رییس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه اپیدمی بیماری آنفلوآنزا در کشور عراق گزارش نشده است، گفت: همه زوار نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند.
کد خبر: ۵۱۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ 24 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،دکتر حمید خسروی ، با اشاره به شیوع آنفلوآنزا در فصول سرد سال، گفت: به طور معمول با شروع فصل سرما شیوع بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش می یابد و نیاز است افراد در این زمینه مراقبت بیشتری داشته و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری‌های مسری مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در تجمعات افزایش می یابد، افزود: با توجه به نزدیکی ایام اربعین و مراجعه تعداد بسیاری زوار به کشور عراق و افزایش تجمعات در این کشور، نیاز است افراد مراقبت‌های بیشتری جهت پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا داشته باشند.

خسروی استفاده از ماسک برای زوار اربعین را در تجمعات توصیه کرد و افزود: بهتر است افراد هنگام ورود به تجمعات از ماسک استفاده کرده و تا حد ممکن از افراد با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا فاصله بگیرند.

وی مادران باردار، کودکان، سالمندان بالای 65 سال و بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماران قلبی، سرطانی و کلیوی را از جمله گروه‌های در معرض خطر عنوان کرد و 
افزود: این افراد باید بیش از سایرین مراقبت‌های بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا را انجام دهند، زیرا ابتلا به بیماری برای این دسته از افراد با خطراتی همراه خواهد بود.

خسروی توصیه کرد: گروه‌های در معرض خطر حتما پیش از مراجعه به کشور عراق از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

وی افزود: علاوه بر این گروه‌ها، افرادی که از داروهای کاهنده قدرت سیستم ایمنی از جمله کورتون و بتامتازون استفاده می کنند نیز باید این واکسن را تزریق کنند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا پیشگیری 100 درصدی ایجاد نمی‌کند، گفت: اینکه انتظار داشت با تزریق واکسن به هیچ عنوان به بیماری آنفوآنزا مبتلا نشد، انتظاری غیرواقعی است.

وی افزود: این واکسن تنها پیشگیری در خصوص دو تا سه نوع ویروس آنفلوآنزا که در سالهای اخیر شیوع بیشتری داشتند ایجاد می‌کند و اگر ویروس جدید آنفلوآنزا در محیط باشد پیشگیری که باید را ندارد.

خسروی خاطرنشان کرد: البته این مزیت وجود دارد که در صورت ابتلا به ویروس جدید، در صورت تزریق واکسن شدت علائم بیماری کمتر است.

وی با بیان اینکه همه زوار نیازی به تزریق واکسن ندارند، گفت: اپیدمی در کشور عراق گزارش نشده و نیازی به تزریق این واکسن برای همه زوار نیست.

خسروی تاکید کرد: توصیه ما این است که تنها گروه‌های در معرض خطر پیش از مراجعه به کشور عراق این واکسن را تزریق کنند.

وی تب و لرز، کوفتگی و سردرد، سرفه و استخوان درد را از جمله علائم آنفلوآنزا عنوان کرد و افزود: افراد درصورت ابتلا باید علاوه بر مراقبت‌های درمانی، مراقبت های بهداشتی را 
جهت پیشگیری از ابتلای سایر افراد و نزدیکان داشته باشند.

این مسئول تاکید کرد: افراد در صورت ابتلا تا حد امکان از حضور در تجمعات خودداری کرده و در صورت حضور حتما از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: در زمان سرفه و عطسه نیز افراد حتما از دستمال استفاده کرده و در صورت نبود دستمال، آستین لباس خود را جلوی دهان و بینی قرار دهند و به هیچ عنوان از کف دست برای این کار استفاده نکنند، زیرا ویروس در کف دست باقی مانده و به اطراف سرایت می کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار