از میان مولفه های تاثیرگذار روحی روانی، بحث ایمنی پارک ها از اولویت بسزایی برخوردار است که متاسفانه این روزها به خاطر بروز حادثه ای بسیار ناگوار جان نوجوانی به خطر افتاد و خانواده ای داغدار شد و ما را نیز به شدت نگران و متاثر کرده است.
کد خبر: ۵۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵ 01 July 2015
به گزارش تابناک قم، روزنامه ایمان در شماره روز دهم تیرماه در ستون سرمقاله مطلبی با عنوان ایمنی فضای سبز، اولویت مدیریت شهری را به قلم نعمت الله عواطف رستمی عضو شورای اسلامی شهر قم را به رشته تحریر درآورده است.

در این مطلب می خوانیم: پارک ها و فضاهای سبز شهری و همچنین توسعه آن ها اساسا بر این اصل بنیادی طراحی و ساخته می شوند که موجب ارتقاء کیفیت زندگی، ایفای نقش دستگاه تنفس شهری و درنهایت محلی برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت شهروندان گردد. با در نظر گرفتن این سه مولفه حیاتی و مشخص شدن هدف غایی، طراحان فضاهای سبز اقدام به طراحی، ایجاد و نگهداری و بعضا نیز توسعه فضاهای سبز را می نمایند. 

لیکن در درون این سه هدف اصلی ، ده ها مولفه تاثیرگذار دیگری از قبیل عوامل تامین کننده امنیت روحی و روانی ، عامل روان شناختی، عامل زیبایی شناختی، عامل بصری و نحوه نظام کاشت و تنوع گیاهان که می بایستی به عنوان یک مجموعه کامل در فضاهای سبز و پارک ها دیده شوند تا مطلوبیت استفاده از آن ها برای همه شهروندان به اوج خود برسد؛ و آرامش روحی و روانی مطلوب را به دنبال داشته باشد. 

به اعتقاد من، از میان مولفه های تاثیرگذار روحی روانی، بحث ایمنی پارک ها از اولویت بسزایی برخوردار است که متاسفانه این روزها به خاطر بروز حادثه ای بسیار ناگوار جان نوجوانی به خطر افتاد و خانواده ای داغدار شد و ما را نیز به شدت نگران و متاثر کرده است. لذا وظیفه مدیریت شهری است تا با یک رویکرد علمی و با درنظر گرفتن تمام فاکتورهای تاثیرگذار و با استفاده از صاحب نظران حوزه مهندسی فضای سبز امنیت پارک ها را به ضریب اطمینان مطلوبی برسانند و اشتیاق خانواده ها را مجددا برای استفاده از این تفرج گاه های شهری ارتقاء دهند. 

علاوه براین، در انتخاب گونه های گیاهی سازگار با آب هوا و شرایط اقلیمی قم و با بکارگیری یافته های علمی، دلپذیری فضاهای سبز و پارک ها را برای استفاده همه شهروندان مهیا نموده و این ریه ها تنفسی را برای تنفس شهر آماده نماید.

بحث تأمین امنیت روح و روانی دربعضی کشورها آن قدر اهمیت دارد که دریکی از شهرهای اروپایی، شهرداری به خاطر ساخت پلی مرتفع که باعث احساس ترس عابرین پیاده هنگام عبور از روی آن می شد، محکوم می شود و شهردار را ملزم به ایجاد فضای کاذب در کنار این پل می کنند تا احساس ترس عابرین پیاده در هنگام عبور از روی آن از بین برود. 

موضوع دیگری که باید دربحث امنیت روح و روان شهروندان موردتوجه قرار گیرد، حضور دست فروشان دوره گرد در شهر است که امروز به یکی از معضلات عمده شهر ما تبدیل شده است. البته در اینجا به عنوان یک آسیب اجتماعی به آن نظری ندارم. بلکه آن را پدیده ناخواسته ای می دانم که با وجه خوب یا بدگریبانمان را گرفته است؛ و تاکنون نیز همواره در نظراتم نسبت به این پدیده نظر مخالفی ارائه نداده ام. 

چراکه معتقدم، بدون ارائه راهکار عملی و ایجاد بسترهای لازم جهت سامان دهی آن ها، هر اقدامی محکوم به شکست است. حتی اگر آن ها را با قوه قهریه از منطقه ای به مناطق دیگر سوق و یا به روش های دیگر مانع عمل آن ها شویم. لذا از مدیریت شهری قم انتظار می رود همچنان که در شهر اصفهان این پدیده را به نحو مطلوبی ساماندهی کرده اند، اقدامی مناسب تر، حتی نسبت به اصفهان، با در نظر گرفت مهاجرپذیری شهر قم، به مرحله اجرا برسانند. یقین داشته باشید در اجرای همه این پدیده های مشکل آفرین در کنارتان خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار