کودکان آبدانانی که تنها شهربازی آنان کوچه‌های خاکی است از ترس سالک خانه‌نشین شده‌اند که مبادا لیشمانیا گونه‌هایشان را بگزد و به سالک مبتلا شوند.
کد خبر: ۶۱۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵ 14 July 2015

کودکان آبدانانی که تنها شهربازی آنان کوچه‌های خاکی است از ترس سالک خانه‌نشین شده‌اند که مبادا لیشمانیا گونه‌هایشان را بگزد و به سالک مبتلا شوند.

دکتر «هدایت حیدری‌راده»رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان با اشاره به افزایش میزان مبتلایان بیماری سالک در آبدانان، گفت: بیماری سالک خاص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که در سال 92 تعداد مبتلایان به بیماری سالک در آبدانان، 22 مورد بوده که در سال 93 به 43 مورد افزایش یافته و متأسفانه در سه‌ماهه اول سال جاری، تعداد 22 مورد گزارش شده که نشان از افزایش چشمگیر این بیماری در این شهرستان دارد.

وی ادامه داد: عامل بیماری سالک انگلی به نام لیشمانیا است که در زخم‌های سالک وجود دارد که با خون‌خواری پشه از محل زخم سالک در بدن افراد آلوده یا جوندگان مبتلا، وارد بدن پشه می‌شود و در گزش‌های بعدی موجب انتقال انگل به افراد سالم می‌گردد و چرخه انتقال آن ادامه می‌یابد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان گفت: سالک پوستی به‌صورت زخم‌های قهوه‌ای تا متمایل به رنگ مشکی و دارای ترشحات اندک و خارش در چند روز اول ابتلا به این بیماری دیده می‌شود و در بعضی افراد نیز ممکن است هیچ‌گونه علائمی وجود نداشته باشد.

حیدری‌زاد تصریح کرد: این بیماری در دو نوع شهری و روستایی وجود دارد که نوع شهری آن بیشتر در صورت افراد دیده می‌شود. معمولاً پس از چند روز تا چند ماه محل گزش مختصر قرمز سپس متورم و حالت جوش مانند می‌شود و به‌تدریج از وسط زخمی ایجاد و اطراف آن قرمز می‌شود و ممکن است این ضایعه خشک یا دارای ترشح باشد و به دنبال چند بار گزش ممکن است چندین زخم در فرد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به تشدید بیماری سالک در آبدانان در ماه‌های اخیر، تصریح کرد: گرم شدن آب‌وهوا، وجود آب‌های راکد در محیط‌زیست و زیادشدن حجم نخاله‌ها و همچنین مسافرت شهروندان آبدانانی به شهرهای هم‌جوار دهلران و دشت عباس در تشدید این بیماری در آبدانان مؤثر بوده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان آبدانان بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از پشه‌بند، عدم پوشیدن لباس‌های آستین‌کوتاه، دوری از اماکن و برکه‌هایی که وجود پشه سالک در آنجا مشاهده می‌شود.

حیدری‌زاده اظهار کرد: برای مبارزه با این بیماری جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان برگزار شد و مقرر شد که شهرداری و اداره آب و فاضلاب نسبت به مهار این موارد اقدام کنند که در همین راستا، درمانگاه شماره یک آبدانان برای مبارزه با سالک تجهیز و پزشکان مربوط در این درمانگاه استقرار پیداکرده‌اند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار