خبر دیدار مقتدی صدر با محمد بن سلمان آنهم در غیاب پادشاه این کشور که در سفر تفریحی به مغرب همه امور را به پسر خود سپرده است در میان رسانه های عرب بازتاب فراوانی داشت.
کد خبر: ۴۷۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 01 August 2017
 
 
خبر دیدار مقتدی صدر با محمد بن سلمان آنهم در غیاب پادشاه این کشور که در سفر تفریحی به مغرب همه امور را به پسر  خود سپرده است در میان رسانه های عرب بازتاب فراوانی داشت.
 
اینکه نخستین معنای بدیهی این دیدار اعلام فاصله رسمی مقتدی با ایران است حرفی نیست. مقتدی از زمستان سال قبل با ترتیب دادن تظاهراتی علیه  دولت عراق به نخست وزیری العبادی تلاش کرد تا اختلافات خود با حاکمیت عراق را زیر صدای عدالت طلبی و استقلال خواهی جریان سیاسی متبوع خود پنهان نماید.
 
از طرفی هفته قبل نیز اتفاق سیاسی جدیدی در صحنه عراق رخ داد. جدایی عمار حکیم از مجلس اعلای عراق و تشکیل حزبی جدید.
 
این حرکت سیاسی نیز در روزهای شادی از  آزادسازی موصل  رسانه ای شد تا کام بسیاری از سیاسیون ایرانی را تلخ نماید. از سال 2014 هم که اختلافات و جدایی نوری المالکی  با سایر عناصر شیعه عراق زنگ خطر جدی برای وحدت این نیروها را به صدا درآورده بود.

به نوشته مسروری، مقتدی میداند در انتخابات 2018 رقیب جدی به نام حشدالشعبی دارد و این موضوع نگران کننده است. اتحاد با عمار روی دیگر این دیدار است و ممکن است مقتدی، عمار و سایر جریانات سیاسی عربی- شیعی عراق یک پیمان مشترک تشکیل دهند تا در برابر مقاومت - شیعی کرسی بیشتری تصاحب کنند و در نهایت العبادی بر کرسی نخست وزیری دوباره تکیه زند.

به نظر می رسد عربستان مایل است با حمایت جریان نظامی صدر و هم چنین حمایت سیاسی عمار، زمینه را برای جایگزینی نیروهای نظامی غیر از حشدالشعبی در منطقه مرزی عراق با عربستان فراهم نماید. این در حالی است که اکنون این نیروهای حشدالعبی هستند که در این مناطق حضور دارند.
 
آینده سیاسی عراق از منظر عربستان ، یک تهدید یا فرصت بسیار استراتژیک تلقی می گردد که عربستان بن سلمان به شدت به دنبال بازگرداندن توازن بین شیعه وسنی در عراق است تا از این طریق منافع عربستان پا به پای ایران در این کشور تامین و تضمین گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار