مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: کشتار نذورات در ایام تاسوعا و عاشورا برای دوری از هرگونه ابتلا به بیماری‌های مختلف باید در کشتارگاه‌ها صورت بگیرد.
کد خبر: ۵۰۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲ 29 September 2017
به گزارش تابناک قم، محمد مهدی رفیعی با اشاره به کنترل بیماری تب برفکی در قم گفت: کانون‌های این بیماری از ششم شهریورماه در قم فروکش کرده و شرایط تحت کنترل است.

وی به واکسیناسیون گسترده دام‌های استان قم اشاره و ابراز داشت: در تابستان سال جاری با تزریق واکسن قویتر ۲۲۵ هزار رأس گاو گوساله در قم در مقابل تب برفکی واکسینه شدند که این رقم نسبت به سال گذشته  ۳۲ و نیم درصد افزایش داشته است و عملیات ضدعفونی هم در راستای واکسیناسیون انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: در تابستان امسال ۱۶۶ هزار رأس گوسفند و بز هم واکسینه شدند که این رقم نسبت به سال گذشته که ۱۱۶ هزار رأس بود حدود ۴۳ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه ضمن توصیه‌هایی برای کنترل تب برفکی عنوان کرد: گرچه واکسیناسیون می‌تواند از بیماری پیشگیری کند اما آنچه که در این بین مهم است رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه است که اگر این نباشد اثر واکسیناسیون کاهش پیدا می‌کند.

رفیعی ادامه داد: دامدارها باید دقت داشته باشند که در جابه‌جایی و نقل و انتقال دام‌ها علاوه بر نظارت بر مجوزها به شکل مدیریت متمرکز بر مسائل بهداشتی تأکید داشته باشند بخصوص در روستاها و محل‌هایی که به عنوان میدان دام مطرح است این مسائل باید به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره بیماری تب کنگو هم گفت: تاکنون هیچگونه از ابتلای انسانی این بیماری در قم گزارش نشده است و نظارت‌های بهداشتی و عفونی به شکل جدی رعایت می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم به اشاره به نزدیکی ایام تاسوعا و عاشورا ابراز داشت: کشتار نذورات باید در حد امکان در کشتارگاه‌ها صورت گیرد و کشتارگاه شهرداری قم در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه به صورت کشیک آماده ذبح نذورات است.

وی با تأکید بر اینکه ذبح دام‌های سنگین هم باید حتما در کشتارگاه‌ها باشد، گفت: افرادی که قصد دارند نذورات خود را هم در جاهای مشخصی ذبح کنند می‌توانند با شماره‌های ۱۵۱۲ و ۳۶۱۲۳۴۵۶ تماس بگیرند تا اکیپ‌های نظارت دامپزشکی در محل ذبح حاضر شده و نظارت‌های لازم را اعمال کنند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار