تابناک: اخيرا مطالبي در خصوص علت كاهش بارندگي در كلانشهر اصفهان در برخي فضاهاي مجازي و حتي سايت‌ها مشاهده مي‌شود كه از پاشيدگي ابرهاي باران‌زا به دلايلي نامعلوم بر فراز آسمان شهر اصفهان حكايت مي‌كند و اين موضوع، شائبه‌اي را براي شهروندان ايجاد كرده است...
کد خبر: ۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴ 19 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ايمنا، اين روزها، وقوع بارندگي در شهرستان‌ها و استان‌هاي همجوار كلان‌شهر اصفهان و محروم ماندن اين شهر از بارش‌هاي مورد انتظار، به علامت‌ سوالي بزرگ در ذهن مردم تبديل شده كه به راستي چه چيزي باعث مي‌شود، ابرهاي باران‌زا، بارش رحمت الهي را در برخي شهرستان‌هاي غربي و استان‌هاي همجوار اصفهان واقع كنند و در مقابل، كلان‌شهر اصفهان و شهرستان‌هاي شرقي و جنوبي و شمالي اين استان از نعمت باران محروم بمانند؛ در اين ميان، اظهار نظر برخي افراد در فضاهاي مجازي و سايت‌ها مبني بر وقوع ابرپاشيدگي به دلايل نامعلوم بر فراز كلان‌شهر اصفهان، شائبه‌اي را براي مردم اصفهان ايجاد كرده است.

سيستم‌هاي مديترانه‌اي در مركز استان اصفهان، اثري ندارند

نوید حاجی‌بابایی، رییس مرکز پیش‌بینی هواشناسی اصفهان در اين‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بيان اينكه نوع سيستم‌هاي جوي اثرگذار بر روي كشور و استان اصفهان، با يكديگر متفاوت است، گفت: سيستم‌هاي فعال بر غرب و مركز اصفهان با يكديگر فرق دارند؛ به عنوان مثال، در چند روز اخير، زماني‌كه اصفهان، بارشي نداشت، شهرستان‌هاي خوانسار و فريدون‌شهر ۵۰ ميلي‌متر بارندگي را شاهد بودند.

وي با بيان اينكه سيستم‌هاي فعال بر غرب استان اصفهان، سيستم‌هاي مديترانه اي هستند، افزود: اين سيستم‌ها، بارش‌هاي خوبي را در اين مناطق ايجاد مي‌كنند، كه نمونه آن را، هفته گذشته در غرب استان شاهد بوديم و باعث شد كه در سرچشمه‌هاي آبي زاينده‌رود و كوهرنگ، حدود ۲۰۰ ميليمتر بارندگي داشته باشيم.

رییس مرکز پیش‌بینی هواشناسی اصفهان ادامه داد: اما متاسفانه سيستم‌هايي كه در قسمت مركز يا بقيه نقاط استان فعال‌اند، بيشتر به صورت وزش باد ظاهر مي‌شوند؛ سيستم‌هاي مديترانه‌اي در مركز استان ما اثري ندارند.

حاجي‌بابايي تصريح كرد: سيستم‌هاي موثر بر مركز و شرق استان اصفهان، سيستم‌هايي با ماهيت جنوبي هستند كه نمونه بارش‌هاي آن را در سال گذشته دريافت كرديم؛ اين سيستم‌ها، حاوي رطوبت خوبي هستند و منبع رطوبت خود را از درياي سرخ مي‌گيرند و شرايط بارش‌هاي مساعدي را بر روي استان ما به خصوص در مركز و جنوب استان فراهم مي‌كنند.

وي علت اينكه گاهي ابر به اصفهان مي‌آيد و سپس متلاشي مي‌شود، را عدم وجود رطوبت دانست و خاطرنشان كرد: شرايط تزريق رطوبت در قسمت‌هاي مركزي يا جنوبي استان اصفهان با هر نوع سيستمي صورت نمي‌گيرد و فقط سيستم‌هاي جنوبي چنين تاثيري دارند.

ازهم پاشيدگي ابرهاي باران‌زا بر فراز آسمان اصفهان، صحبتي غيرعلمي است

رییس مرکز پیش‌بینی هواشناسی اصفهان اظهار كرد:‌ با توجه به مطالب گفته شده، اين موضوع كه ابرهاي باران‌زا تا آسمان اصفهان مي‌آيند و سپس از هم مي‌پاشند، صحبتي غير علمي است و بايد ديد منشأ سيستم چه هست؟ در مجموع، نوع فعاليت سيستم‌هاي جوي بر روي اصفهان در نقاط مختلف و با سيستم‌هاي مختلف، متفاوت است و نمي‌توان همه استان را با يك ديد نگاه كرد.

حاجي‌بابايي تصريح كرد: اگرچه سيستم‌هاي مديترانه‌اي، براي مركز اصفهان، شرايطي ابري ايجاد مي‌كنند اما به دليل عدم رطوبت، بارشي ايجاد نمي‌كنند و به همين دليل دچار ابرپاشيدگي مي‌شوند.

وي افزود:‌ سيستم‌هاي جنوبي، رطوبت قابل توجهي دارند و مي‌توانند شرايط تزريق باران را براي قسمت‌هاي شرق و شمال اصفهان مانند نايين و ورزنه داشته باشند؛ البته مهمترين عيب سيستم‌هاي جنوبي اين است كه در زمان محدودي از سال فعال هستند، لذا همانند امسال، از ابتداي پاييز تاكنون، بيشتر با سيستم‌هاي باران‌زا در غرب استان‌مان مواجه بوديم.

رییس مرکز پیش‌بینی هواشناسی اصفهان خاطرنشان كرد: ابرهايي كه متلاشي مي‌شوند، به دليل عدم برخورداري از رطوبت كافي است، و به همين دليل، شرايط بارش را ايجاد نمي‌كنند؛ اگر در آسمان، ابر خوبي وجود داشته باشد ولي تزريق رطوبت به ابر انجام نشود، به بارش منتهي نخواهد شد و همان اصطلاح ابرپاشيدگي ايجاد مي‌شود.

وي با بيان اينكه در مركز استان اصفهان، مانعي وجود ندارد كه به يك مرتبه، جلوي تراكم و بارش ابر را بگيرد، اظهار كرد: در حقيقت، مانع اصلي، نبود رطوبت هوا است و توجه به اين نكته ضروري‌است كه اصفهان در كمربند پرفشار و خشك قرار گرفته و نمي‌توان آن را به طور مثال با شمال كشور مقايسه كرد.

حاج‌بابايي در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايمنا كه آلودگي هوا و افزايش دما چه تاثيري بر روي ابرهاي باران‌زا دارد، گفت: بحث آلودگي و يا افزايش دما به طور محلي، فقط، نوع بارش را تغيير مي‌دهد؛ به عنوان مثال در مناطقي بارش به صورت برف است اما وقتي به كلانشهر اصفهان مي‌رسد، نوع بارش آن تغيير مي‌كند.


از اين پس، شرايط مثبت گرايش به سوي بارش را در استان خواهيم داشت

وي يادآور شد: از روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه تا روز يك‌شنبه، سامانه‌اي بر روي استان اصفهان فعال مي‌شود كه بر همين اساس، شرايط ابرناكي و بارش‌هاي متناوب را انتظار داريم.

رییس مرکز پیش‌بینی هواشناسی اصفهان افزود: از عصر پنج‌شنبه سي‌ام بهمن ماه، شرايط تزريق رطوبت را در قسمت‌هاي مركزي استان اصفهان، شاهد خواهيم بود كه شرايط بارش را طي روز جمعه در قسمت‌هاي مركزي استان خواهيم داشت؛ شدت اين بارش‌ها از عصر پنج‌شنبه تا روز جمعه خواهد بود و مركز استان هم اين بارش‌ها را دريافت خواهد كرد.

حاج‌بابايي ادامه داد: سامانه مذكور، سامانه خوبي است و اكثر نقاط استان، روز شنبه درگير بارش هستند و علت اصلي آن هم رطوبت خوبي‌ست كه در ابرها وجود دارد.

وي تاكيد كرد: اين بارش‌ها تا اوايل بهار روندي نرمال خواهد داشت و شرايط بدي كه در ماه‌هاي دي و بهمن امسال داشتيم از بين رفته و شرايط مثبت گرايش به سوي بارش را خواهيم داشت.

رییس مرکز پیش‌بینی هواشناسی اصفهان افزود: همچنين، افزايش بي‌رويه دما در اين ماه‌ها كه برابر با ۳ تا ۴ درجه بود نيز به حالت طبيعي و نرمال خود، بازمي‌گردد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار