کد خبر: ۶۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 14 July 2015

به گزارش تابناک مازندران شب، به‌جز سایه‌ها و زوایای تاریک و گاه دلهره‌آور و کارکرد طبیعی‌اش که زمانی برای خفتن و آسایش است، در سکوت  و تاریکی و گاه در نورباران شهرها، امکان پایان ناپذیری از تجربه‌های نو و لذت و آرامش برای شبگردان و دوستداران گردشگری شبانه دارد.
ماه رمضان که می آید، این گردشگری شبانه است که به طرز چشمگیری در بسیاری از کشورهای اسلامی جریان پیدا می کند. شب های رمضان نه تنها افول و تاریکی را در شهر حاکم نمی کند که نبض زندگی را در شهر سرعت می دهد. مراکز خرید و تفریحی، رستوران ها و تمام جاذبه هایی که در مناطق مختلف شهری و تاریخی وجود دارد یکپارچه می شود تا آنچه مورد نیاز مردم و سبب جذب گردشگر  می شود تحقق پیدا کند.
شب‌‌ها در غیبت و تعطیلی سایر کسب‌وکارها، شهر به عرصه‌ای بی‌رقیب برای جولان دادن گردشگری  بدل می‌شود. مکان‌هایی که در التهاب و جنب و جوش روز محل کسب‌وکار، تحصیل یا گذر عجولانه است، در شب به عرصه تماشا بدل می‌شود. در حال حاضر در ایران به دلیل قوانین موجود بسیاری از اصناف، تنها تا نیمه‌شب اجازه فعالیت دارند، در حالی‌که باز نگاه داشتن اصنافی که نیازهای گردشگران را برطرف می‌کنند یا مقاصد گردشگری درون‌شهری مانند موزه، تئاتر، سینما یا چراغانی کردن و روشن نگاه‌داشتن مکان‌های شلوغ‌تر و برگزاری جشنواره‌های شبانه، فرصت بسیار مغتنمی برای کسب درآمد و رونق گردشگری است؛ بدون آنکه نیاز چندانی به سرمایه‌گذاری جداگانه یا اضافه‌تری باشد. این نیاز گردشگری داخلی است و از سوی دیگر با فراهم کردن زمینه‌های گردشگری شبانه در ایران، گردشگران خارجی که این روزها مشتاق ورود به ایران و گشت‌وگذار در این سرزمین هستند هم جای خالی آن را حس نمی‌کنند؛ کما اینکه تابه‌حال به گفته تورلیدرهای حرفه‌ای، توریست‌ها از اینکه به محض تعطیل شدن شهر در شب‌ها، مجبورند به محل استراحت خود برگردند و فرصت تجربه شبانه مقاصدشان را از دست دهند ناراضی هستند و به این ترتیب هم میزبان و هم میهمان فرصت خود را برای منتفع‌شدن از دست می‌دهند.  

ازسوی دیگر روزهای گرم تابستان وقتی با ماه رمضان مصادف می‌شود، گرما و روزه، زمان و اشتیاقی را برای گشت و گذار در روز باقی نمی‌گذارد، پس می‌توان از فرصت مغتنم شب برای گردشگری بهره برد.

فاصله کوتاه افطار تا سحر در روزهای بلند تابستان شرایطی فراهم آورده تا شب های رمضان در ساری حال و هوایی متفاوت به خود بگیرد و برخلاف دیگر ایام سال ، شبهای رمضان جنب و جوش خاصی بر سطح شهر حاکم شود.
حضور گرم و پرنشاط مردم در این ایام در بوستانها موجب شد تا شهرداری با تدارک برنامه های فرهنگی مفرح و سرگرم کننده اوقاتی خوش را برای خانواده ها به وجود آورد. 

امسال هم معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری با طراحی مجموعه برنامه های فرهنگی و هنری تحت عنوان "شب های سکوت" با گردآوری مجموعه ای از هنرمندان رشته های نمایش،خوشنویسی،نقاشی،موسیقی،تواشیح و شعر ساعات با نشاطی را برای مردم رقم زد.

خانه فرهنگ و هنر شهرداری ساری  درخیابان قارن در شب های ماه مبارک رمضان تبدیل به محوطه ای ارزشمند در حوزه ی فرهنگ و هنر ساری شده و شاهد حضور مردم و گردشگران از نخستین ساعت پس از افطار تا نزدیک به نیمه شب است.باید گفت ماه رمضان علاوه‌بر عبادت به فرصتی برای گشت و گذار خانواده‌ها آن‌هم در ساعاتی پایانی روز تبدیل شود. به این ترتیب گزینه‌های دیگری علاوه‌بر تماشای سریال‌های تلویزیون پس از زمان افطار در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا آنها بنا بر سلیقه و شرایط خود آنها را انتخاب کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار