قنات تاریخی و حوض ماهی آرامگاه سعدی که در پی خشکسالی‌های چند سال اخیر کاملا خشک شده بود، پس از لایروبی جانی دوباره یافت.
کد خبر: ۵۲۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷ 22 November 2017
تابناک فارس به نقل از صداو سیما: کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس می‌گوید: قنات تاریخی سعدی که به علت گذر از حوض سعدی به قنات سعدی معروف شده با قدمتی بیش از هزار و ۴۰۰ سال، مربوط به دوره ساسانیان است.
بصیری با بیان این که حوض ماهی از بخش‌های دیدنی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی نیز با استفاده از آب این قنات تغذیه می‌شود، می‌افزاید: در چند سال گذشته ، آب این قنات به خاطر خشکسالی‌های پی در پی از رمق افتاد و به علت فرو ریختن بخشی از آن ، گرفتگی‌هایی در مسیر آبراه ایجاد شد که همین موضوع موجب خشک شدن حوض ماهی و رختشوی‌خانه سعدی شد.

امین تجلی، مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدیه می‌گوید: این قنات تاریخی که از مهم‌ترین شبکه‌های آب‌های زیرزمینی شهر شیراز به شمار می‌رود، سال ۹۴ با مشکل مواجه شد که با کمک شهرداری منطقه سه لایروبی و جان دوباره گرفت. 
وی با بیان اینکه از حدود یک سال پیش به علت خشکسالی و پایین آمدن سطح آب، دوباره این قنات با مشکل اساسی مواجه شد، می‌افزاید: با کف‌شکنی، قنات احیا شد، ولی آب بازگشته به این قنات تاریخی هنوز در حد مطلوب نیست و برای حفر عمیق‌تر و آبدهی بیشتر آن نیازمند همکاری و کمک‌های بیشتر کارشناسان جهاد کشاورزی استان و دیگر دستگاه‌های متولی هستیم.
تجلی تاکید می‌کند: از این قنات تاکنون هزار و ۵۰۰ مترلایروبی شده و همین میزان نیز باید اجرا شود.


بالاخره چشم سعدی به حوض ماهی روشن شد + فیلم

                          
مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی آرامگاه سعدی شیراز می‌گوید: برای ادامه روند احیاء و بازسازی حدود ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است که تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان آن محقق شده است.
این مسئول می‌افزاید: درصورت تامین هزینه‌ها و ادامه روند بازسازی، دو لیتر بر ثانیه دبی کنونی آب حوض ماهی و باغ دلگشا باید به ۲۰ لیتر افزایش یابد.
مجتبی زحمتکش، مجری احیا قنات سعدی با بیان اینکه در حال حاضر چاه این قنات سه کیلومتری به عمق ۷۰ متری رسیده است، می‌گوید: مادر چاه این قنات در پایه کوه بمو واقع شده و در مسیر آن چند پایاب با ارزش ثبتی و میراثی در آرامگاه سعدی و باغ دلگشا قرار دارد.
وی می‌افزاید: با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این قنات تاریخی ، ثبت ملی آن در دستور کار قرار گرفته است و درصدد ثبت جهانی این قنات تاریخی و الحاق آن به ۱۱ قنات تاریخی یونسکو هستیم.
مجری احیا قنات سعدی تاکید می‌کند: به دلیل خشکسالی آب سطحی و میان سطحی این قنات خشک شده است، اما آب زیرسطحی این قنات هنوز خشک نشده و این نشان‌دهنده زنده بودن این قنات تاریخی است.
زحمتکش با بیان اینکه ماهی‌های حوض ماهی مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدی بعد از خشک شدن آب حوض به محل دیگری منتقل شده و حفظ شده‌اند، ادامه می‌دهد: به زودی ماهی‌ها به حوض ماهی آرامگاه سعدی منتقل می‌شوند.
حوض سعدی ، هنوز هم یکی از جاذبه های گردشگری فارس محسوب می شود به طوری که هر گردشگری که به آرامگاه سعدی می آید و بر سر مزار وی فاتحه ای می خواند از حوض سعدی نیز دیدن می کند و بنا بر رسمی کهن نیت کرده و سکه ای درون آب می اندازد تا آرزویش برآورده شود.

بالاخره چشم سعدی به حوض ماهی روشن شد + فیلم








اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار