کد خبر: ۵۰۵۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳ 21 June 2015
10 سال از عمر 22 ساله‌اش را صنایع‌دستی دریایی درست کرده و حالا شرکت تعاونی تازه تاسیسی را به همراه 9 هنرمند دیگر که بیشتر آنها مرد هستند راه انداخته‌اند تا دنیای زیر آب قشم را روی زمین نشان دهند.

حبیب ملاحی می‌گوید: هنوز هم صنایع‌دستی دریایی آنطور که باید جا نیفتاده و بسیاری آن را نمی‌شناسند، از طرفی ماهیگیران هم ارزش صدف‌هایی که داخل تورشان گیر می‌کند را نمی‌دانند و آن را حرام می‌کنند.

او که معتقد است سفارش و تقاضا در این رشته زیاد و تولید کم است، درباره تهیه مواد اولیه اظهار می‌کند: حلزون‌های بزرگ از کشورهای خارجی مثل هند و تایلند وارد می‌شوند تا به محیط‌زیست کشورمان ضربه نخورد. بیشترین تنوع در دریا حلزون است تا صدف. صدف‌ها انگشت شمارند، اما حلزون‌ها غیرقابل شمارش‌ هستند. صدف‌های بزرگ را دانه‌ای می‌خریم و قیمت آن‌ها بستگی به زیبایی‌شان دارد. اما صدف‌های ریز را که در تور ماهیگیران گیر افتاده‌اند را تمیز شده‌ و کیلویی می‌خریم.

ملاحی می‌افزاید: چون شرکت‌مان تازه تأسیس است، صادرات نداریم و فعلا به تولید داخل بسنده کرده‌ایم.

زیرقابلمه‌ای حلزونی

این هنرمند بیان می‌کند: قبلا صنایع دستی دریایی را از چین، تایلند و هند وارد می‌کردیم و بعد از مدتی سازمان منطقه آزاد قشم تسهیلاتی مثل وام و دستگاه‌های لازم برای این کار را در اختیارمان گذاشتند و گفتند خودتان این کار را تولید کنید.

هر بار که درباره درآمد کاری‌اش می‌پرسم، حرفی نمی‌زند و فقط خدا را شکر می‌کند و می‌گوید: قیمت صنایع‌دستی دریایی نسبت به کاری که انجام می‌دهیم عادلانه است.

او درباره کاربردی کردن صنایع دستی دریایی توضیح می‌دهد: شرکت ما در حال تولید صنایعی است که در زندگی روزمره مردم قابل استفاده باشد مثلا در حال حاضر جعبه دستمال‌کاغذی، قاب عکس، زیورآلات، آینه، سطل زباله، آویز لباس در کنار صنایع تزئینی نیز تولید می‌کنیم. خرچنگ و لابستر هم تاکسیدرمی می‌کنیم.

ملاحی در پرسش به اینکه از نظر سازمان محیط‌زیست محدودیتی برای تاکسیدرمی کردن وجود ندارد؟ پاسخ می‌دهد: تاکسیدرمی به شکل محدود آزاد است.

او که به دریا علاقه بسیاری دارد و قبلا هم برای صید دل به دریا می‌زده، در بساطش روغن جگر کوسه هم پیدا می‌شود و درباره اینکه چطور این کار را انجام می‌دهد، می‌گوید: جگر دو کوسه را با آب می‌پزیم و بعد از آنکه روغنش را گرفتیم، عرضه می‌کنیم. روغن جگر کوسه را فقط در ایران و تایلند تولید می‌کنند. تایلند آن را به آمریکا و کانادا صادر می‌کند اما در ایران تنها به صورت خام برای مصرف داخلی فروخته می‌شود و برای دردهای مفاصلی مفید است. قیمت آن هم بستگی به سایزش دارد و از 5 هزار تومان شروع می‌شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار