دود حاصل از قليان به هيچ عنوان بي‌خطر نبوده علاوه بر اينكه مصرف مشترك شلنگ قليان موجب بيماري واگيردار مانند سل، هپاتيت و حتي برخي بيماري‌هاي نوپديد مانند سرطان دهان و ايجاد حفره‌هاي دهاني مي‌شود.
کد خبر: ۵۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱ 24 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایمنا، هفته گذشته تصوير و تيتري در فضاي مجازي با عنوان" سونامي سرطان در ايران"  پيچيد كه بسياري را نگران كرد، در متن خبر نيز آمده بود اين سرطان از طريق شلنگ مشترك قليان و عدم شست‌وشوي آن منتشر مي‌شود و در صورت عدم توجه به آن فراگير خواهد شد. در اين زمينه شهرام احتشامي كارشناس بهداشت محيط پاسخگوي سوال ما در اين زمينه بود.
شهرام احتشامي كارشناس بهداشت محيط در گفتگ با ايمنا بيان داشت: صنايع دخاني به صورت مستقيم يا غير مستقيم سالم بودن قليان را نسبت به سيگار تبليغ مي‌كنند و سعي در گسترش مصرف قليان و افزايش ميزان وابستگي به نيكوتين در سطح جهان دارند.
اين كارشناس بهداشت محيط با بيان اينكه قليان عامل اصلي بيماري‌هاي قلبي و عروقي، برونشيت،  سرطان ريه و بيماري‌هاي حاد تنفسي است، تصريح كرد: زناني كه در طول بارداري مصرف كننده قليان هستند يا در معرض دود  آن قرار دارند وزن نوزادشان در هنگام تولد كمتر از حد طبيعي است و خطر ابتلا به بيماري‌هاي ريوي در اين نوزادان بيشتر است.
وي با اشاره به اينكه استفاده مشترك از قسمت دهاني قليان عاملي در انتقال بيماري‌‌هاي واگيردار مانند سل و هپاتيت است، اظهارداشت:  بوي شيرين و طعم مطبوع توتون‌هاي معسل قليان موجب شده تا برخي از مردم به ويژه جوانان بدون توجه به اثرات سوء آن به سمت مصرف قليان روي آورند.
احتشامي با بيان اينكه برخي از مردم تصور مي‌كنند كه دود قليان كم خطر است بنابراين گرايش فراواني براي مصرف آن دارند، افزود: مواد سرطان‌زا و سمي بيشماري در دود قليان وجود دارد كه موجب ايجاد سرطان لب و حتي ايجاد حفره دهاني مي‌شود، بيماري‌هاي سرطان ريه نيز در افراد سيگاري 5 برابر ديگر افراد است.
وي با اشاره به جذب نيكوتين توسط آب قليان، گفت: مصرف كننده قليان با توجه به حجم دود دريافتي، به اندازه كافي نيكوتين دريافت كرده و به آن اعتياد پيدا مي‌كند.
اين كارشناس بهداشت محيط ادامه داد: تنباكو و توتون مورد استفاده در قليان معمولا از بي‌كيفيت‌ترين و نامرغوب‌ترين انواع موجود و در واقع خطرناك ترين آنها بوده و از طرفي اسانس‌ها و مواد معطر استفاده شده در تنباكوهاي ميوه‌اي حاوي هزاران ماده سمي و كشنده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار