مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی یزد در جلسه شورای فرهنگ عمومی ابرکوه:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزدتأکید کرد: متولیان و مسئولین فرهنگی باید در حال حاضر سرمایه اجتماعی را که بسیار ارزشمند است حفظ کنند.
کد خبر: ۵۹۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 21 April 2018

مجید جوادیان زاده در جلسه شورای فرهنگ عمومی ابرکوه افزود:یکی از مشکلات جامعه این است که ما نتوانستیم در حوزه فرهنگ به اجماع رسیده و مواردی را به‌عنوان فرهنگ و ارزش به جامعه ارائه کنیم.
وی ادامه داد:تعاریف بسیار متعددی در مورد فرهنگ وجود دارد اما یکی از این تعاریف که مورد اجماع متفکران است می‌گوید؛ فرهنگ مجموعه‌ای از باورها، هنجارها و ارزش‌ها است. لذا فرهنگ وراثتی و انتصابی نیست بلکه اکتسابی است.
جوادیان زاده اذعان کرد: وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم حتی در بناها و ساختمان‌های قدیمی هم آثار فرهنگ به چشم می‌خورد، اما در محیط‌های مدرن به دلیل انبوه‌سازی و انبوه نشینی از فرهنگ اثری نیست و متأسفانه باید گفت که ما با قحطی فرهنگ مواجه هستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد خاطرنشان کرد: ما امروز نباید به جوانان خرده بگیریم که چرا از فلان فرهنگ پیروی می‌کنند، بلکه این به خاطر کم‌کاری ما مسئولین و متولیان فرهنگی است که هیچ فرهنگ دیگری را به آنان معرفی نکردیم، انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده اما فراموش کرده‌ایم که فرهنگ را نیز به آنان تزریق کنیم.
وی معنا و تطابق به محیط را دو کارکرد فرهنگ برشمرد و افزود: ماهیت فرهنگ تفرق و گستردگی آن است؛ لذا کارکرد شورای فرهنگ باید این باشد که این تفرق‌ها را به هم نزدیک کرده، به یک اجماع فرهنگی رسیده و آن‌ها را ارزش بدانند و سپس به نسل فعلی و جدید معرفی کنند.
جوادیان زاده ، یادآور شد: چند سال قبل در استانداری یزد پیمایشی برای سنجش میزان سرمایه اجتماعی شهرستان‌های استان انجام شد که شاخصه‌های آن اعتماد، مشارکت و هنجار بود. طی این سنجش ابرکوه جزء اولین‌ها و یزد آخرین شهرستان ازنظر سرمایه اجتماعی بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار