مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز فاز دوم واکسیناسیون رایگان علیه بیماری تب برفکی با پوشش کامل در جمعیت دام های سنگین استان خبر داد.
کد خبر: ۵۰۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 28 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل ازروابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، دکتر نادر پرور اظهار داشت: پیش بینی می شود که در فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی جمعیت دامی استان، 120 هزار راس دام سنگین استان علیه این بیماری به صورت رایگان مایه کوبی شوند.

وی با اشاره به آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در استان از ابتدای مهرماه سالجاری جاری افزود: این مرحله با همکاری 31 اکیپ دولتی و 45 اکیپ خصوصی در حال انجام است و به مدت 30 روز کاری نیز ادامه دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در این مرحله تمام جمعیت دام سنگین استان در روستاها، مراکز صنعتی و نیمه صنعتی و پرواربندی ها با همکاری بخش خصوصی به صورت کاملا رایگان مایه کوبی می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تب برفکی را یک بیماری ویروسی واگیردار مختص زوج سم های اهلی و وحشی دانست و آنرا مهمترین بیماری دامی با سرعت انتشار بالا در بین جمعیت دامی عنوان کرد.

دکتر پرور تصریح کرد: ویروس باعث  حیوانات زوج سم در حیات وحش نیز می شود در دام های سنگین و سبک اهلی بسیار حائز اهمیت است چراکه به دلیل واگیری بالا در صورت بروز اپیدمی خسارات اقتصادی زیادی را به صنعت دامپروری وارد می کند.

وی بیان داشت: بیماری تب برفکی به دلیل واگیری بالا به راحتی منتشر می شود و ویروس این بیماری سویه های مختلفی دارد که ممکن است در طبیعت جهش یابد و یک سویه جدید ایجاد شود.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت این بیماری در منطقه خاطرنشان کرد: با توجه به شکل گیری یک سویه جدید از این بیماری در نوار غزه، مناسب نبودن وضعیت کشورهای همسایه و همچنین بومی و در گردش بودن ویروس این بیماری در کشور احتمال بروز بیماری در هر زمانی وجود دارد.

دکتر پرور ادامه داد: بعد از آخرین اپیدمی که در زمستان 94 از بیماری تب برفکی ایجاد شد، واکسیناسیون علیه این بیماری در تمام جمعیت دامی انجام می گیرد و حتی با توجه به بهادار شدن واکسیناسیون جمعیت دام سنگین، به منظور همکاری دامداران و تکمیل ایمن سازی در حال حاضر واکسن و واکسیناسیون به صورت کاملا رایگان انجام می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین به دامداران نیز توصیه کرد که ضمن رعایت بهداشت در دامداری  ها و ممانعت از ترددهای غیرضروری، همکاری لازم را با اکیپ های واکسیناسیون داشته باشند و حتی المقدور از جابه جایی های دام ها در این مدت خودداری کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار