کد خبر: ۵۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸ 17 February 2015
اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان البرز امروز با صدور اطلاعیه‌ای علت ریزش دیوارحیاط دبستان غیر دولتی فرهنگ دو عظیمیه کرج را رانش زمین و فرورفتگی خیابان اعلام کرد.
در اطلاعیه که برخی از خبرگزاری‌ها آن را منتشر کرده‌اند، آمده است: ساعت 12:45 روز دوشنبه 28 بهمن ماه ضلع شمالی حیاط مدرسه غیر دولتی فرهنگ دو واقع در ناحیه یک آموزش و پرورش کرج با توجه به اختلاف سطح خیابان با ساختمان آموزشی به علت رانش زمین و فرو رفتگی سطح خیابان و فشار خاک پشت دیوار حایل بین ساختمان آموزشی و خیابان منجر به ریزش دیوار حیاط مدرسه شد.
این اطلاعیه می‌افزاید: بر اثر ریزش این دیوار 16 نفر از دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی مصدوم و بلافاصله از طریق ارژانس به بیمارستان شهید مدنی منتقل شدند که پس از معاینه و معالجه سرپایی 12 نفر ترخیص و چهار نفر برای اطمینان از سلامت کامل آنان در بخش عمومی این بیمارستان بستری شدند که بنا به اظهار پزشک معالج آسیب شدید ندیده اند و فردا چهارشنبه ترخیص می شوند.
این در حالی است که مدیر کل اداره نوسازی مدارس استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک زوایای پنهان این حادثه که می‌توانست فاجعه‌ای بزرگ برای استان باشد را در گفت‌وگو با تابناک تشریح کرد.
علی بهرامی می‌گوید: مدرسه فوق که یک ساختمان نوساز است، در منطقه عظیمیه واقع شده و خیابان‌ها و کوچه‌های این مدرسه دارای شیب زیادی بوده، چرا که عظیمیه در منطقه‌ای کوهپایه‌ای واقع شده است.
بهرامی گفت: در خیابانی که مدرسه در آن واقع شده، دیوار حائلی و به دلیل رانش ناگهانی زمین، دیوار حائل بیش از دو متر و نیم حرکت و به دیوار مدرسه ضربه‌ای محکم وارد کرده و موجب تخریب دیوار و به تبع آن تخریب دیوار 2 کلاس درس شده است.
وی بیان داشت:‌ به دلیل موقعیت ساخت و سازها در این منطقه، اختلاف کف مدرسه و ضلع شمال مدرسه بیش از شش متر بوده و بالای این شش متر نیز خیابان است.

شهرداری روی دیوار حائل خاک دستی ریخته بود

مدیر کل اداره نوسازی مدارس استان البرز گفت: پیش از این دیوار حائلی در این خیابان ساخته شده بود که مربوط به 15 سال قبل است. زمانی که شهرداری برای احداث خیابان و تعریض آن اقدام کرده، روی دیوار حائل خاک دستی ریخته و بر روی این خاک دستی نیز دیواری بلوکی به زخامت حدودی 50 سانت احداث کرده است.
بهرامی تصریح کرد: بنابراین رانش زمین موجب حرکت دیوار حائل و ضربه به دیوار مدرسه شده و این در حالی است که مدرسه فوق از نظر ایمنی، در وضعیت مناسبی قرار داشته است.
وی در پاسخ به این پرسش که برای صدور مجوز راه‌اندازی مدارس غیر انتفاعی چه اقداماتی انجام می‌شود، گفت: زمانی که فردی برای تاسیس مدرسه به ما مراجعه می‌کند، باید مکانی را معرفی کند.
مدیر کل اداره نوسازی مدارس استان البرز اظهار داشت: با توجه به اینکه این مکان‌ها توسط اداره نوسازی ساخته نشده،‌ پیش از صدور مجوز از فرد تقاضا کننده مجوز می‌خواهیم که گزارش تایید ایمنی ساختمان را از مراجع ذیصلاح و سازمان نظام مهندسی به ما ارائه کند.
بهرامی تصریح کرد: بدون ارائه این گزارش هرگز مجوزی صادر نمی‌شود، ضمن اینکه پس از گزارش تاییدیه ایمنی، کارشناس ما به محل مراجعه و پس از آن اعلام می‌کند که با توجه به شرایط مدرسه، چند دانش‌آموز می‌تواند در این محل ثبت نام شود.
وی با اشاره به محل مدرسه‌ای که روز گذشته دیوار آن فروریخت گفت: برای این مدرسه 2 بار تاییدیه از سوی سازمان نظام مهندسی ارائه شده است، اما باز هم تاکید کردیم که باید این دیوار حائل اصلاح و مقاوم‌سازی شود.

شهرداری کرج مجوز مقاوم‌سازی دیوار حائل را صادر نکرده است

مدیر کل اداره نوسازی مدارس استان البرز بیان داشت: به استناد اظهارات موسس این مدرسه، حدود یک ماه قبل برای مقاوم‌سازی دیوار حائل به شهرداری مراجعه می‌شود، اما شهرداری مجوز نمی‌دهد.
بهرامی گفت: موسس مدرسه فوق می‌گوید که به دلیل حساسیت موضوع، خود برای مقاوم‌سازی دیوار حائل اقدام کرده و حادثه نیز در زمان انجام این کار رخ داده است.
وی افزود: خوشبختانه در زمانی که رانش زمین اتفاق افتاده، کارگران برای صرف ناهار و استراحت کار را تعطیل کرده بودند و بخش مهمی از دانش‌آموزان مدرسه نیز در اردو بودند.
مدیر کل اداره نوسازی مدارس استان البرز ادامه داد: حدود ظهر تعدادی از دانش‌آموزان برای برداشتن کتاب‌ها و وسائل شخصی خود به مدرسه مراجعه می‌کنند که این اتفاق رخ می‌دهد.
بهرامی گفت: معلوم نیست اگر این حادثه در زمان حضور دانش‌آموزان و همچنین فعالیت کارگران اتفاق می‌افتاد، باید خسارات چه فاجعه‌ای را تحمل می‌کردیم.

چرا پیش از وقوع حادثه به فکر نیستیم

وی با اشاره به پیگیری‌های رسانه‌ای در این زمین گفت: متاسفانه هر زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد، بلافاصله رسانه‌ها و مردم و حتی مسئولان بخش‌های مختلف به فکر اصلاح نواقص می‌افتند.
مدیر کل اداره نوسازی مدارس استان البرز گفت: این در حالی است که ما 4 سال است فریاد می‌زنیم و مصاحبه می‌کنیم که مدارس و کلاس‌های درس استان البرز نیاز به تعمیرات و مقاوم‌سازی دارد.
بهرامی اعلام کرد: در حال حاضر تنها 2500 کلاس درس مدارس دولتی نیاز به تخریب،‌ بازسازی و مقاوم‌سازی دارند که برای این کار باید 260 میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم.
وی ادامه داد: این در حالی است که بیش از 550 مدرسه غیر دولتی استان البرز نیز نیازمند مقاوم‌سازی هستند.
بهرامی در پایان گفت: البته با وجود کمبودها و عدم اعتبارات مالی، اداره کل نوسازی مدارس استان البرز تلاش‌های بسیاری انجام داده و حدود 50 درصد از کلاس‌های درس طی سال‌های اخیر تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی شده است. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار