لژیونر اصفهانی تیم هندبال وزپرم مجارستان گفت: دریافت گذرنامه مجارستانی به معنی بازی کردن برای تیم ملی این کشور نیست. درحال حاضر به فکر بهبود شرایط بدنی و وضعیت پای مصدومم هستم و می‌خواهم به تمرینات بدنسازی‌ام بپردازم و به هیچ تیم ملی، چه مجارستان و چه ایران فکر نمی‌کنم.
کد خبر: ۵۰۴۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷ 21 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایمنا، ایمان جمالی که هندبال خود را از تیم سپاهان آغاز کرد در سال 2012 و با پیوستن به تیم وزپرم مجارستان اولین لژیونر هندبال ایران در اروپا لقب گرفت.
جمالی مدتی قبل با تیمش به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم راه یافت تا اولین بازیکن ایرانی و آسیایی باشد که در این مرحله از مسابقات به میدان می‌رود.
با جمالی در مورد موفقیت‌هایش با وزپرم و البته ماجرا و حواشی مربوط به دریافت گذرنامه مجارستانی‌ توسط او گفتگو کردیم. جایی که جمالی می‌گوید، گرفتن گذرنامه مجاری دلیلی بر بازی کردن برای تیم ملی مجارستان نیست اما به بازی در هیچ تیم ملی فکر نمی‌کند!
حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:
در سومین فصل حضورت در وزپرم به سومین قهرمانی با این تیم رسیدی. این فصل چطور گذشت؟
امسال با وزپرم در چهار جام شامل سهالیگ (SEHA league) سوپرلیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا شرکت کردم که در سوپرلیگ از مرحله پلی‌آف وارد مسابقات شدیم و جام قهرمانی را هم به خانه بردیم و در جام حذفی هم قهرمان شدیم.
در سهالیگ چطور؟
SEHA league یک لیگ معتبر اروپایی است که تیم‌های کشورهای یوگسلاوی سابق و چند کشور دیگر در این مسابقات شرکت می‌کنند. البته آلمان، اسپانیا و فرانسه به این دلیل که خودشان لیگ‌های معتبری دارند در این مسابقات غایب‌اند. قهرمانان صربستان، بوسنی، مجارستان، مقدونیه و بلاروس در این لیگ شرکت می‌کنند و از سال بعد هم قهرمان لهستان اضافه می‌شود. چون این کشورها لیگ‌های تقریباً ضعیف‌تری دارند اقدام به برگزاری سهالیگ کرده‌اند که باید برای شرکت در آن ورودی هم بپردازند. ما برای اولین بار در این لیگ شرکت کردیم و عنوان قهرمانی را هم به دست آوردیم.
در لیگ قهرمانان اروپا هم که بعد از 13 سال فینالیست شدید.
بله. تیم ما درحال حاضر بازیکنان خیلی خوبی در اختیار دارد و با صدرنشینی از گروه خود صعود کردیم. در مرحله بعد، تیم دوم اسپانیا را شکست دادیم و در مرحله یک چهارم نهایی هم به پاری‌سن ژرمن که گران‌ترین تیم تاریخ هندبال دنیا است برخورد کردیم که هم در فرانسه و هم در مجارستان این تیم را شکست دادیم و به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردیم.
مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هندبال اروپا (Final Four) به نظر خیلی از ستاره‌های هندبال جهان، بالاترین سطح هندبال دنیاست و فینال این مسابقات به دلیل حضور ستارگان هندبال در کنار هم حتی از فینال المپیک و جام جهانی هم سطح بالاتری دارد.
تیم ما، بارسلونا اسپانیا، کیل آلمان و کلچه لهستان 4 تیم این مرحله بودیم که امسال موفق شدیم کیل آلمان که چندین قهرمانی اروپا و بوندس‌لیگا به عنوان معتبرترین لیگ هندبال اروپا را در کارنامه دارد شکست دهیم و فینالیست شویم. ما فصل گذشته به همین تیم باختیم و نتوانستیم فینالیست شویم اما خوشبختانه امسال جبران کردیم و از این تیم انتقام گرفتیم.
چرا در فینال نتوانستید از پس بارسلونا بربیایید؟
بارسلونا از نظر بازیکن جزو بهترین‌هاست و مهره‌های آنها نسبت به تیم ما سنگینی می‌کردند. ما هم کمی خسته بودیم و نتوانستیم جلوی ستاره‌های این تیم شکست دیدار رده‌بندی سال گذشته را جبران کنیم.
امسال با مصدومیت‌ هم مواجه بودی. وضعیت آسیب‌دیدگی‌هایت چطور است؟
متأسفانه امسال خیلی از بازی‌های لیگ مجارستان را از دست دادم و به دلیل مصدومیت زانوی پای چپم وضعیت خوبی نداشتم. 5 سال قبل که در تیم ملی مصدوم شدم، یک بار زانویم را عمل کردم و امسال هم برای دومین بار. چون بار دوم بود که عمل می‌کردم ریکاوری بعد از عمل و بازگشتم به تمرینات خیلی سخت‌تر بود. از طرفی تیم هم به وجودم نیاز داشت و مجبور شدم قبل از بهبودی صددرصد به مسابقات برگردم. البته این هم جزئی از ورزش حرفه‌ای است اما خداراشکر توانستم دوام بیاورم و لیگ را تمام کنم و الان هم در ایران مشغول تمرینات بدنسازی هستم. حدود 40 روز دیگر هم تمرینات وزپرم برای فصل جدید شروع می‌شود.
عرفان اسماعیلاجیچ هم که به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شد.
اسماعیلاجیچ را نمی‌شناسم ولی تا جایی که شنیده‌ام سوابق خوبی دارد. امیدوارم که بتواند به هندبال ما کمک کند چون هندبال ایران پتانسیل قهمانی در آسیا را دارد. نسل طلایی هندبال ایران الان در اوج هستند و همین امروز هم برای شروع تمرینات برای مسابقات انتخابی المپیک دیر است. چون حریفان سختی داریم که نمونه آن تیم ملی قطر است که میزبان این رقابت‌ها هم هست. واقعاً سخت است که به قهرمانی مسابقات انتخابی و کسب سهمیه مستقیم فکر کنیم اما امیدوارم مربی جدید بتواند به تیم ملی در این راه کمک کند.
سال گذشته اخباری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه گذرنامه مجارستانی دریافت کرده‌ای و برخی هم نوشتند تبعه این کشور شده‌ای. ماجرا چه بود؟
من گذرنامه مجاری دریافت کرده‌ام اما گذرنامه ایرانی‌ام را هم دارم. من برای شرکت در لیگ‌های اروپایی با وزپرم به کشورهای مختلف سفر می‌کنم و این جابجایی‌ها هم برای خودم و هم برای تیم کمی مشکل بود. از طرف دیگر تیم‌های اروپایی سهمیه استفاده از 3 بازیکن اهل کشورهای غیر از اتحادیه اروپا را دارند و مسئولان باشگاه هم تصمیم گرفتند برای من گذرنامه مجارستانی بگیرند.
اما بعضی‌ها می‌گویند این مسأله یعنی جمالی ملی‌پوش از این به بعد برای تیم ملی مجارستان بازی خواهد کرد.
دریافت گذرنامه مجارستانی به معنی بازی کردن برای تیم ملی این کشور نیست. درحال حاضر به فکر بهبود شرایط بدنی و وضعیت پای مصدومم هستم و می‌خواهم به تمرینات بدنسازی‌ام بپردازم و به هیچ تیم ملی چه مجارستان و چه ایران فکر نمی‌کنم. آینده باشگاهی‌ام برایم خیلی مهم‌تر است و شرایط بدنی من طوری نیست که بتوانم در تمرینات تیم ملی شرکت کنم. تمرکز من فعلاً روی پایم است و برای بدنسازی هم به ایران آمده‌ام.
برنامه‌ات برای فصل بعد چیست؟
تا سال 2019 با وزپرم قرارداد دارم اما چون امسال نتوانستم زیاد بازی کنم، تصمیم گرفتم برای یک سال به صورت قرضی به کشور دیگری بروم. چند پیشنهاد از تیم‌های آلمانی دارم اما خودم دوست دارم به اسپانیا بروم. درنهایت تیم فصل آینده‌ام را از بین این دو کشور انتخاب می‌کنم.
و صحبت پایانی؟
از نظر من که سه سال است در اروپا بازی می‌کنم، هندبال ما خیلی از هندبال دنیا عقب است و باید فکری به حال هندبال پایه خود کنیم. ما 3، 4 نسل هندبال پایه خود را از دست داده‌ایم و تیمی که در مسابقات نوجوانان جهان در تونس، دهم جهان شد سال گذشته در آسیا هشتم شده است و بین دهم جهان شدن و هشتم آسیا شدن خیلی فرق است. انتخاب مهدوی به ریاست فدراسیون باعث شادی اهالی هندبال شد و امیدوارم با آوردن مربیان خارجی و فرستادن مربیان ایرانی به کلاس‌های مربی‌گری در خارج از کشور، وضعیت هندبال ما بهتر شود.
مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به آینده هندبال ما کمک کند برگزاری لیگ در سطح نوجوانان و جوانان است؛ چیزی که در همه کشورهای اروپایی اجرا می‌شود و ما هم به این گونه مسابقات احتیاج داریم. ما پشتوانه خوبی برای نسل فعلی هندبال ایران نداریم و به جرأت می‌گویم در این چند سال حتی یک بازیکن ندیده‌ام که بتواند پشتوانه و جایگزین بازیکنان فعلی تیم ملی باشد که این جای تأسف دارد. رئیس فدراسیون و مربیان باید فکری به حال این موضوع کنند و به نظر من آوردن مربیان خارجی جوان برای تیم‌های پایه خیلی بهتر از به خدمت گرفتن مربیان نامدار است. چون یک مربی جوان خیلی بیشتر برای موفقیت تیمش مایه می‌گذارد تا برای خود اسم و رسم درست کند.
ما نباید خود را گول بزنیم و حتی در اروپا هم می‌دانند که مربیان اسم و رسم دار فقط برای پول به ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌آیند.
/44
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :