معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت:علی رغم شیوع نسبی تب مالت در این استان،برای اجرای طرح توسعه مبارزه با این بیماری بودجه نداریم.
کد خبر: ۵۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱ 28 June 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی،دکتر حمید رمضانی روز یکشنبه در نشست مدیران دستگاه های دولتی خراسان شمالی اظهار کرد:آمار این بیماری در استان در سال جاری به نسبت سال گذشته حدود 177 درصد رشد داشته که عدم اجرای طرح توسعه مبارزه با تب مالت می تواند نگرانی ها از شیوع این بیماری را دوچندان کند.

وی اضافه کرد:دامپزشکی برای اجرای این طرح برای دو میلیون و 60 هزار راس دام سبک و سنگین در این استان به 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رمضانی زمان آغاز شیوع بیماری تب مالت در این استان را سال 89 اعلام کرد که به دلیل ماندگاری این بیماری در این منطقه اپیدمی شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی ساختار سنتی دامداری ها را مهم ترین چالش برای اجرای طرح توسعه مبارزه با بیماری تب مالت در استان برشمرد.

رمضانی گفت:تاکنون با اعتبار دامپزشکی حدود 20 درصد از دام های سبک و سنگین استان مایه کوبی شده و این در حالی است که برای کنترل تب مالت نیاز به آزمایش تمام جمعیت دامی استان است.

وی اضافه کرد:براساس قانون، دامپزشکی باید آزمایش کشتار را در جمعیت دامی مبتلا به بیماری اجرا کند و در این صورت باید 75 درصد از قیمت دام به عنوان غرامت به دامدار پرداخت شود.

وی افزود:دامپزشکی برای اجرای این طرح در سنوات گذشته و اجرای تست کشتار حدود هشت میلیارد ریال به دامداران بابت غرامت بدهکار است که باید از محل اعتبار ملی این غرامت ها پرداخت شود.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان شمالی گفت:اگر طرح مبارزه با توسعه بیماری تب مالت در استان به دلیل کمبود اعتبار اجرایی نشود، صدمات جبران ناپذیری به جمعیت دامی ما وارد می شود.

بیماری بروسلوز یا تب مالت از بیماری های عفونی مشترک بین انسان و دام است که به دلیل سنتی بودن دامداری در خراسان شمالی شیوع زیادی داشته و در سالهای گذشته 26 بیمار مبتلا به تب مالت در استان شناسایی شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

بیماران مبتلا به تب مالت با علایم مختلف به پزشک مراجعه می کنند و شایع ترین تظاهر بالینی آن تب،درد عضلانی،اسکلتی،تعریق،ضعف عمومی و درگیری ارگان های مختلف بدن است.

استان خراسان شمالی با دو میلیون و 60 هزار راس دام سبک و سنگین،یکی از قطب های اصلی دامپروری کشور محسوب می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار