رئیس کل دادگستری کرمان خبر داد
وضعیت امنیت در استان کرمان قابل‌قبول و مطلوب است، اما گاهی در گوشه و کنار استان پدیده‌هایی را داریم که موردی و بیشتر مرتبط با روابط خصوصی افراد اتفاق می‌افتد، اما این موارد هم پذیرفته‌شدنی نیست.
کد خبر: ۵۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 26 June 2015
یدالله موحد با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران وی اظهار داشت: رتبه دادگستری استان کرمان در زمینه بهره‌وری در سطح کشور طی سال گذشته هفت پله صعود کرده است.

وی همچنین تحقق عدالت الکترونیکی و مکانیزه شدن فرآیندهای دادرسی را از اهداف مهم قوه قضاییه برشمرد و بیان داشت: در سال‌های قبل جایگاه کرمان در مکانیزه شدن فرآیندهای دادرسی مطلوب نبود و در ردیف‌های پایین جدول رده‌بندی قرار داشت، اما هم اکنون با همت و تلاش همکاران قضایی و اداری کرمان دارای رتبه سوم جدول است.

امنیت کرمان قابل‌قبول است

رئیس کل دادگستری استان کرمان اضافه کرد: وضعیت امنیت در استان کرمان قابل‌قبول و مطلوب است، اما گاهی در گوشه و کنار استان پدیده‌هایی را داریم که موردی و بیشتر مرتبط با روابط خصوصی افراد اتفاق می‌افتد، اما این موارد هم پذیرفته‌شدنی نیست.

موحد ادامه داد: برنامه‌ها و تدابیری توسط مراجع امنیتی، اطلاعاتی و قضایی در دستور کار است که قاطعانه، با سرعت و شدت با عوامل ناامنی برخورد کرده و به‌طور ریشه‌ای با عوامل مخل امنیت مبارزه شود.

وی یادآور: هم اکنون بستر امنی برای تمام فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و توسعه‌ای در سراسر استان کرمان فراهم است.

آغاز فعالیت ۲۰ قاضی در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: جذب ۲۰ قاضی جدید و برنامه‌ریزی و جلب موافقت مدیران ارشد قوه قضاییه برای بومی‌گزینی و اقدامات لازم در این زمینه را در استان کرمان داشته‌ایم.

موحد بیان داشت: توسعه فضای اداری و جذب اعتبار برای احداث پنج ساختمان در شهرستان‌های محروم قلعه‌گنج، رودبار، ریگان، فهرج و نرماشیر در دستور کار است و به‌زودی عملیات احداث این ساختمان‌ها آغاز می‌شود.

وی اظهارداشت: افتتاح و بهره‌برداری از ساختمان تازه‌ساخت دادگستری جیرفت، پیگیری تکمیل پروژه‌های ساختمان دادگستری کوهبنان که در آستانه بهره‌برداری بوده و دادسرای سیرجان که در حال تکمیل است و افتتاح دادگاه عمومی شهرستان فاریاب و احداث ساختمان جدید برای دادگستری شهربابک در دستور کار و در حال پیگیری است.

موحد در ادامه سخنان خود پیگیری و اختصاص ۱۵ هکتار زمین از مجموعه اراضی کانون اصلاح و تربیت برای احداث مجموعه آموزشی، فرهنگی و رفاهی را از دیگر اقدامات دستگاه قضایی استان کرمان در یک سال گذشته اعلام کرد.

مراجع قضایی کرمان باید چابک‌سازی شوند

مقام ارشد قضایی استان کرمان یادآور شد: چابک‌سازی مراجع قضایی برای دستیابی به بهره‌مندی از سرعت، دقت و صحت در رسیدگی به دعاوی و پرونده‌های موجود و انتظام‌بخشی عادلانه در دادرسی‌ها و در فعالیت همه فعالان حوزه قضا محور برنامه‌ها و اهداف دستگاه قضایی استان کرمان است.

موحد متذکر شد: قوه قضاییه از جمله دادگستری استان کرمان در سال‌های متمادی با پدیده پیچیده تورم دعاوی جزایی و حقوقی با موضوعات متنوع و حجم سنگینی از مراجعات مردمی به‌طور روز‌افزون مواجه است و تبعات منفی ناشی از این تورم از جمله اطاله دادرسی، کاهش کیفیت دادرسی‌ها و فرسایش توان فکری و جسمی منابع انسانی دامن این قوه را گرفته است.

وی با بیان اینکه افزایش اعتماد جامعه به دستگاه قضایی به‌طور جدی مورد توجه است، گفت: دستیابی به این هدف مهم و اساسی به عنوان بزرگترین سرمایه مستلزم این است که کارآیی و اثربخشی واحدهای قضایی افزایش یافته و دسترسی مردم به عدالت در مرافعات و دعاوی آنها از جهات مختلف تسهیل شود.

موحد افزود: سالم‌سازی رفتارهای سازمانی و توجه به کرامت و حیثیت مراجعان و رعایت حقوق شهروندی تاثیر به‌سزایی در ارتقای رضایت‌مندی عمومی دارد که مدیران قضایی در سطوح مختلف و دستگاه‌های نظارتی درون سازمانی این امور مهم را در کانون توجه خود قرار داده‌اند و با بازرسی‌های پنهان و پیدا ملاقات‌های مستمر و استماع اظهارات و انتظارات مردم و اقدام برای رفع آسیب‌های موجود تلاش می‌کنند.

حمایت دستگاه قضایی کرمان از سرمایه‌گذاران

وی مطرح کرد: جلب مشارکت عمومی و کیفیت‌بخشی به همکاری نهادهای مدنی نظیر شوراهای حل اختلاف به‌ویژه در حل و فصل دعاوی خانوادگی و کاهش آمار طلاق، پیشگیری از وقوع جرم یا کاهش زمینه‌های دعاوی در جامعه یا به تعبیری دیگر بهداشت حقوقی جامعه و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی از جمله محورهای فعالیت‌های دستگاه قضایی استان کرمان است.

موحد همچنین صیانت از حقوق عامه و حمایت از سرمایه‌گذاری، حمایت از نهادهای حاکمیتی برای انجام وظایف آنها و ارتقای امنیت عمومی و امنیت اجتماعی، مقابله جدی و برخورد قاطع با مظاهر فساد و عوامل مخل نظم و امنیت و رسیدگی به جرائم و تعقیب کیفری و مجازات بزهکاران بدون ملاحظه جایگاه و موقعیت افراد و ملاحظات سیاسی و فشارها و جوسازی‌ها را از دیگر محورهای فعالیت دستگاه قضایی استان کرمان ذکر کرد.

تلاش دستگاه قضایی برای ایجاد آرامش انتخاباتی

وی ادامه داد: اجرای صحیح قانون آیین دادرسی کیفری جدید، فعال‌سازی تشکیلات جدید محاکم کیفری، توسعه ساختارهای قضایی و فراهم کردن سایر زمینه‌های لازم برای اجرای این قانون از اولویت‌های دستگاه قضایی استان کرمان در سال جاری است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به برگزاری دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال جاری تصریح کرد: دستگاه قضایی استان باید مشارکت جدی در ایجاد فضایی امن و آرام در جامعه داشته باشد و برای مشارکت حداکثری مردم تلاش کند.

موحد خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی، هماهنگی و انجام اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات مطلوب نظام مقدس جمهوری اسلامی از اولویت‌های دستگاه قضایی استان کرمان است.

وی گفت: همدلی و همزبانی با دولت و مردم و تحقق این راهبرد کلان نظام که با تدبیر مقام معظم رهبری تعیین و تعریف شده است، به‌طور جدی تعقیب و همواره تلاش می‌شود که دادگستری استان کرمان به سهم خودش این شعار را عملیاتی کند.

امکانات برای برخورد با جرائم سایبری محدود است

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: خلاء قانونی در برخورد با جرائم سایبری نداریم، اما محدودیت امکانات و نیروهای متخصص در برخی از حوزه‌های قضایی برای کشف جرم و رسیدگی به جرائم سایبری وجود دارد که این موانع در حال برطرف شدن هستند.

موحد ادامه داد: مردم از افراد آشنا به قوانین و مقررات جاری کشور مشاوره بگیرند و اگر معامله یا قراردادی را منعقد می‌کنند قبل از آن و برای پیشگیری از اختلافات بعدی به صورت دقیق مطالعه و بررسی کرده و سپس اقدام کنند.

وی تاکید کرد: مردم باید معاملات و توافقات خود را مستندسازی کنند و توجه داشته باشند که استفاده از اسناد رسمی به‌ویژه در حوزه معاملات ملکی و اموال غیرمنقول فوق‌العاده اهمیت دارد و معامله کردن به صرف اعتماد متقابل و مستند نکردن توافقات بزرگترین مشکل مردم در دستگاه قضایی است.

بار سنگین اتباع بیگانه و قاچاق مواد مخدر بر دوش کرمان

نماینده ارشد قوه قضاییه در استان کرمان گفت: استان کرمان به‌لحاظ گستردگی و پهناور بودن و تنوع اقلیمی، قومی و فرهنگی، محرومیت جدی عمده مناطق استان و هم‌مرزی با استان سیستان و بلوچستان و مشکلات ناشی از کشورهای همسایه شرقی کشور از جمله ورود و اقامت اتباع این کشورها و قاچاق مواد مخدر مشکلات و پیچیدگی‌های منحصر به‌فردی دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار