مدیرکل دامپزشکی استان همدان از مایه‌کوبی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نوبت سر واحد دامی در همدان خبر داد.
کد خبر: ۵۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 07 July 2015
مدیرکل دامپزشکی استان همدان از مایه‌کوبی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نوبت سر واحد دامی در همدان خبر داد.

به گزارش تسنیم، محمودرضا رسولی اظهار داشت: اداره‌کل دامپزشکی دو وظیفه مهم دارد که حفظ صنایع دامی استان از طریق انجام واکسیناسیون، ضدعفونی و سم پاشی، مبارزه با بیماری‌های انگلی از جمله آن است.

رسولی بیان کرد: وقتی واژه دام را به کار می‌بریم منظورمان گستره بالایی از حیوانات اهلی شامل؛ دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و غیره است که توسط انسان پرورش داده می‌شود.

وی افزود: این اداره‌کل وظیفه دارد تا انواع مختلف دامی را که توسط بخش صنعتی و سنتی پرورش داده می‌شود را تحت پوشش بهداشتی قرار دهد.

رسولی تصریح کرد: در 3 ماهه امسال بیش از 3 میلیون و 225 هزار و 520 نوبت در واحد دامی واکسیناسیون علیه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک از جمله؛ تب برفکی، تیلریوز، آبله، آنتروتوکسمی، قانقریا، آگالاکسی و بروسلوز، PPr، لمپی اسکین، شاربن و غیره انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مرتب با برخی بیماری‌های بازپدید و ناپدید در حال مبارزه هستیم، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و اینکه کشورهای همسایه ما از کمترین امکانات بهداشتی برخوردارند و برخی بیماریها در این کشورها وضعیت نامشخصی داشته و بررسی نشده است، برخی کشورهای همسایه خواستگاه انواع ویروس برای کشور ما می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی همدان عنوان کرد: بنابراین با بیماریهای مثل، لمپی اسکین، CCHF تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری‌های آبزیان مثل،VHS سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی و IHM در ارتباط هستیم که در برخی بر روی ریشه‌کن کردن بیماری و در مورد برخی از این بیماری‌ها بر روی کنترل و واکسیناسیون اقدام می‌شود، ضمن اینکه با استفاده از فاکتورهایی چون، قرنطینه و معدوم‌سازی نیز در مواردی مقابله می‌شود.

رسولی اظهار داشت: یک سری از بیماری‌ها قابل انتقال بین انسان و حیوان است که در این زمینه 832 گروه بیماری وجود دارد و تعدادی از آنها مثل، بیماری سل، هاری، تب مالت در همدان وجود دارد که با آنها مبارزه می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار