مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: حفاظت از منابع آبی نیازمند تقویت کشاورزی نوین (مدرن) است.
کد خبر: ۵۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 29 June 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا داود نجفیان روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: بیش از 93 درصد از آب مصرفی در حوزه کشاورزی مصرف می شود.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در استان ضعیف است ، گفت: توسعه کشت های گلخانه ای و کشاورزی مدرن و صنعتی مهم ترین راه چاره برون رفت از هدر شدن آب است.

وی به وضعیت قیمت سیب زمینی در سال زراعی گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته چندین هزار تن سیب زمینی به دلیل نوسانات بازار در دست کشاورزان ماند و این در حالی است که برای تولید سیب زمینی 150 تا 200 میلیون متر مکعب آب مصرف شده بود.

نجفیان با بیان اینکه کشاورزی سنتی جوابگوی نیازهای آبی حال و آینده نیست ، ادامه داد : استاندارد برداشت آب از منابع و سفره های زیرزمینی در دنیا 40 درصد می باشد که این رقم در کشور ما 85 درصد است.

وی افزود: ما در مصرف آب از خط قرمز عبور کرده ایم و با این وضعیت توسعه ای پایدار در کشور و استان اردبیل اتفاق نمی افتد.

وی توجه به ارتقای ارزش اقتصادی آب در استان را ضروری دانست و گفت: توجه نکردن به افزایش قیمت آب در استان انگیزه ای برای حراست از آب و منابع آبی در فرد ایجاد نمی کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در ادامه با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته در سال گذشته به هفت طرح مرزی استان گفت: بخشی از این اعتبارات در سال گذشته پرداخت شده و بقیه آن نیز در هفته های آتی پرداخت می شود.

وی به معرفی برنامه 20 ساله در خصوص جلوگیری از اضافه برداشت آب اشاره کرد و گفت: هر ساله در استان اردبیل 14 میلیون متر مکعب آب اضافه از سفره های زیر زمینی برداشت می شود که تلاش می کنیم با روش های مختلف این برداشت ها را به حداقل برسانیم.

نجفیان به اختصاص اعتبارات طرح احیا و تعادل بخشی به استان از سال گذشته اشاره کرد و افزود:اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی به استان 660 میلیارد ریال است که در سالجاری 60 میلیارد ریال از این اعتبار برای استان تعیین شده است.

وی ادامه داد : 50 درصد از اعتبارات این طرح به استان ابلاغ شده و در قالب این طرح سالانه 61 میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب در استان کاهش می یابد.

وی پر کردن چاه های غیر مجاز را از جمله اقدامات طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آبی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته 174 چاه غیر مجاز در استان در همین راستا پر شده است.

وی بیان کرد: نصب کنتور هوشمند ، تقلیل منصوبات و کاهش مصرف آب در چاه های عمیق کشاورزی و مدیریت مصرف آب با نهادینه کردن کشاورزی صنعتی و مدرن از جمله این اقدامات است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار