کشاورزان چرام : اگر این روند آزار دهنده کشاورزان ادامه داشته باشد درب چاههای خود را قفل و در اختیار اداره آب قرار داده و مسئولیت اینهمه وام و بقیه هزینه های مربوطه را خود اداره آب به عهده بگیرد.
کد خبر: ۵۰۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 02 October 2017
شاید بارها از شهرستان چرام شنیده اید که این شهر را شمالی در جنوب نامیده اند ! و حتما می دانید دلیل نامگذاری چنین شهری به این خاطر است که وقتی وارد دشت چرام می شوید با شالیزارها و چشمه  و باغاتی روبه رو می شوید که نظیر آن را در شمال کشور می بینید.
اما چند سالی است که این منطقه خوش آب و هوا و مستعد و با رخ دادن ، خشکسالی های پی در پی به مشکلاتی بر خورد کرده است!
برخی مشکلات مربوط به کشاورزانی است که بر اساس قانون و با مجوز رسمی اقدام به کشت می نمایند ، ولی مدتی است که گرفتار عتاب و خطاب مسئولین و درگیر پرونده های قضایی می شوند.
شالیزارهای چرام
مشکلات کشاورزان شهرستان چرام را دریابید
یکی از کشاورزان چرامی در این خصوص به تابناک کهگیلویه و بویر احمد گفت : ما تعدادی از کشاورزان چرام به هزاران امید جهت هزینه زندگی خود و عائله تحت تکفل با مجوز رسمی سازمان آب و آنهم با زحمت و مشقت و هزینه های سرسام آور و رفت و آمد ها از یاسوج ،دهدشت و حتی شیراز موفق به اخذ پروانه حفر چاه جهت آبیاری قسمت های از زمین های خود برای کشت و زرع شدیم تا با کاشت و برداشت محصولاتی در آن رفع کمبودهای هزینه زندگی خود را بنمائیم و در مدت چند سال تمام بندهای مندرج در پروانه را اجرا و انجام داده ایم.
این کشاورز چرامی گفت :  چرام از منابع سرشار آب برخوردار است به گونه ای که سرچشمه آبهای تامین کننده سد کوثر در دامنه های کوههای سردسیری این شهرستان قرار دارد که آب اکثر شهرستانهای همجوار را تامین می نماید .
وی به تبعیض بین کشاورزان مناطق مختلف استان اشاره کرد و افزود : با توجه به اینکه شهرستانهای همجوار گچساران و باشت اقدام به کشت ذرت و برنج می نمایند و هیچگونه محدودیتی از طرف اداره آب مربوطه ندارند ، چرا این محدودیت ها برای ما وجود دارد؟ و اگر بخشنامه ای در این رابطه باشد چرا این شهرستانها از این قانون مستثنی هستند ولی ما مقداری برنج در محدوده چاه خود جهت مصرف سالانه کشت نموده ایم ،که متاسفانه از طرف اداره امور آب کهگیلویه و چرام به مراجع قضایی معرفی می شویم ؟
این کشاورز چرامی گفت : با توجه به هزینه های سنگین  عدم توان پرداخت وامهای مربوطه از مسئولان تقاضا مندیم که مشکلات این قشر محروم را در نظر گرفته و بیش از این با حثیت این کشاورزان خود کفا بازی  ننمایند و اگر این روند آزار دهنده کشاورزان ادامه داشته باشد درب چاههای خود را قفل و در اختیار اداره آب قرار داده و مسئولیت اینهمه وام و بقیه هزینه های مربوطه را خود اداره آب به عهده بگیرد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تعدادی از کشاورزان هم به نشانه اعتراض به محل فرمانداری مراجعه کرده اند که سرپرست فرمانداری چرام ، طی نشستی مشکلات و معضلات آن ها را شنیده و قول پیگری و تلاش برای رفع آن ها را اعلام نموده است. ضمن اینکه به نظر می رسد اعلام الگوی کشت در برخی مناطق با تبعیضاتی مواجه است که باید مسئولین مربوطه در این خصوص ، توضیحات لازم را به کشاورزان ارائه دهند.
چراغی که به خانه حرام است! / حکایت کشاورزان شهر چشمه های جوشان! / شالیکاران در دادگاه !+ تصاویر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار