معاون محیط‌ طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به افزایش تلفات منطقه هفتاد قله به 98 راس، از تلف شدن قوچ و میش‌ها در این منطقه نیز خبر داد.
کد خبر: ۵۴۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 29 June 2015
به گزارش تابناک یزد مهرداد حاجی‌حسینی با اشاره به افزایش آمار تلفات بیماری طاعون نشخوارکننده کوچک در منطقه هفتاد قله اراک اظهار کرد: یک بازدید میدانی روز پنجشنبه از منطقه، کانون بیماری و مناطق آلوده با حضور 15 نفر در قالب هشت اکیپ انجام شد.

وی این بررسی را به منظور برآورد میزان تلفات حیات‌وحش نسبت به پیمایش صحرایی قبلی در منطقه عنوان کرد و افزود: در دومین پایش، تعداد حیات‌وحش تلف شده از 25 راس به 98 راس رسید که گویای افزایش چند برابری تلفات است.

معاون محیط طبیعی استان مرکزی با اشاره اینکه در اولین رصد و پایش منطقه تنها کل و بزهای هفتادقله دچار بیماری و مرگ شده بودند، گفت: متاسفانه در پایش اخیر دو مورد سرایت و تلف شدن قوچ و میش نیز ثبت شد.

وی با تاکید بر اینکه احتمال افزایش این آمار وجود دارد و برای کنترل این شرایط نیازمند تلاش همه دستگاه‌های مرتبط هستیم، تصریح کرد: جمع‌بندی پیمایش صحرایی انجام شده در جلسه روز گذشته کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی استان مطرح شد و به نتیجه رسیدیم که بیماری PPR در قالب دو موج منطقه را متاثر کرده است. موج اول که باعث تلف شدن 25 راس کل و بز شد و موج دوم منجر به افزایش آمار حدود چهار برابری در منطقه شد.

حاجی‌حسینی با بیان اینکه کنترل بیماری در حیات‌وحش دشوارتر از مهار بیماری در میان دام‌های اهلی است و افزایش آمار را می‌توان پیش‌بینی کرد، افزود: به همین منظور در کارگروه تاکید شد که شعاع قرنطینه به بیش از پنج کیلومتر برسد و علاوه بر ضدعفونی کردن آبشخورهای کانون بیماری کلیه آبشخورهای منطقه نیز ضدغفونی شود که تاکنون 27 آبشخور ضدعفونی شده است.

وی تعداد واکسیناسیون دام‌های اهلی منطقه را 27 هزار راس عنوان کرد که تاکنون 80 درصد دام‌ها واکسینه شده‌اند و ظرف چند روز آینده نیز مابقی دام‌ها واکسینه خواهند شد.

معاون محیط طبیعی استان مرکزی علت افزایش تعداد آمار تلفات بیماری طاعون نشخوارکننده کوچک در منطقه هفتادقله اراک را عدم ماندگاری مواد ضدعفونی‌کننده در منطقه دانست و عنوان کرد: آبشخورهای منطقه به واسطه آهک ضدعفونی شد، اما این ماده به دلیل ماندگاری کم بعد از چند روز اثر خود را از دست می‌دهد و به نوعی می‌توان گفت یکی از دلایل افزایش آمار تلفات از بین رفتن این ماده بوده است که باید دائما تجدید شود.

وی با تاکید بر نیازمندی به اعتبار لازم به منظور ضدعفونی و مقابله با بیماری گفت: تهیه مواد ضدعفونی‌کننده قوی برای کنترل بیماری در منطقه نیازمند بودجه است که در جلسه کارگروه بر اخذ اعتبار مورد نیاز از اداره کل مدیریت بحران استانداری تاکید شد.

حاجی‌حسینی تصریح کرد: ارزش حیات‌وحش این منطقه به قدری بالاست که باید اعتبارات مورد نیاز برای کنترل و مهار بیماری تامین شود. در حال حاضر برآورد مالی مهار این بیماری در حال انجام است و به سرعت رقم مورد نظر را از مدیریت بحران استان درخواست خواهیم کرد.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی، اعتبار و امکانات لازم گفت: به هرحال برای مقابله با هر بحرانی نیاز است که شرایط فراهم باشد، اما محیط‌زیست استان به صورت جدی با کمبود نیرو، بودجه و امکانات مواجه است. براین اساس در این شرایط بحرانی باید همه دستگاه‌های مرتبط بسیج شوند تا بتوان بیماری را مهار کرده و افزایش تلفات را کنترل کرد.

معاون محیط طبیعی استان اضافه کرد: با همه کمبودها پایش منطقه هر روز توسط یگان حفاظت و نیروهای محیط‌زیست استان به دقت انجام می‌گیرد و دامنه گستردگی بیماری، تعداد تلفات و شیوع بیماری نیز دائما رصد می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار