مدیرکل فرهنگ و ارشاد ‌خراسان رضوی گفت: ۵۱ کشور جهان اسلام همزمان با «چشم‌انداز مشهد ۲۰۱۷» در مشهد حاضر می‌شوند.
کد خبر: ۵۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴ 22 June 2015
سعید سرابی در جلسه پایتخت فرهنگی جهان اسلام، مشهد 2017 در اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: پیگیری‌کننده‌ اصلی امور پایتخت فرهنگی جهان اسلام سازمان آیسسکو بود که مشهد را در سال 2010 به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب کرد.

وی انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را حائز اهمیت دانست و افزود: این انتخاب در اشاعه ارزش‌های فکری و فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش اصلی را ایفا می‌کند و تنها فرصت مغتنم برای پایتخت فرهنگی بودن مشهد است.

مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همه ساله 3 شهر اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می شوند که پیش از این شهر اصفهان در سال2006 پایتخت فرهنگی اسلامی بود و تا سال 2034 دیگر پایتخت‌های فرهنگی گزینش شده‌اند.

سرابی انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 را یکی از راهبردهای دیپلماسی فرهنگی موثر در امور بین‌الملل عنوان کرد و گفت: اهداف و راهبردهای دیپلماسی فرهنگی دولت تدبیر و امید در برنامه ارائه شده‌ به مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و باید در راستای تسهیل روابط دیپلماسی فرهنگی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی به لحاظ منطقه‌ای اهمیت فراوانی دارد در تلاش هستیم تا در عرصه دیپلماسی فرهنگی بین‌الملل اندیشه‌های امام خمینی(ره) و اسلام ناب محمدی را ترویج دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در زمینه ایجاد گفتمان مشترک و تشکیل شورای سیاستگذاری اظهار داشت: همزمان با انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی در سال 92 شورای اسلامی این شهر بررسی پیش نیازهای عمرانی را آغاز کرد و شورای سیاستگذاری برای ایجاد گفتمان مشترک با همکاری دستگاه‌هایی همچون وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تشکیل شده است.

سرابی در ارتباط با ستادهای اجرایی پایتخت فرهنگی جهان اسلام تصریح کرد: 3 ستاد با عنوان‌های ستاد فعالیت‌های عمرانی، فعالیت‌های شهری و فعالیت‌های فرهنگی از جمله ستادهای اجرایی این رخداد بزرگ فرهنگی در مشهد هستند.

وی برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در مشهد را طرح اولیه‌ای برای پروژه پایتخت فرهنگی جهان اسلامی دانست و تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه بین المللی طرح اولیه تالیفی مناسبی برای این پروژه فرهنگی است و در تلاش هستیم تا مشهد در سال 2017 برای حضور 51 کشور جهان اسلامی آماده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار