تا سال آینده
مدیرعامل سازمان باغستان شهرداری قزوین گفت: شناسنامه‌دار شدن حدود 14 هزار باغ‌ سنتی تا پایان فصل بهار سال آینده به اتمام می‌رسد.
کد خبر: ۵۴۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵ 24 December 2017
حمید رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین با بیان اینکه باغستان سنتی شناسنامه‌دار می‌شود، اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح اطلاعات کامل همانند نام باغدار و مکان هر یک از باغستان‌ها شناسایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود هشت هزار باغ تاکنون شناسایی شده است، یادآور شد: این آمار ممکن است تا حدود 14 هزار باغ افزایش یابد که این کار تا پایان فصل بهار سال آینده به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل سازمان باغستان شهرداری قزوین با بیان اینکه دو میلیارد و 900 میلیون تومان بودجه باغستان سنتی در سال جاری است، بیان کرد: باید 20 میلیارد تومان دیگر هزینه شود تا این باغستان حفظ و احیا شود.

رحمانی با اشاره به اینکه هر سال باغستان سنتی به 32 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه سهم آب کانال کم شده و با مشکل کم آبی مواجه هستیم، این مقدار آب تأمین نمی‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه لایروبی نهرهای باغستان سنتی  در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: طول این نهرها 450 کیلومتر است که همه خاکی بوده و در نهرهای داخل این باغستان مشکل بسیاری وجود ندارد زیرا در حوزه شهرداری قزوین است.

مدیرعامل سازمان باغستان شهرداری قزوین با اشاره به اینکه دو هزار و 636 هکتار باغستان سنتی چسبیده به شهر قزوین وجود دارد، خاطرنشان کرد:هر ساله بستر کانال آب را برای لایروبی مهیا می‌کنیم تا از هدر رفت این انرژی جلوگیری شود.

رحمانی گفت: در سال جاری طی جلسه‌ای مقرر شد استانداری، شهرداری، جهاد کشاورزی و منطقه آب نسبت به اصلاح بستر رودخانه‌ها به خصوص حفر چاه بسترسازی کنند که با تخصیص بودجه این مهم اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته چاه‌های موجود باغستان سنتی 100 درصد خشک شده بود به همین دلیل مخازن آب را در این باغستان ایجاد و موجب آبادانی شده است.

مدیرعامل سازمان باغستان شهرداری قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری توزیع رایگان نهال دارد باغداران اقدام به کاشت آن‌ها کردند که در حفظ و احیای باغستان سنتی مؤثر بوده است.

رحمانی عنوان کرد: در حفظ و احیای باغستان سنتی اقداماتی از جمله لوله‌گذاری، ساخت سد بند و غیره انجام شد.

این مسؤول با اشاره به راه دسترسی به باغستان سنتی گفت: این راه خاکی است اما تا جایی که باغداران اجازه دهند در راستای اصلاح آن اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان باغستان شهرداری قزوین به ایجاد امنیت در باغستان سنتی اشاره کرد و گفت: در این باغستان اقداماتی از جمله قطع درختان، از بین بردن خاک مرزها و حضور کارتن‌خواب‌ها اتفاق می‌افتد که موجب خدشه‌دار شدن این مؤلفه مهم می‌شود.

رحمانی توضیح داد: با هماهنگی‌های مسؤولان مربوطه گشت‌زنی انجام می‌شود تا از بروز اتفاقات ناگوار اجتماعی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه هر ساله 100 هکتار از علف‌های باغستان سنتی حذف می‌شود، تشریح کرد: تحقق این مهم منجر به جلوگیری از آتش‌سوزی می‌شود.

مدیرعامل سازمان باغستان شهرداری قزوین با بیان اینکه امروز نسل میان نسل صاحبان باغ‌های سنتی قزوین شدند، خاطرنشان کرد: برخی از مالکان گذشته دار فانی را وداع گفته و اکنون صاحبان باغ فرزندان آن‌ها هستند.

رحمانی اضافه کرد: شهرداری قزوین در رفع مشکلات باغستان سنتی از مالکان بزرگسال تا میانسال در حال رایزنی است تا آن‌ها ترغیب به نگهداری از باغ شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار