مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از وجود 120 هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی باغی و زراعی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ 26 May 2018

مرتضی فتاحی اردکانی  با اشاره به اینکه عملیات مبارزه با آفت گندم و کُلزا با نظارت و هدایت مستقیم بخش دولتی صورت می‌گیرد، گفت: آفات این محصولات خصوصاً آفات سِن گندم جزء آفت همگانی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت، اطلاع‌رسانی، آموزش و سرویس‌دهی خدمات فنی این امر است، افزود: این سم‌پاشی از اول فروردین‌ماه آغاز و تا پایان خردادماه ادامه دارد و گونه‌های گیاهی اگر آفتی داشته باشند، سم‌پاشی می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: در استان یزد حدود 120 هزار هکتار سطح زیر کشت در عرصه‌های زراعی و باغی وجود دارد و عملیات مبارزه با عوامل خسارت زا تحت پوشش کارشناسان شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی انجام می‌شود.

فتاحی اردکانی بابیان اینکه این کارشناسان از بخش خصوصی و دولتی هستند، اظهار داشت: سموم گیاه‌پایه یا ترکیبات غیر شیمیایی برای سایر آفات درختان میوه، گیاهان زارعی و گلخانه‌ای و برای آفت گندم و کُلزا از سموم شیمیایی استفاده می‌شود.

این مقام مسئول آفت گندم را سِن گندم و شَته و آفت کُلزا را شَته مومی دانست و اذعان کرد: پسیلِ پسته، زَنجِره، پروانه چوب‌خوار، کرم میوه‌خوار، انواع سِن‌ها، سِنَک‌ها، سوسک سرشاخه دار، زنبور مغزها و انواع شپشَک‌ها از آفت درختان پسته است و در درختان پسته بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه، نماتُد مولد گِره ریشه جزء بیماری درختان پسته محسوب می‌شوند.

وی آفت درختان انار را کِرم گلوگاه انار، شته‌ها و مگس میوه مدیترانه‌ای و بیماری آن را نماتُد مولد گِره ریشه، آفتاب‌سوختگی، ترکیدگی دانست و عنوان کرد: زنبور مغزها و پروانه برگ‌خوار بادام از آفت درختان بادام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه زردآلو یکی از محصولات عمده استان یزد است و شته‌ها و شپشَک‌ها از آفات عمده این محصول به شمار می‌روند، ابراز داشت: انواع کنه‌ها، سفید بالک، تریپس و مگس مینوز آفات محصولات گلخانه‌ای همچون خیار، بادمجان، گوجه و فلفل است و بیماری‌های آن سفیدک دروغی، سفیدک سطحی، مرگ گیاهچه، بوته میری، انواع پژمردگی‌ها، کپک خاکستری و نماتُد مولد گِره ریشه است.

فتاحی اردکانی بیان کرد: همه محصولات مستعد، مبتلابه آفت هستند و بسته به مدیریت واحدهای تولیدی شدت آن عامل خسارت زا متفاوت است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عوامل خسارت زا کشاورزی به دودسته زنده و غیرزنده تقسیم‌بندی می‌شود، یادآور شد: حشرات، کنه‌ها، جوندگان، قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و نماتُد مولد گِره ریشه عوامل زنده‌ای هستند که به محصولات کشاورزی خسارت وارد می‌کنند.

وی سرمازدگی، گرمازدگی، کمبود مواد غذایی، تگرگ، شوری و خشکی را از عوامل خسارت زا غیرزنده دانست که به محصولات کشاورزی خسارت وارد می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص راه‌های مبارزه با این آفات گفت: ما به دنبال برنامه کنترل تلفیقی عوامل خسارت زای گیاهی هستیم که در این برنامه از تمام عوامل تأثیرگذار در کاهش جمعیت عامل خسارت زا استفاده می‌شود و عوامل پیشگیری‌کننده از افزایش جمعیت عامل خسارت زا در این برنامه نقش مؤثرتری دارد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه هر چه گیاه قوی‌تر و شاداب‌تر باشد، عامل خسارت زا به گیاه کمتر و آسیب کمتری به گیاه می‌رساند، خاطرنشان کرد: در مواقع خنکی هوا و درزمانی که هوا آرام و وزش باد نداریم، سم‌پاشی انجام می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار