مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از جایگیری برخی از آثار شاخص تاریخی این استان در فهرست موقت یونسکو خبر داد.
کد خبر: ۵۰۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴ 03 October 2017
تابناک فارس به نقل از خبر جنوب:مصيب اميري گفت: آثاري چون آب انبارها و قلعه اژدها پيكر لارستان، مجموعه بناهاي محور زنديه در شيراز، كاروانسراي ايزدخواست در شهرستان آباده و مساجد تاريخي استان در فهرست موقت يونسكو (ثبت جهاني) قرار دارند.
به گفته وي پرونده ثبت جهاني اين آثار شاخص تاريخ فارس در حال تكميل است و برخي از اين پروژه ها نيز به صورت مجموعه اي در فهرست يونسكو ثبت خواهند شد. 
اميري با ذكر مثال به تكميل سخنانش پرداخت و گفت: به طور مثال در پرونده ثبت جهاني منظر باستان شناسي ساساني فارس، آثار شاخص در 3 شهرستان كازرون، فيروزآباد و سروستان در قالب يك پروژه به يونسكو ارايه شد و پس از جايگيري در اين فهرست مي توان ديگر آثار ساسانيان در استان را كه عمدتا در شهرستانهاي داراب و فراشبند هستند به آن الحاق كرد.
وي همچنين افزود: در پرونده ثبت جهاني مجموعه تخت جمشيد نيز آثاري چون نقش برجسته نقش رجب و نقش رستم به اين پروژه الحاق شدند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در ادامه اين گفت و گو افزود: در حال حاضر پرونده آب انبارهاي تاريخي در شهرستان لار در فهرست موقت جاي گرفته است. پرونده اي كه شامل ده ها آب انبار تاريخي و ارزشمند متعلق به دوره هاي مختلف تاريخي چون صفوي و قاجار در اين شهرستان است.
اميري همچنين به پرونده تكميل مساجد تاريخي استان نيز اشاره كرد و افزود: عمده مساجد تاريخي و شاخص استان فارس قدمت هزار ساله دارند كه شاخص ترين آن مساجد عتيق و مسجد جامع كبير ني ريز است و جا دارد كه اين بناهاي هنري- تاريخي هرچه سريع تر در فهرست جهاني قرار گيرند.
مجموعه زنديه از فهرست يونسكو حذف نشده است
وي در ادامه اين گفت و گو با تاكيد بر اينكه پرونده ثبت جهاني محور زنديه فارس حذف نشده است، افزود: اين پرونده نيز در حال تكميل ، رفع نواقص و مشكلات است و به زودي به يونسكو ارسال خواهد شد، هرچند كه هم اينك نيز در فهرست موقت قرار دارد.
اميري همچنين گفت: از ديگر آثار شاخص تاريخي استان كه مي توان در فهرست جهاني جايگيري بازارهاي تاريخي چهار طاقي ها و قلعه ها هستند كه هر يك از اين مجموعه ها نيز متعلق به دوره هاي خاص تاريخي و داراي ويژگي ارزشمندي مي باشد كه بايد جهاني شوند. 
به گزارش خبرنگار ما در استان فارس حدود ۷۰ مسجد تاریخی - ثبتی وجود دارد که متعلق به دوره های مختلف تاریخی می باشد و دارای ظرفیت گردشگری فوقالعادهای است که طول سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد .
مساجد نصیرالملک، وکیل، مشیر، عتیق در شیراز و مسجد جامع کبیر در شهرستان نیریز از جمله مساجد تاریخی و ثبتی فرش است که همچنان کاربری خود را حفظ کرده اند و به جاذبه گردشگری تبدیل شده اند.
بنابر این گزارش در منطقه جنوب استان فارس مانند منطقه لارستان نیز شاهد وجود آب انبارهای متعددی هستیم که برخی ار نظر معماری دارای ویژگی های خاصی هستند.اوج معماری لارستانی ها در معماری گنبدی و ساخت برکه های گنبدی شکل، جهت ذخیره آب را میتوان یکی از شاهکارهای آنها در منطقه جنوب دانست.
به عنوان نمونه، آب انبار «سيد جعفري» در منطقه «كورچان» قرار دارد که مانند يك كاسه اي كه وارونه كرده اند بر روي قسمت آب انبار قرار دارد.
در قديم، آب انبارها را با اجازه حاكمان باز مي كردند و از آن استفاده مي كردند چون در زمان قديم وقتي باران مي باريد و آب انبارها پر مي شد در آب انبارها را مهر و موم مي كردند و با اجازه(دستور) حاكم باز مي كردند و مورد استفاده قرار مي گرفت.
در منطقه جنوب مثل لارستان بخاطر كم آبي هر جاكه آب انبار بوده اطراف آن خانه درست مي شد و اين خانهها بزرگ و بزرگتر مي شد و تشكيل محلات مي داد،
آب انبارها تشكيل مرزها مي دادند و هر آب انبار را طبق آن محله مي شناختند.گنبدي شكل شدن خود آب انبارها به این دلیل است كه نور خورشيد كمتري بتواند به داخل آب نفود پيدا كند ( چون اگر نور داخل آن باشد آنها جلبك مي زنند و موجب بوجود آمدن تك يافته داخل آب مي شود) و باعث خنكي آب مي شود و از تبخير جلوگيري مي كند .
گفتنی است در استان فارس کاروانسراهای متعددی از دوره های تاریخی وجود دارد که عمده این بناها متعلق به دوران صفوی و قاجار هستند. 
یکي از این بناها کاروانسرای ایزدخواست است که در شمال شهر آباده قرار دارد.
معماری داخلی این کاروانسرا به مانند دیگر کاروانسراها هر طول ضلع آن 35 متر است. این کاروانسرا در بین راه شهر تاریخی و باستانی آباده و اصفهان قرار دارد و یکی از مهمترین کاروانسراها در این منطقه محسوب
میشود.کاروانسرای ایزدخواست در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر بنا شده است. گفته میشود کاروانسرای ایزدخواست یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی است که شاه عباس صفوی در دوران خود بنا کرده است.
کاروانسرای شاه عباس ایزدخواست نیز که در محدوده این آثار تاریخی قرار دارد مانند قلعه ایزدخواست دچار محرومیتهای مشابهی شده است.این کاروانسرا از لحاظ زیبایی و استحکام و وسعت یکی از کاروانسراهای نمونه در نوع و زمان خود است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار