رتبه ۱۴ را در این بخش داریم ضمن اینکه ۱۱۳ هزار رأس بز و بزغاله در استان وجود دارد که هفت درصد از کشور را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۲۰۳ هزار کلنی زنبور عسل در همدان وجود دارد افزود: این میزان ۲.۹ درصد از کلنی‌های کشور را تشکیل می‌دهد و ۱۳۵۵ واحد صنعتی دام، طیور و سایر ماکیان در همدان قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: ظرفیت واحد‌های پرورش دام سبک و سنگین استان ۱۱۰ هزار رأس است که واحد‌های پرورش اسب همدان چهار مورد با ظرفیت ۱۳۰ رأس و ۱۱.۵ میلیون قطعه ظرفیت واحد‌های طیور است.

نظرپور به فعالیت ۷ واحد پرورش شتر مرغ در همدان اشاره کرد و افزود: این واحد‌ها با ظرفیت ۲۴۵ قطعه در هر دوره فعالیت دارند همچنین ۷ واحد شتر مرغ پرواری با ظرفیت ۱۱۷۳ قطعه و ۷ واحد بوقلمون پرواری با ۳۰ هزار قطعه در هر دوره فعال است.

وی با اشاره به صنایع جانبی بخش دام و طیور استان گفت: ۶ واحد کشتارگاه طیور با ظرفیت ۱۲ هزار قطعه کشتار در ساعت و ۵ واحد کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین با ظرفیت ۱۷۰۰ رأس دام سبک و ۲۴۳ رأس دام سنگین در استان همدان فعالیت دارند ضمن اینکه ۵۳ واحد مرکز جمع آوری شیر خام با ظرفیت روزانه ۳۱۶ تن و ۱۷ واحد خوراک دام و طیور با ظرفیت ۵۶۳ هزار تن در استان همدان وجود دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار