تابناک کهگیلویه وبویراحمد بررسی میکند
آنطور که از شواهد بر می آید مسئولین شورای آموزش وپرورش با ارائه آمار هایی در حال آماده سازی برای طرح تجمیع مدارس روستایی هستند اما طرح تجمیع چه محاسن وچه معایبی دارد؟
کد خبر: ۵۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷ 28 June 2015
نشست شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز در حالی برگزار شد که مهم‌ترین دستورالعمل مربوط به تجمیع تعداد ۴۱۱ مدرسه این استان به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان و همچنین مشکل کمبود معلم آموزش ابتدایی بود.
آنطور که از شواهد بر می آید مسئولین شورای آموزش وپرورش با ارائه آمار هایی در حال آماده سازی برای طرح تجمیع مدارس روستایی هستند اما طرح تجمیع چه محاسن وچه معایبی دارد؟
بر اساس گفته های مسئولین شرکت کننده در این جلسه هدف از این طرح یکی مرتفع کردن مشکل کمبود معلم است. ودیگری کاهش هزینه های غیر ضرور.
اما کسانی که شغل معلمی دارندخصوصا در روستا ها که هدف این طرح است می دانند ،در استان کهگیلویه وبویر احمد به علت بافت طایفه ای وعشایری یک سری محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد خصوصا اینکه گاهی حضور دانش آموزان چند روستا در یک روستا باعث تنش هایی خواهد شد واز آن گذشته معمولا مدارس روستایی که 3دانش آموز دارند این سه دانش آموزان در سه پایه تحصیلی قرار دارند وآمار کم دانش آموز تا حدودی جبران چند پایه بودن آن را می کند وهمچنین نرم تک معلمی برای روستا 21دانش آموز است تصور کنید 6پایه با21دانش آموز آنهم برای دانش آموز روستایی که نه ازنظر فرهنگ خانواده ونه از نظر امکانات آموزشی تقریبا هیچ چیزی ندارند چه مصیبتی برای آموزش وپرورش خواهد شد.
در خصوصا تقلیل هزینه ها اولا با اینکا ردر بخش مربوط به معیشت فرهنگیان به ازای حذف هر مدرسه یک پست مدیریت حذف خواهد شد ثانیا اینگونه که اعلام شده مبلغی به دانش آموزان جهت ایاب وذهاب داده خواهد شد حال این چه مدیریت هزینه ایست که همان پول راباید هزینه کرد تا دانش آموزان چند روستا در یک روستا جمع شوند.
تنها چیزی که این طرح همراه خود دارد حذف چند پست مدیریت وهمچنین پذیرفتن خطرات ایاب وذهاب دانش آموزان است.
البته شاید به نظر برسد در بحث کمبود معلم این مشکل مرتفع شود اما حد نصاب 21 نفر اکثرا با تجمیع شکسته می شود وبالاتر از 21دانش آموز در یک مدرسه یعنی دو معلم در همان مدرسه ودر بحث مرتفع کردن کمبود معلم عملا تاثیر چندانی ندارد چون قبل از تجمیع مثلا دومدرسه ی 12نفری دو معلم داشت وباتجمیع این دو مدرسه یک مدرسه با دومعلم پس عملا تعدیلی صورت نمی گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار