روزه داری فرصتی را برای بدن فراهم کرده تا مقداری از ذخایر بدنی خود را مورد استفاده قرار داده که اصلی ترین آن چربی ها است.
کد خبر: ۵۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳ 04 July 2015
به گزارش تابناک یزدروزه داری باعث معکوس شدن فرآیندهای متابولیکی بدن شده و کبد را فعال می کند و در نهایت منجر به از بین رفتن سموم توسط کبد می شود.در صورتی که فرد در سحر و افطار، پر خوری کند ، نه تنها این کار به سود آنها نیست بلکه باعث  اضافه وزن  و تجمع بیشتر چربی در کبد و مشکلات کبدی مانند (کبد چرب )می شود.
بدین خاطر در گفتگویی با دکتر یوسف نقیایی کارشناس تغذیه نشستیم:کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت:در روزهای  گرم  تابستان و سرد زمستانی دریافت آب و مایعات به مقدار کافی توصیه می شود. اما این موضوع در هوای گرم اهمیت بیشتری داشته و با توجه به اینکه امسال ماه مبارک رمضان در تابستان واقع شده است می توان با افزایش دریافت آب و مایعات مانند چای کم رنگ ، دوغ و استفاده ی بیشتر میوه جات ، چون هندوانه ،خیار و ...که نیاز تشنگی انسان را رفع می کند و نیز مصرف بیشتر سبزیجات و سالادها خصوصا در وعده سحر و عدم استفاده از مواد مدرن مانند: چای پر رنگ ، نوشابه ، قهوه و امثال آنها در وعده سحر به حفظ آب و جلوگیری از تشنگی زیاد کمک به سزایی دارد.                         
دکتر یوسف نقیایی بیان کرد:افراد نوجوان و جوانان که در سیر رو به رشد هستند ونیز افرادی که دچار کاهش وزن  بوده باید در درجه اول در افطار و سحر از مواد پرؤتینی کافی نظیر انواع      گوشت ها ، حبوبات ، تخم مرغ و در    درجه ی دوم از میان وعده های  انرژی زا مانند انواع مغزها( بادام ، پسته ، گردو ، فندق) و یا استفاده از میان   وعده های غلات نشاسته ای ، مانند ماکارانی و سیب زمینی استفاده کنند.                               
وی در ادامه با توجه به اینکه در ماه  رمضان نظم قابل توجهی در وعده غذایی اتفاق می افتد و فرد به اینکه در ساعات منظمی تغذیه می شود افزود: بهتر است که در ایام بعد روزه داری هم ، این منظم بودن  وعده ها را حفظ کرده و در ساعات مشخص وعده غذایی خود را مصرف کرد.حتی  بی نظمی تغذیه منجر به گرسنگی پشت سر هم ، پر خوری و از همه مهم تر مشکلات گوارشی می شود.                               
  نقیایی توصیه کرد:مصرف سبزیجات و سالادها را  در ایام بعد از روزه داری هم مورد توجه قرار داده  و به عنوان فرهنگ غذایی در وعده های غذایی ازخانواده های  سبزی و سالاد استفاده کنند. و افراد در هر وعده ، میزان غذای خود را کاهش داده و با بیشتر شدن وعده  های غذایی خود به ۵ بار در روز سالم تر باشند.                                     
وی در پایان به پیشنهاد کلی خود اشاره کرد و گفت: وعده های افطاری خود را سبک قرار داده و مصرف غذاهای سرخ کردنی را کاهش داده و وعده افطار را شبیه صبحانه یا شام چون نان و پنیر در نظر بگیرند.                                             
در ادامه افزود: در وعده سحر ، وعده خود را مانندناهار قرار داده و در کنار مصرف غذاها از سبزیجات و انواع سالادها استفاده کنند. همچنین مصرف لبنیات را فراموش نکرده و نیز بلافاصله بعد از هر وعده سحر ، از مصرف چای خودداری کرده که این کار مانع جذب آهن می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار