رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور مطرح کرد
رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: هم اکنون 92 درصد تولید محصولات کشاورزی در ایران به صورت آبی و هشت درصد به صورت دیم کشت می‌شود.
کد خبر: ۵۳۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴ 05 December 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، کامبیز بازرگان در نشست هم‌اندیشی خاک که با حضور منوچهر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران، سعید سعادت مدیرکل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی، علی‌اکبر متقی‌فرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و معاونان و مدیران این سازمان، اساتید دانشگاه‌ها و محققان در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: مهم‌ترین نیاز های جمعیتی هر کشور در سطح ملی، امنیت غذایی بوده که حل این مسئله تنها با استفاده مناسب و معقول از منابع تولید موجود امکان‌پذیر است.

وی افزود: نگاه و رویکرد جامع نگر و سیستمی به مدیریت خاک کشور مهم‌ترین راهکار در این حوزه است.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور به اهمیت و ضرورت خاک و آب در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون 92 درصد تولید محصولات کشاورزی در ایران به صورت آبی و هشت درصد به صورت دیم کشت می‌شود و این موضوع  نشان‌دهنده این است که کشاورزی ایران به شدت نیازمند تولید محصول با آب بوده که باید برنامه‌ریزی مناسب انجام شود تا دچار بحران آب نشویم.

بازرگان تصریح کرد: در کشور 75 میلیون هکتار لایه سطحی خاک وجود دارد که از این میزان 57.5 میلیون هکتار شامل اراضی جنگل، مرتع و اراضی فاقد ظرفیت کشاورزی بوده و مابقی 18.5 میلیون هکتار اراضی قابل کشت و مستعد است.

این مسؤول گفت: اگر بستر در خاک خوب نباشد و خاک حاصلخیزی نداشته باشیم، آب مصرفی هدر می‌رود.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور اضافه کرد: افزایش جمعیت، کاهش سطح اراضی به واسطه تغییر کاربری اراضی، روند نزولی حاصلخیزی خاک( شور شدن، ورود نهاده‌های مختلف اعم از ضایعات فاضلاب و پساب‌های صنعتی، کودهای شیمیایی و آلی)، محدودیت منابع و رقابت بین‌بخشی، خلأ مدیریت جامع و نگرش سیستمی و فقدان قوانین جامع حفظ خاک و آب، از مهم‌ترین محدودیت‌های منابع خاک کشور است.

بازرگان خاطرنشان کرد: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی دارای ظرفیت کشاورزی، تقویت مواد آلی خاک، توصیه مصرف علمی کودها و توجه به تناسب اراضی برای روش‌های مختلف آبیاری می‌تواند مهم‌ترین راهکار برای حفظ و صیانت از خاک باشد.

به گفته ی این محقق، بیش از 50 درصد خاک‌های کشور دچار کمبود یک یا چند عنصر غذایی است که باید راهکار مناسبی در این خصوص اندیشیده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار