مدیرگروه عمران دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح کرد:
مدیرگروه عمران دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وجود خطوط لوله نفت و گاز در شهر اهواز گفت: باید همگام با انجام مطالعات خطرپذیری زلزله، بحث احتمال آتش‌سوزی و خطر خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی نیز بررسی شود زیرا وقوع آتش‌سوزی‌های بزرگ بعد از وقوع زلزله یک امر قطعی است.
کد خبر: ۶۱۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰ 28 May 2018

 

وجود خطوط لوله نفت و گاز در شهر اهواز و احتمال آتش‌سوزی هنگام زلزله

عباس رضاییان در کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی خوزستان اظهار کرد: پس از حادثه پلاسکو تهران مدیریت بحران این استان پی بردند که بعد از زلزله امکان وقوع هزاران حادثه مانند پلاسکو وجود دارد. در همین راستا باید توجه داشت که با وجود خطوط لوله نفت و گاز در شهر اهواز به محض اینکه ساختمانی دچار لغزشی شود امکان آتش‌سوزی بسیار زیاد است.

وی افزود: امکان آتش‌سوزی شدید پس از وقوع زلزله وجود دارد و بیش‌ترین خسارت در یکی از شهرهای ژاپن پس از وقوع زلزله ناشی از آتش‌سوزی بود.

رضاییان عنوان کرد: بنابراین باید همگام با انجام مطالعات خطرپذیری زلزله، بحث احتمال آتش‌سوزی و خطر خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی نیز بررسی شود زیرا وقوع آتش‌سوزی‌های بزرگ بعد از وقوع زلزله یک امر قطعی است.

عباس چرچری عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت نیز در این کارگروه با اشاره به زمین‌لرزه‌های اخیر خوزستان، اظهار کرد: گسلی که وجود دارد گسل مسبب پنهانی است و انتظار فعالیت آن وجود دارد.

وی افزود: با توجه به زلزله ای که در کرمانشاه رخ داد تحلیل ما این است که رفتار لرزه زاگرس تغییر کرده است و باید در آینده انتظار لرزه‌خیزی با فراوانی بیشتری داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ممکن است مهاجرت کانون‌ها از مناطق شمالی و شرقی به سمت جنوب در آینده بیشتر شود. به دلیل اینکه انرژی در حال آزاد شدن است نگرانی ما در مناطق غرب کمتر است.

چرچری عنوان کرد: با توجه به آزاد شدن انرژی و وقوع زمین‌لرزه‌های با بزرگی 4 ریشتر آیا مطالعه‌ای انجام شده که احتمال رخ دادن زلزله 5 یا 6 ریشتری در کدام منطقه وجود دارد؟ آیا مسئولین آمادگی مقابله هنگام رخ دادن زلزله را دارند؟

وی با بیان اینکه مطالعه‌ها باید در منطقه خطر انجام شود، گفت: اینکه مطالعه‌ای در اهواز انجام شود اهمیت ندارد زیرا اصل خطر در این کلان‌شهر نیست.

 عباس پورسلان مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز در این کارگروه اظهار کرد: هر دستگاه اجرایی مکلف است که از ظرفیت‌های قانونی‌اش برای فرهنگ‌سازی اعتباری در اختیار صدا و سیما قرار دهد. در حال حاضر بیش از 100 میلیون تومان برای فرهنگ‌سازی از اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان کنار گذاشته شده اما پرداخت نشده است زیرا تاکنون با صدا و سیما به توافق نرسیده‌ایم.

وی افزود: صدا و سیما می‌خواهد پول را به حساب آن‌ها واریز کنیم بدون اینکه از آن‌ها انتظاری داشته باشیم.

پورسلان ادامه داد: باید اعتباری که در اختیار صدا و سیما برای فرهنگ‌سازی قرار می‌دهیم خروجی داشته باشد. کلیپ بسازیم و صدا و سیما پخش کند و یا صدا و سیما کلیپ‌ها را ساخته و پخش کند. در نهایت باید معادل مبلغی که داده می‌شود خدمات بگیریم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار