عضو شورای شهر قزوین:
عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: در حفظ و احیای باغستان سنتی باید از شعار دادن و دفاع کردن بدون ضوابط پرهیز کنیم.
کد خبر: ۵۴۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ 25 December 2017

 فرج‌اله فصیحی‌رامندی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین با اشاره به باغستان سنتی اظهار داشت: این باغستان بیش از پنج هزار هکتار بوده که اکنون بیش از نصف آن بر اثر عوامل مختلف از بین رفته است.

وی افزود: از بین رفتن باغستان سنتی به دلیل نبودن حمایت‌های دستگاه‌های دولتی و شهرداری نیست بلکه هر کاری باید صرفه اقتصادی داشته باشد تا افراد راغب به انجام آن باشند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اینکه در گذشته باغستان سنتی صرفه اقتصادی داشته است، یادآور شد: صاحبان مالکان از این باغستان هزینه‌های زندگی خود و خانواده را تأمین و درآمدزایی می‌کردند.

فصیحی‌رامندی بیان کرد: اکنون به دلایلی مالکان رسیدگی و حراست از باغ‌ها را رها کردند و در نگهداری آن کاری انجام نمی‌دهند و همین منجر شده باغستان سنتی به مرور زمان از بین برود.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: اگر مسؤولان راهکاری را نیاندیشند و چاره‌یابی نکنند، باغستان سنتی به مرور از بین می‌رود و مساحت آن کمتر از امروز می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین ایجاد باغ‌ویلا را راهکاری برای حفظ و حراست از باغستان سنتی عنوان کرد و گفت: بنده نمی‌گویم این بهترین راه حل مشکل این باغستان است اما باید شرایطی را ایجاد کرد که باغدار راغب به نگهداری آن شود.

فصیحی‌رامندی مطرح کرد: باید به مالکان اجازه داده شود تا اطراف باغ خود فنس بکشند، یک اتاقکی را بسازند و حریمی برای آن‌ها تعریف شود تا در حراست از باغستان سنتی که امروز صرفه اقتصادی و درآمدی ندارد، تشویق شوند.

وی توضیح داد: با تحقق این مهم مالکان باغ‌ها راغب می‌شوند خانواده خود را آخر هفته به آنجا ببرند به همین دلیل برای حفظ و احیای باغستان تلاش می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به مشکل آب باغستان سنتی تشریح کرد: اگر به مالکان اجازه ساخت اتاقکی در باغستان داده شود، مالکان با هر راهکاری که شده آب این باغستان را تأمین می‌کنند.

فصیحی‌رامندی یادآور شد: در حفظ و احیای باغستان سنتی باید از حرف زدن، شعار دادن و دفاع کردن بدون ضوابط پرهیز کرده تا با قانونمند رفتار کردن بتوانیم از آن‌ها مراقبت کنیم.

این عضو شورا گفت: اگر نظر مالکان باغ‌ها تأمین نشود، مساحت موجود باغستان سنتی در 10 سال آینده کمتر می‌شود به همین دلیل باید راهکاری را اتخاذ کرد تا باغداران رغبت به حفظ آن داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به زمین‌های شمال شهر قزوین ادامه داد: این زمین‌ها تکه‌تکه است اما مالکان آب را با زحمت به این زمین‌ها برده و درختان را کاشته‌اند و با وجود اینکه ثمره و محصولی ندارد اما در حفظ آن‌ها تلاش می‌کنند.

فصیحی‌رامندی گفت: اکنون زمین‌های شمال شهر قزوین از جاده شفیع‌آباد، کورانه و مهرگان مردم با ماشین به زحمت آب در زمین‌ها بردند و آنجا را سرسبز کردند.

وی بیان کرد: مسؤولان باید اقدامی انجام دهند که رضایت مالکان باغ تأمین شود تا در 10 سال آینده باغستان دو هزار و 500 هکتاری به 700 هکتاری تبدیل نشود.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین مطرح کرد: باید با توجه به شرایط باغستان سنتی و اهمیت حفظ آن واقع‌بینانه تصمیم گرفت تا بیش از این باغ‌ها نابود نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار