در این نشست، گزارشی از محیط کسب و کار و همچنین گزارش عملکرد شورای گفت و گو که شامل بررسی مصوبات اجرا نشده سال ۹۶ بوده، ارائه شد.
کد خبر: ۶۱۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰ 28 May 2018

 

در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی میزان محیط کسب و کار استان اعلام شد؛ / خوزستان با نمره ۵/۴۶ بهترین وضعیت را در بخش خدمات کسب کرد

نشست شورای گفت و‌ گوی بخش خصوصی و دولت که با حضور استاندار خوزستان و دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی استان در محل استانداری خوزستان برگزار شده بود، میزان محیط کسب و‌کار استان خوزستان در مقایسه با شاخص ملی اعلام شد که بهترین نمره را در بخش خدمات در تابستان ۹۶ کسب کرده است.

در این نشست، گزارشی از محیط کسب و کار و همچنین گزارش عملکرد شورای گفت و گو که شامل بررسی مصوبات اجرا نشده سال ۹۶ بوده، ارائه شد.

گزارش ارائه شده، رتبه جهانی ایران در فضای کسب و کار بر اساس اعلامیه بانک جهانی را اعلام کرد که بر اساس آن، رتبه جهانی ایران در شاخص سهولت کسب و کار از ۱۵۲ در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱۲۴ در سال جاری بهبود پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان خوزستان در این نشست با اشاره به گزارش انجام شده، عنوان کرد: این گزارش براساس طرح پایش ملی محیط کسب و کار استانهای کشور تهیه شده است که در آن به تفکیک چهار فصل سال ۹۶ وضعیت کسب و کار استان در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شهلا عموری افزود: بانک جهانی در گزارش خود، ۱۹۰ کشور را بر اساس امتیاز آنها در شاخص دولت کسب و کار در سال ۲۰۱۸ رتبه بندی کرد، با وجود بهبود نسبی امتیاز ایران در شاخص سهولت کسب و کار در سال ۲۰۱۸، ایران پایین تر از کشورهایی مثل امارات، ترکیه و بحرین قرار گرفت و به دلیل فعالیت بیشتر سایر کشورها، رتبه جهانی ایران با افت ۴ پله ای مواجه شد، با این حال ایران در چهار زیر شاخص، شروع کسب و کار، شرایط کنونی مجوز ساخت، اخذ اعتبار و تجارت برون مرزی توانسته رتبه جهانی خود را نسبت به گذشته بهبود ببخشد اما در بخش های دیگر با افت رتبه جهانی مواجه است.

عموری اظهار کرد : مطابق با ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اتاق ها موظف هستند به منظور اطلاع از وضعیت سیاستگذاران از وضعیت محیط کسب و کار در کشور شاخص های ملی محیط کسب و کار در ایران را تدوین و به طور سالانه و فصلی حسب مورد به تفکیک استان ها و بخش ها و فعالیت های اقتصادی اعلام نمایند به دلیل همین محدودیت، مرکز عمران اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، محققین، اتاق‌های اصناف و تعاون اقدام به برنامه‌ریزی برای جمع آوری اطلاعات و محاسبه شاخص ملی محیط کسب و کار ایران بر اساس مولفه عمرانی و پیمایشی کرده که این مولفه‌ها از نتایج اجرای طرح مطالعاتی در همین خصوص ارائه می‌شود.

دبیر شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی استان خوزستان ادامه داد: هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت وضعیت جاری محیط کسب و کار در ایران به صورت فصلی و سالانه خاص سیاستگذاران برای اتخاذ سیاست ها و راهکارهای مناسب برای بهبود محیط کسب و کار و اجرای آن است.
رئیس اتاق بازرگانی اهواز ضمن اشاره به نتایج آماری حاصل از طرح پایش محیط کسب و کار استانهای کشور در فصلهای بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۹۶ گفت: در فصل بهار سال گذشته استانهای سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و خوزستان دارای بدترین وضعیت کسب و کار بوده‌ و استانهای فارس، گیلان و خراسان رضوی به ترتیب بهترین محیط کسب و کار را داشته‌اند.

وی افزود: البته براساس این گزارش استان خوزستان با نمره ۶/۰۶ از حد نصاب ۱۰ و با درجه تغییرات ۰/۱۶ درصد نسبت به دوره قبلی آن یعنی زمستان سال ۹۵ از اوضاع به مراتب نامناسب تری برخوردار شده است.

عموری بیان کرد: براساس این گزارش در فصل تابستان استانهای گیلان، فارس و مرکزی دارای مناسب ترین محیط کسب و کار و خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و لرستان بدترین وضعیت را داشته‌اند. در این گزارش وضعیت کسب و کار استان خوزستان با اخذ نمره ۵/۵۲ از ۱۰ نمره با درجه تغییرات منفی ۸/۹ صدم نسبت به دوره قبلی یعنی بهار ۹۶ از اوضاع مناسب تری برخوردار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: طی این گزارش، استانهای خراسان جنوبی، گیلان و مازندران در فصل پاییز ۹۶ دارای مساعد ترین و کرمانشاه، خراسان شمالی و ایلام نیز بدترین اوضاع محیط کسب و کار کشور را داشته‌اند و در این گزارش استان خوزستان با نمره ۵/۶۸ از ۱۰ و نیز درجه تغییرات ۲/۸۹ درصد نسبت به دوره قبلی یعنی تابستان ۹۶ از اوضاع نامناسب تری برخوردار شده است.

وی در ادامه میزان بهبود فضای کسب و کار خوزستان را در فصل زمستان ۵/۶۹ از ۱۰ نمره دانست و افزود: خوزستان در این دوره نیز با داشتن درجه تغییرات ۰/۱۷ درصدی نسبت به دوره قبلی یعنی پاییز ۹۶ از اوضاع خوبی برخوردار نبوده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان خوزستان در یک مقایسه در شاخص ملی و استانی چهار فصل سال ۱۳۹۶ ، عنوان کرد: نتایج محیط کسب و کار استان خوزستان در زمستان ۹۶ ، ۵ و ۶۱ صدم ، در پاییز نسبت به شاخص ملی ۵.۶۸ در تابستان ۵.۵۲ و در بهار هم وضعیت مناسبی نسبت به شاخص ملی ندارد.

وی در زمینه میانگین وضعیت شاخص محیط کسب و کار استان خوزستان در سال ۹۶ براساس بخشهای اقتصادی چون خدمات، صنعت و کشاورزی گفت: در فصل بهار بخش کشاورزی، در فصل تابستان بخش خدمات، در فصل پاییز بخش خدمات و در فصل زمستان نیز بخش صنعت دارای مساعد ترین محیط کسب و کار در استان خوزستان بوده‌اند.

عموری عنوان کرد: در سال ۹۶ براساس میانگین چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان بهترین وضعیت محیط کسب و کار در استان خوزستان با عدد ۵/۴۶ مربوط به بخش خدمات است و بخشهای صنعت با ۵/۶۱ و کشاورزی با ۵/۷۸ هم به ترتیب در رتبه‌ های دوم و سوم قرار دارند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز در مورد وضعیت کسب و کار استان خوزستان در سال ۹۶ براساس فعالیت در برخی از رشته های اقتصادی گفت: در سال گذشته فعالیت اقتصادی در زمینه هنر و سرگرمی و تفریح، استخراج معادن و ساختمان به ترتیب دارای بدترین وضعیت بوده و فعالیتهای املاک و مستغلات، آموزش، عمده فروشی و خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری نیز به ترتیب دارای بهترین وضعیت بوده‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: فعالان اقتصادی استان خوزستان سال گذشته در زمینه شاخص محیط کسب و کار به تفکیک مولفه‌ های پیمایشی به ترتیب دارای بهترین وضعیت در زمینه دسترسی به سوخت، برق و ارتباطات بوده‌ و از لحاظ دشواری تامین مالی از بانکها، بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت ها، موانع اداری کسب و کار، رویه های غیر منصفانه و ناعادلانه ممیزی ها در دریافت مالیات، بی ثباتی سیاست ها، مقررات و رویه های اجرایی ناظر به کسب و کار و همچنین رویه های سخت گیرانه در ادارات کار و بیمه برای مدیریت نیروی انسانی هم شاهد بیشترین مشکلات و موانع بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، در دستور کار دوم جلسه تمام مصوبات سال ۹۶ جلسه شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی استان که اجرا نشده بود با حضور دستگاه های اجرایی استان و بخش خصوصی مجددا در حضور استاندار بررسی شد.

و دستگاه هایی که مصوبات خود را اجرا نکردند ، تذکر جدی از استاندار خوزستان دریافت کردند و مقرر شد که با یک برنامه زمان بندی برای اجرای مصوبات محول شده، اقدام کنند و دبیرخانه شورا و حوزه معاونت اقتصادی هم مسئول پیگیری آن شدند.

بر اساس این گزارش شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان و اداره آب و فاضلاب اهواز دو‌ دستگاه اجرایی بودند که بیشتر حجم مصوبه انجام نشده را داشتند که مقرر شد در بازه زمانی محدود مصوبات اجرایی و گزارش انجام آن به دبیرخانه شورای گفت و گوی استان ابلاغ شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار