آقای مدیر کل ارشاد، شما چه نقشی دارید؟
چندی بعد نیز روزنامه نگاران البرزی در برنامه های خبری، ناگهان با تغییر پوشش خبرنگاری مواجه شدند که به عمد و یا غیر عمد، روسری خود را با الگوبرداری از یک گروهک تروریستی به سر کرده بود.
کد خبر: ۵۵۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۸ 01 July 2015
ماجرای برخورد قانونی با یک خبرنگار در روزهای اخیر تنش هایی را در البرز ایجاد و موجب تحلیل های غلطی در میان مردم شده است که نیاز به روشنگری و شفاف سازی دارد.

1 – در دنیای امروز دست یابی به پیشرفت و توسعه بدون حضور خبرنگاران شجاع و آزاده و رسانه های مستقل امکان پذیر نیست و به همین دلیل از مطبوعات و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می کنند.

2 – بیان اشکالات، کاستی ها، نواقص و ضعف های مدیریتی بدون در نظر گرفتن علایق و سلایق سیاسی و گروهی و جناحی از مهمترین وظائف رسانه ها و خبرنگاران است.

3 – جلوگیری از انجام وظائف خبرنگاران و رسانه های آزاد  و مستقل در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین جاری کشور جرم بوده و مدیران دستگاه های اجرایی، افراد با نفوذ و دارای قدرت نمی توانند با اتکا به جایگاه و حوزه نفوذ و قدرت خود، مانع اطلاع رسانی رسانه های دارای مجوز و صلاحیت دار شوند.

4 – فرماندار کرج به عنوان معاون استاندار البرز در ماه های ابتدایی حضور خود در این سمت به صراحت تاکید کرد که بر اساس دستور دولت، مدیران دستگاه های اجرایی نمی توانند بدون اطلاع فرماندار در شهرستان ها و استاندار در استان ها از خبرنگاران شکایت کنند. این امر نشان دهنده توجه دولت به جایگاه خبرنگاری و حساسیت حرفه آنها است.

5 – بر اساس قانون، حرفه خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان آور بوده و این امر نشان دهنده اهمیت و سختی کار در حوزه اطلاع رسانی است.

6 – خبرنگاران و رسانه ها باید در چارچوب قانون و با نگاه مصلحانه به بیان مشکلات و نقد کاستی ها پرداخته و در این میان مصالح جامعه را نسبت به هر موضوع دیگری اهمیت دهند.

7 - تابناک البرز در مدت فعالیت خود بارها از حقوق خبرنگاران و رسانه ها در برابر کسانی که اطلاع رسانی صحیح و با دقت را نافی منافع خود می دیدند، دفاع کرده است.
در ماجرای شکایت یک مدیر میانی در شهرستان کرج از خبرنگار ایسنا، این موضع را به صراحت اعلام و با نشر چندباره گزارش خبرگزاری ایسنا از جایگاه اطلاع رسانی دفاع کرده است.

8 – خبرنگار باید دارای ویژگی ها و شاخصه هایی باشد که در قانون مطبوعات، اصول حرفه ای و آموزش های رسانه ای به صراحت ذکر شده است.

و اما اصل ماجرا ...

طی روزهای اخیر و با شکایت یکی از مسئولان استان البرز، فردی که به ظاهر نمایندگی یکی از رسانه ها را در استان البرز دارد، به محاکم قضایی دعوت و با نظر قاضی دستگاه قضایی پرونده مورد بررسی قرار می گیرد.
این موضوع، حاشیه های بسیاری برای استان پر تنش البرز ایجاد کرده و برخی که اطلاع کاملی از مندرجات پرونده (بر اساس قانون انتشار این جزییات مجاز نیست) ندارند، به دفاع پرداخته و هجمه ای علیه دستگاه قضایی و مدیری که شکایت را مطرح کرده، به راه انداخته اند.
فارغ از محتویات پرونده فوق و اینکه چه مسائلی در روزهای اخیر مطرح شده، این پرسش وجود دارد که آیا هر فردی به واسطه همراه داشتن کاغذ و قلم و حتی ضبط صوت، خبرنگار است؟
آیا هر خبرنگاری می تواند به پشتوانه احترام و جایگاهی که این حرفه در میان مردم و در سطح جامعه دارد، پرده دری کرده و به بهانه نقد و انتقاد، مسائل غیر واقعی را مطرح و به مدیران و دستگاه های اجرایی حمله کند؟
آیا نبود نظارت کافی بر عملکرد رسانه ها و خبرنگاران استان نوپای البرز و عدم آموزش پیش و حین خدمت به خبرنگاران، موجب کاهش چشم گیر کمی و کیفی اطلاع رسانی در استان البرز نشده است؟
آیا خبرنگار و حتی یک رسانه می تواند به بهانه پرسش از مسئول و نقد عملکرد دستگاه های مختلف، اقدام به لجن پراکنی کرده و سیاه نمایی کند؟
حدود یک ماه قبل برخی از رسانه ها از جمله تابناک البرز گزارشی از حضور فردی به عنوان عکاس در جلسه ای رسمی و با حضور تعدادی از مدیران ارشد استانی، منتشر کرد که نشان می داد این عکاس با پوششی عجیب در جلسه حضور یافته و هیچ مدیری نیز به این پوشش اعتراض نکرده است.
گزارش فوق در رسانه ها با عنوان "عکاس ساپورت پوش و سکوت مسئولان البرزی" منتشر شد. چندی بعد نیز خبرنگاران البرزی در برنامه های خبری ناگهان با تغییر پوشش خبرنگاری مواجه شدند که به عمد و یا غیر عمد، روسری خود را با الگوبرداری از یک گروهک تروریستی به سر کرده بود.
این موضوع به صورت صریح با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در میان گذاشته شد و برخی از اصحاب رسانه از آقای سید موسی حسینی کاشانی به صراحت خواستند که بر اساس وظائف و اختیارات و مسئولیت قانوی که بر عهده دارد، با این فرد برخورد کرده و اجازه ورود چنین افرادی را به جامعه رسانه ای البرز ندهند.
به این موارد باید انتقاد صریح آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز را اضافه کنیم که چندی پیش به دلیل پوشش نامناسب برخی از خبرنگاران، جلسه را ترک کرده بود.
به طور قطع اگر نهادهای نظارتی و اجرایی و به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پیش از این به وظائف خود عمل می کردند، امروز کار به جایی نمی رسید که لجن پراکنی به نام خبرنگاری در البرز اوج گرفته و مدیران مجبور به شکایت از افراد به اسم شکایت از خبرنگاران و اصحاب رسانه باشند.
و به طور قطع کار به جایی نمی کشید که برخورد قانونی با تخلفات، موجب هجمه علیه دستگاه قضایی و مدیری که حق او تضییع شده، گردد.
از سوی دیگر خبرنگاران، عکاسان، گزارشگران، مدیران رسانه های استان البرز و به طور کلی اصحاب رسانه استان، نیز باید هوشیار بوده و از ورود افرادی که به دنبال سوء استفاده از جایگاه والای خبرنگاری و اطلاع رسانی هستند، جلوگیری و این افراد را پیش از اقدام مدیران و دستگاه های نظارتی از جمع خود دور سازند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
به نظر من خانه مطبوعات استان البرز باید قاطعانه برخورد کرده و اجازه ندهد هرکس خود را خبرنگار بداند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار