شمقدری در همایش کشوری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
رئیس سازمان سینمایی دولت دهم در جمع اعضای تحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در مشهد به تببین شرایط سینمایی کشور پرداخت و از حضور برخی افراد وساخت فیلم هایی که تنها به سیاه نمایی اوضاع کشور می پردازند انتقاد کرد.
کد خبر: ۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷ 16 February 2015

به گزارش تابناک، جواد شمقدری در همایش«بیداری دانشجویی و تمدن نوین اسلامی» در جمع دانشجویان اتحادیه جامعه اسلامی در مشهد با بیان اینکه ماهیت انقلاب اسلامی، ماهیتی فرهنگی بود گفت: متأسفانه این ماهیت در عرصه فرهنگ نتوانست الگو قرار گیرد و خود را در انقلاب نشان نداد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین قسمت‌های سینمای کشور که بودجه هنگفتی را در اختیار دارد و می‌تواند در عرصه سینما بسیار تأثیرگذار باشد، اکنون در اختیار یکی از افرادی قرار گرفته که تنها سبقه سیاسی وی موجب رسیدن این فرد به این جایگاه شده، بهتر بگویم  آقازادگی و روابط دختر خاله مانند؛ باعث روی کار آمدن این فرد در این موسسه سینمایی مطرح شده است.

عضو هیائت امنای هیئت اسلامی هنرمندان بابیان اینکه در زمان دفاع مقدس فرهنگ ایثار و شهادت موجب شد که اکنون ایران درعرصه موشکی جهانی شود، گفت: این را من با خاطری آسوده می‌گویم که مدیریت آینده ایران به دست جوانانی مانند شماست و بر این اساس باید حقایق موجود در بخش‌های مختلف کشور از جمله بخش هنری را نیز شما دانشجویان بدانید.

وی در ادامه بابیان اینکه متأسفانه عرصه هنر گرفتار، بازی‌های سیاسی و رقابت‌های گروهی شده است، گفت: در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری، حزب جمهوری نیز گرفتار باندبازی‌های سیاسی شد و بر این اساس این حزب در کشور بسته شد.

شمقدری ادامه داد: علت دیگری که دشمن تلاش دارد جمهوری اسلامی در عرصه فرهنگی موفق نباشد تأثیرگذار بودن این جبهه در رشد انقلاب اسلامی است به نحوی که امروز یکی از بزرگترین عرصه های نبرد دشمن با جوانان ایران اسلامی عرصه جنگ فرهنگی است.

رئیس سازمان سینمایی دولت دهم افزود: این جبهه به قدر گسترده است که می‌تواند تأثیرات شگرفی در مخاطب خود بگذارد و اکنون، پیش قراول این جبهه در داخل کشور، سینمای ایران است.

وی خاطرنشان کرد: رفتاری که اکنون سینمای ایران در عرصه جنگ فرهنگی دارد مانند این می‌ماند که جنگ در خوزستان در حال انجام باشد و ما آرایش نظامی خود را در کویر لوت ببندیم! این کار به قدری مضحکت و احمقانه به نظر می‌رسد که غیرقابل جبران خواهد بود و ما امروز می‌بینیم در عرصه فرهنگ در سینمای ما چنین رفتاری دنبال می‌شود.

شمقدری در ادامه با بیان اینکه سیاه نمایی از جامعه ایران یکی از تصویرسازی‌های همیشه در آثار سینمایی کشور به شمار می‌رود، افزود: علاوه بر سیاه نمایی نکته مهم‌تر ایجاد تردید و تشدید در باورهای انقلاب اسلامی است به نحوی که اگر فیلم «از تهران تا قاهره» را مشاهده کنید در انتهای فیلم ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که اصلا به چه دلیل ما انقلاب کرده ایم؟ در این فیلم جامعه اسلامی در زمان شاه، جامعه مطلوبی است و آن مشکلات گسترده را به نمایش نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه ما در حقیقت کاری نمی‌کنیم و تنها به سخنان رهبری گوش می‌دهیم، افزود: رهبر انقلاب مدام تکرار می‌کنند که نیاز به ساخت فیلم‌هایی از دوره قاجار نیست و بهتر است فیلم‌هایی از دوره رضاشاه و فرزندش محمدرضا برای نسل سه وچهار انقلاب ساخته شود تا ملت بدانند چه دشواری‌هایی موجب انقلاب کردن ایران اسلامی شد؛ اما این فرامین، با گوش نکردن عده‌ای راه به جایی نمی‌برد.

رئیس سازمان سینمایی دولت دهم با بیان اینکه من در دوره شاه 18 سال زندگی و آن سختی‌ها را با تمام وجود لمس کردم، گفت: مبارزه با استکبار، استقلال و عزت انقلاب از دیگر مواردی است که دشمن تلاش دارد از طریق فرهنگ و هنر در مقابل آن ایستادگی کند و این را به وضوح درجشنواره امسال مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: در حالی که ایران اکنون دست بالا را در جنگ‌های عراق، سوریه، لیبی، بحرین و لبنان داشته؛ اما متأسفانه هیچ فیلم درخوری در جشنواره فیلم فجر که بتواند این قدرت استراتژیک ایران را نشان دهد ساخته نشده بود.

شمقدری با بیان اینکه سینمای هالیوود برعکس سینمای ایران چهره غرب را بسیار زیبا نشان می‌دهد گفت: متأسفانه هالیوود طوری کار کرده که اکنون 60 درصد از مردم آمریکا موافق حمله هسته‌ای به ایران می‌باشند؛ اما در فیلم‌های ایرانی گروهی وجود دارند که غرب زده و آمریکا طلب می باشند و اجازه نمی‌دهند فیلم هایی که تلاش دارند تصویر حقیقی ایران و غرب را به نمایش بگذارند روی کار بیایند.

رئیس سازمان سینمایی دولت دهم به فیلم‌های فجر امسال اشاره کرد و گفت: در یکی از این فیلم‌های ارائه شده، یک پلان زیبا از متروی تهران گرفته شود؛ اما متأسفانه در طول فیلم این چنین تصویری از مترو به نمایش گذاشته نشد و این در حالی است که غرب برای به تصویر کشیدن دنیای ظاهری خود پلان‌هایی از دیگر کشورهای اروپایی به نمایش می‌گذارد و زندگی جوان غربی را شیک، آراسته و در آسایش نشان می‌دهد.

وی به فیلم «زیر پوست شهر»، خانم بنی اعتماد اشاره کردو گفت: این فیلم که به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده است در یکی از همایش‌ها در فرانسه به نمایش گذاشته شد که یک خانواده جنوب شهری تهران به شمال این شهر می‌روند، تصاویر زیبایی به نمایش گذاشته باعث بهت تمامی حضار داخل سینما که همه فرانسوی بودند شد، آنان باور نداشتند چنین مناظر و طبیعتی در ایران وجود داشته باشد.

شمقدری ادامه داد: خانم بنی اعتماد از سوی برخی تنگ نظران و غرب خواهان به دلیل همین پلان از فیلمش توبیخ شد زیرا برخی نمی‌خواهد ایران با تمام زیبایی‌ها و معنویت‌ هایش درجهان دیده شود.

رئیس سازمان سینمایی دولت دهم بابیان اینکه آنها تلاش کردند سبک زندگی ما را به صورت قرون وسطی در جهان به نمایش بگذارند، خاطرنشان کرد: در فیلم 300 تمدن ایران اسلامی مورد هجوم دشمن قرار گرفت حال جای این سوال وجود دارد آن افرادی که نمی‌خواهد از ایران حرفی به میان بیایند چرا در مورد هجمه به ایران که هزار ساله است سکوت می‌کنند؟.

وی با بیان اینکه برخی افراد در کشور از ابتدای انقلاب غرب زده بودند و امروز عرصه هنر را به دست گرفته اند، خاطرنشان کرد: برخی به دنبال گرفتن ویزای آمریکا و رسیدن به این کشور هستند و تلاش دارند در زمانی که نظارت و مدیریت فرهنگی در کشور کمرنگ شده است درحوزه هنری بازی غربی خود را آغاز کنند.

شمقدری ادامه داد: متأسفانه در جشنواره فیلم فجر امسال تولیدات استراتژیک که با موضوع انقلاب و دینی همراه باشد دیده نشد و باید با تأسف گفت از 28 فیلم تولید شده در بخش اصلی 18 فیلم به موضوعات اجتماعی با چالش‌های نقدها و خانواده های امروز جامعه ساخته شده اند که اکثرا سیاه نمایی و تلخی زندگی جامعه ایران را نشان می‌دهند.

رئیس سازمان سینمایی دولت دهم با بیان اینکه این فیلم‌ها به تنهایی مشکل ساز نمی‌باشند؛ اما هنگامی که در یک جریان قرار می‌گیرند مشکلات خاصی را برای جامعه ایجاد می‌کنند، افزود: فیلم «عصر یخبندان» به تنهای مشکلی ندارد؛ اما همین فیلم در کنار 17 فیلم دیگر قصه‌ای از مشکلات اجتماعی در کشور را به نمایش می‌گذارد که به نفع ما نمی‌باشد.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر امسال که از مجموعه 28 فیلم اصلی اش 18 فیلم سیاه‌نما دارد خطرناک می‌باشد، افزود: امروز ایران در منطقه یک قدرت برتر است؛ اما متأسفانه سازندگان فیلم‌های جشنواره فجر به این موضوع توجهی نداشتند.

شمقدری با بیان اینکه فیلم بهمن فرمان آرا درجشنواره اکران نشد؛ اما این فیلم به جشنواره‌های خارجی راه پیدا کند گفت: سیاست مسئولین نیمه پنهان جشنواره فیلم فجر این است که آنان معتقدند مردم در حال حاضر محرم نیستند و در زمان مقتضی فیلم‌هایی از جمله فیلم بهمن فرمان آرا را به جشنواره‌های جهانی فرستاده تا جهان براساس این فیلم‌ها در مورد ملت ایران قضاوت کنند.

رئیس سازمان سینمایی دولت دهم با بیان اینکه جشنواره فیلم امسال مانند کوه یخی است که همه نیمه پنهان و پیدا دارد گفت: نیمه پنهان جشنواره فیلم فجر آن نیمه است که برخی آقایان به دنبال آن هستند تا از طریق آن ضربه خود را به فرهنگ و کشور وارد کنند و ما نیز نگران همان نیمه پنهان هستیم نیمه ای که افرادی مانند بهمن فرمان آرا فرصت برای به نقش کشیدن منویات خود را داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار