کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با اشاره به شروع جدی طرح ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها، از جمع آوری دو تن کیسه پلاستیکی در نانوایی‌های این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۴۸۹۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴ 04 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،بهمن خدادادیان ، با اشاره به شروع طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌های کرمانشاه، گفت: از حدود یک ماه پیش (10 مرداد) همزمان با شروع طرح کار اطلاع رسانی در خصوص این طرح نیز شروع شد.

وی افزود: طی دو مرحله با هماهنگی اتحادیه نانوایی‌ها، اطلاع رسانی کامل برای تمام صاحبان نانوایی‌ها انجام شد و طی این مدت مصاحبه‌های بسیاری در خصوص طرح در رسانه‌ها صورت گرفت.

خدادادیان با اشاره به شروع جدی طرح از یازدهم شهریور، گفت: تمام نیروهای بهداشت در این زمینه بسیج شده‌اند و تمام نانوایی‌ها را رصد می‌کنند.

وی با اشاره به وجود بیش از هزار نانوایی در سطح شهرستان کرمانشاه، گفت: از این تعداد بیش از 900 نانوایی معمولی و مابقی نان روغنی و نان فانتزی هستند.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: عرضه کیسه پلاستیکی در تمام این نانوایی‌ها ممنوع است و برای نانوایی‌های معمولی کیسه‌های پارچه‌ای توصیه شده و برای نانوایی‌های نان روغنی و نان فانتزی نیز استفاده از کیسه پلاستیکی یا پاکت‌های کاغذی مواد اولی توصیه شده است.

خدادادیان افزود: در بازرسی‌های به عمل آمده بعد از شروع طرح، حدود دو تن کیسه پلاستیکی از سطح نانوایی‌ها جمع آوری شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شروع طرح است و در مرحله اول زیاد سخت گیری نمی‌شود، صاحبان نانوایی می‌توانند مراجعه کرده و با دادن تعهد کیسه‌های پلاستیکی خود را که می تواند برای مصارف دیگری به کار گرفته شود، تحویل بگیرند.

خدادادیان افزود: اما چنانچه در مرحله بعدی مجددا نانوایی اقدام به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی کند به تعزیرات جهت اعمال جریمه معرفی می‌شود و اگر نانوایی دارای سهمیه باشد، سهمیه دولتی آن قطع شده و اگر آزادپز باشد جریمه سنگین برای آن لحاظ می‌شود.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: چنانچه نانوایی برای بار سوم اقدام به عرضه کیسه پلاستیکی کند، این کار او اقدام علیه سلامت عمومی جامعه تلقی شده و به عنوان مجرم تحویل دادسرا می‌شود.

خدادادیان به خطرات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی اشاره کرد و افزود: ترکیبات کیسه‌های پلاستیک از پلیمر بوده و نازک است که بر اثر حرارت نان به سرعت تجزیه شده و به مونومر که 
عامل اصلی ابتلا به سرطان است، تبدیل می‌شود.

وی افزود: این مونومرها وارد نان شده و با مصرف نان در بدن ذخیره شده و بعد از مدتی میتواند زمینه‌ساز ابتلای فرد به سرطان شود.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: در همین راستا توصیه می‌شود افراد از نگهداری نان در کیسه‎‌های پلاستیکی حتی  زمانی که نان سرد شده خودداری کنند و به جای کیسه‌ها و سفره‌های پلاستیکی از کیسه‌ها و سفره‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار