رئيس مركز ملی تحقيقات و مطالعات باروری ابرها در استان يزد گفت: به دلیل وجود مشکلات عدیده و بدهی‌های سال گذشته که بر بار مشکلات سال جاری افزوده است، به‌احتمال‌زیاد در سال جاری عملیات بارورسازی ابرها را نخواهیم داشت.
کد خبر: ۵۱۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷ 01 November 2017

به گزارش تابناک یزد،فرید گلکار بابیان اینکه در سال جاری تاکنون درزمینهٔ باروری ابرها پروژه‌ای را شروع نکرده‌ایم گفت: اجرای پروژه‌ها نیز ممکن است به دلایل گوناگون با تأخیر صورت گیرد و یا حتی در سال جاری اجرایی نشود.

وی با اشاره به اهمیت غیرقابل بیان آب مخصوصاً تولید آب با روش بارورسازی که ازنظر اقتصادی نیز به‌صرفه است، اظهار داشت: در 52 کشور جهان پروژه‌های باروری به‌صورت خیلی گسترده در حال انجام است، به‌عنوان‌مثال کشور عمارات با وضعیت خاصی که ازلحاظ اقلیمی دارا است با استفاده از 6 فروند هواپیما در خصوص باروری ابرها در حال فعالیت است درحالی‌که در کشور ما در کل تنها دو هواپیما در این زمینه‌داریم که فرسوده بوده و عمر آن‌ها بالای 32 سال است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان با عنوان اینکه از مهم‌ترین معضلات و مشکلات درزمینهٔ عملیاتی شدن پروژه‌ها فرسوده بودن و قدیمی بودن تجهیزات موجود است، تصریح کرد: ما فعلاً پیگیر هستیم تا بتوانیم این اعتبارات را تأمین کنیم درحالی‌که تاکنون برای تجهیز در سال جاری اعتباراتی نداشته‌ایم.

گلکار در ادامه افزود: در رابطه با فرسودگی‌های موجود یک سری جایگزینی‌ها باید صورت گیرد که این‌ها همگی زمان‌بر بوده و در ضمن نیازمند یک سری اعتبارات ویژه نیز است؛ لیکن تخصیصات در سال گذشته بسیار اندک بوده و تقریباً 10 درصد کل بوده و بنیه مالی ما را ضعیف کرده و تحت‌فشار شدیدی قرار داده است؛ همچنین اعتبارات امسال نیز بخش عمده‌ای از آن به پرداخت بدهی‌های گذشته اختصاص‌یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به‌ضرورت اجرایی بارورسازی ابرها اذعان کرد: مسئولین نیز در این زمینه همراهی خوبی دارند، منتهی مشکل اعتبارات و بودجه مشکل عمومی کشور است و فقط به این زمینه ختم نمی‌شود؛ درعین‌حال به دلیل اهمیت ویژه بارورسازی ابرها نیاز است تا تغییر و تحول خاصی در بحث تجهیزات و امکانات صورت گیرد و توجه در این زمینه باید بسیار بیشتر شده و از وظایف ماست که به روشنگری مسئولین بپردازیم.

وی با عنوان اینکه هزینه هر سورت پرواز برای انجام عملیات باروری متغیر است و بستگی به شرایط دارد، اظهار داشت: تقریباً هر پرواز به‌صورت میانگین 120 الی 130 میلیون تومان هزینه دارد که شامل کرایه هواپیما، هزینه بیمه، مواد باروری و ... است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأثیرگذاری پروژه‌های بارورسازی در افزایش بارش‌ها، افزود: میزان تأثیرگذاری عملیات باروری نیز بسیار متغیر بوده و با ارزیابی‌های صورت گرفته در هرماه و هر منطقه بسیار متفاوت است، لیکن به‌صورت میانگین اگر بتوانیم در ماه به 15 الی 20 درصد افزایش بارش دست‌یابیم نتیجه خیلی خوب و مطلوبی خواهد بود.

گلکار با اعلام این خبر که امکان اجرایی نشدن پروژه‌های بارورسازی ابرها در سال جاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود مشکلات عدیده و بدهی‌های سال گذشته که بر بار مشکلات سال جاری افزوده است، به‌احتمال‌زیاد در سال جاری عملیات بارورسازی ابرها را نخواهیم داشت.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به اهمیت این طرح‌ها و استقلال کامل در این زمینه و وجود متخصصین کار بلد، لیکن باید توجه بیشتری به این فناوری شده و از ظرفیت‌های خود حداکثر استفاده را داشته باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار