عدم تامین سوخت مشکلی جدی است
صادرات هوایی محصولات کشاورزی از این استان نیازمند تامین سوخت هواپیماهای باربری حداقل برابر با قیمت هواپیماهای مسافربری است.
کد خبر: ۵۴۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹ 26 December 2017
به گزارش تابناک البرز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی البرز گفت که صادرات هوایی محصولات کشاورزی از این استان نیازمند تامین سوخت هواپیماهای باربری حداقل برابر با قیمت هواپیماهای مسافربری است. رحیم بنامولایی روز سه شنبه با اشاره به گران بودن سوخت هواپیماهای باربری، افزود: استفاده از ظرفیت فرودگاه بین المللی پیام برای صادرات به خصوص صادرات محصولات کشاورزی نیازمند حداقل زمان جهت ارسال به کشورهای مقصد است و بایستی حداقل سوختی برابر با قیمت سوخت هواپیماهای مسافربری در اختیار این فرودگاه گذاشت. وی با اشاره به کوچک بودن استان البرز، گفت: با توجه به وجود چند سردخانه در استان، روزانه بین 25 تا 30 کانتینر صیفی جات توسط بخش خصوصی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و گاها به روسیه صادر می شود. وی به قابلیت های کشاورزی استان در فصول مختلف اشاره کرد و افزود: در فصول بهار و تابستان میوه هایی همچون شلیل، هلو و گیلاس تولیدی کشاورزان استان و همچنین در فصل زمستان و پاییز محصول سیب و همچنین گل و گیاه قابلیت صادرات خوبی دارند ولی یکی از مشکلات اصلی کشاورزان استان با توجه به اینکه نگاه کشاورزی به سوی کشت گلخانه ای است، کمبود آب است. وی همچنین مشکل کمبود آب را در تولیدات دامی نیز عنوان کرد و بیان داشت: اتاق بازرگانی می تواند در کمیسیون کشاورزی اتاق مشکلات این افراد را مطرح و برای رفع آن برنامه ریزی کند. وی با بیان اینکه اولین نیاز توسعه کشاورزی و دامپروری، آب است، گفت: کشاورزان هشتگردی از طریق وزارت جهاد کشاورزی به صورت تشویقی مجوز چاه برای کشت گلخانه ای دریافت کرده اند ولی مسکن مهر بدون مجوز برنامه بودجه، آب چاه هایی که با مجوز سال های قبل دولت به کشاورزان واگذار کرده بود را برای تامین آب مسکن مهر به مردم ساکن در این مسکن ها داده و آب کشاورزی را قطع می کنند. بنامولایی ادامه داد: در حالیکه در سیاست های حمایتی دولتی، دولت باید زیرساخت ها را آماده کند و مردم و بخش خصوصی با توجه به این زیرساخت ها به بهره وری خوب برسند و کار و تلاش کنند که در حقیقت دغدغه مقام معظم رهبری که اقتصاد درون زای برون گرا باید داشته باشیم را باید در داخل بهره وری را بالا ببریم و در سایه بهره وری مازاد بر نیازمان را صادرات کنیم که درآمد برای کشور داشته باشد تا جایگزین اقتصاد نفتی شود. وی افزود: ما می توانیم به عنوان یک پل ارتباطی بین حاکمیت و بخش خصوصی این نقش را در اتاق بازی کنیم و هماهنگی کنیم تا ارتباطات بین این دو بخش نزدیکتر و تعامل بیشتر شود که بتوانیم به بهره وری بیشتری برسیم. وی بیان داشت: اکنون در بخش کشاورزی علاوه بر اینکه قابلیت های خوبی داریم، سردخانه های خوبی نیز در استان داریم به طوریکه در تولید محصولاتی همچون مرغ، تخم مرغ، شیر،گل و گیاه، محصولات ارگانیک و... که بیشتر از نیاز استان تولید داریم که در شورای گفتگو مصوب کردیم که فرودگاه پیام را به عنوان کارگو راه اندازی کنیم تا بتوانیم ارزش افزوده و صرفه جویی در زمان داشته باشیم و کالا هایمان را با کیفیت بهتر صادر کنیم. رئیس اتاق بازرگانی استان البرز ادامه داد: زیرا وقتی از این استان کانتینر بار می زنند به سمت بندرعباس و از آنجا سوار لنج کرده به سمت دوبی یا سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس می روند، تا دو یا سه روز زمان می برد و این محصول در کانتینر یخچال دار باقی می ماند و با توجه به اینکه دولت به رانندگان برای یخچال های کانتیرشان گازوییل اختصاص نمی دهد و این سوخت را فقط بر اساس کیلومتر در اختیار رانندگان قرار می دهند، گاهی یخچال را خاموش می کنند که به ضرر تولید کنندگان و بخش خصوصی برای صادرات است. وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، 50 درصد هزینه حمل و نقل کانتینرهای یخچال دار به عنوان جایزه صادراتی برای پایین آوردن قیمت محصولات از سوی دولت تامین می شود تا بتواند قابل رقابت با محصولات خارجی باشد. بنامولایی یکی از مشکلات فرودگاه پیام برای صادرات محصولات کشاورزی را گران بودن سوخت هواپیماهای باربری دانست و گفت: اتاق بازرگانی پیشنهادی داد که به تصویب شورای گفت و گوی استان نیز رسید تا سوختی که به هواپیمای مسافربری می دهند را به همان قیمت نیز به هواپیمای باربری هم بدهند این در حالی است که متاسفانه دولت سوخت را به هواپیماهای باربری اختصاص می دهد که گاها 2 تا 2.5 برابر قیمت سوخت هواپیمای مسافربری است که در نتیجه هزینه ی صادر کننده را بالا می برد و مقرون به صرفه نیست. وی افزود: در حالیکه در استان این آمادگی وجود دارد در صورتیکه سوخت این هواپیماها تامین شود، که هر شب ساعت 5 یا 4 بعدازظهر محصولات کشاورزی را جمع کرده و تازه به تازه حمل شده و تا ساعت 3-2 نیمه شب در بازار روسیه یا دوبی تخلیه شود و در میدان میوه به صورت تازه عرضه شود که با حمل و نقل هوایی و با کارگو این امر میسر می شود. بنامولایی با بیان اینکه این گونه حمل و نقل محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه برای کشور ارزش افزوده و درآمدزایی ایجاد می کند، گفت: این گونه صادرات تولیدکننده را هم به وجد می آورد تا بیشتر زحمت بکشد و بیشتر برنامه ریزی و بیشتر کار کند. وی ادامه داد: متاسفانه این موضوع یکی از خواسته های ماست که هنوز محقق نشده چون اگر کاردو در فرودگاه پیام با توجه به این امکانات موجود راه بیافتد می توانیم حمل مستقیم از اینجا به روسیه و دوبی یا سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس را سامانددهی کنیم که یکی از خواسته های بخش خصوصی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار