خبری که چند روز قبل از طریق خروجی رسمی نماینده استان قم در لیگ بر‌تر هندبال کشور منتشر بود حاکی از رویدادی باورنکردنی اما شیرین برای ورزش قم بود.
کد خبر: ۴۶۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 31 July 2017
به گزارش تابناک قم، باشگاه هدف‌پویان قم از سوی فدراسیون هندبال به عنوان نماینده ایران در دومین دوره مسابقه‌های هندبال باشگاه‌های آسیا در بخش زنان انتخاب شده است. این برای نخستین بار است که یک باشگاه هندبال از قم چه در بخش مردان و چه در بخش زنان به چنین افتخاری می‌رسد.

حضور در مسابقه‌های هندبال باشگاه‌های آسیا هم برای جامعه هندبال قم و هم باشگاه هدف‌پویان یک افتخار شگفت‌انگیز است. ۲ سال قبل در چنین روزهایی آن‌ها آماده می‌شدند تا پس از قهرمانی در لیگ دسته اول خود را برای نخستین حضور در لیگ بر‌تر آماده کنند اما اکنون با گذشت ۲ سال از حضور در لیگ بر‌تر، به عنوان نماینده ایران نامزد حضور در لیگ قهرمانان آسیا هستند.

مسابقه‌های هندبال باشگاه‌های آسیا در بخش زنان یک رویداد نو و جدید برای کنفدراسیون هندبال آسیاست. نخستین دوره این مسابقه‌ها سال گذشته در قزاقستان برگزار شد و امسال دومین دوره به میزبانی ازبک‌ها انجام می‌شود. تیم شهرداری سنندج سال گذشته نماینده ایران در این مسابقه‌ها بود که البته به موفقیتی دست نیافت.

نکته عجیب درباره شهرداری سنندج این بود که این تیم پس از بازگشت از مسابقه‌های آسیایی در سنندج به دلیل بی‌پولی از لیگ بر‌تر انصراف داد تا یکی از عجایب تاریخ ورزش جهان در هندبال ایران رقم بخورد. 

در دوره قبل مسابقه‌های هندبال باشگاه‌های آسیا در بخش زنان تیم‌های شرق آسیا از این مسابقه‌ها استقبال نکردند و بیشتر تیم‌ها از غرب آسیا و آسیای میانه در این رقابت‌ها حاضر بودند اما پیش‌بینی می‌شود امسال در دومین دوره، پای تیم‌های شرق آسیا که همگی قدرتمند و مدعی قهرمانی هستند به ازبکستان باز شود.

ایران در این مسابقه‌ها ۲ سهمیه دارد. سهمیه اول را تیم شهید چمران لارستان از استان فارس به خود اختصاص داده که فصل گذشته توانسته عنوان قهرمانی لیگ بر‌تر هندبال زنان کشور را به دست آورد. دومین سهمیه به طور خودکار ابتدا به تیم تأسیسات دریایی تهران و سپس به تیم ذوب‌آهن اصفهان اختصاص پیدا می‌کرد اما هر ۲ باشگاه از حضور در این مسابقه‌های آسیایی انصراف دادند که البته دلیل آن، کاهش بودجه این ۲ باشگاه و ناتوانی در تأمین هزینه‌های سفر برون‌مرزی بود. بنابراین سهمیه دوم به هدف‌پویان قم رسید. هدف‌پویانی که برای مخارج ۲ سال اخیرش در لیگ بر‌تر هندبال زنان مشکلات بسیار زیادی داشت و اگر بخواهد آسیایی شود باید حامی مالی قدرتمندی جذب کند.

هدف‌پویان آسیایی؛ از رؤیا تا واقعیت

برای تیمی که همیشه مشکل مالی داشته حضور در مسابقه‌های قهرمانی آسیا یک رویا به نظر می‌رسد. هدف‌پویان باید اول مهر به ازبکستان برود و احتمالا تا دهم مهر درگیر این مسابقه‌هاست و بلافاصله پس از بازگشت از ازبکستان باید روز ۱۴ مهر نخستین بازی خود را در فصل جدید لیگ بر‌تر هندبال زنان کشور برگزار کند. این به معنای یک برنامه فشرده برای هدف‌پویان در هفته‌های پایانی شهریور و آغاز پاییز است. هدف‌پویان برای حضور در مسابقه‌های قهرمانی آسیا حداقل ۴۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد. با اندکی افزایش یا کاهش در این رقم، هدف‌پویان باید به فکر بودجه فصل آینده‌اش برای شرکت در لیگ بر‌تر هندبال زنان کشور نیز باشد. سؤال این است که چه کسی این بودجه را برای هدف‌پویان فراهم می‌کند؟

۲ ماه قبل زمانی که تیم شهید چمران لارستان به عنوان قهرمان لیگ اعلام کرد به علت بی‌پولی و حمایت نشدن از سوی مسئولان ورزشی استان فارس عطای حضور در مسابقه‌های باشگاه‌های آسیا را به لقایش می‌بخشد و نه در این مسابقه‌ها شرکت می‌کند و نه در فصل جدید در لیگ بر‌تر هندبال حاضر می‌شود. 

انصراف شهید چمران از تیمداری کار را به تلاش نماینده مردم لار در مجلس و مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس رساند و در ‌‌نهایت با رفع مشکلات، شهید چمران هم بودجه آسیایی‌اش را به دست آورد و هم کمکی برای فصل جدید لیگ بر‌تر. اما در قم، هدف‌پویان که با مشکل مشابه چمران مواجه است چه خواهد کرد؟ آیا نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی به کمک این تیم می‌آیند؟ آیا اداره کل ورزش و جوانان قم آن‌قدر توان دارد تا برای نماینده آسیایی‌اش به این در و آن در بزند و بتواند اعتبار مالی لازم برای اعزام به ازبکستان را فراهم کند؟ 

هدف‌پویان دومین تیم تاریخ ورزش قم است که شانس حضور در مسابقه‌های باشگاهی قاره‌ای را به دست می‌آورد. بار اول، این تیم صبای قم بود که در مسابقه‌های باشگاه‌های آسیا شرکت کرد و سبب شد قم در ۳ بازی میزبان تیم‌های عربی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا باشد. 

البته صبا یک تلاش نافرجام دیگر برای راهیابی به این مرحله گروهی این مسابقه‌ها داشت که این بار در دور حذفی، پیش از رسیدن به دور گروهی حذف شد. به عبارت دیگر موفقیت تیم هندبال بانوان قم در این مسیر، برای نخستین بار در تاریخ ورزش بانوان قم رخ داده و شاید تا ده‌ها سال دیگر هم این موفقیت تکرار نشود. 

برای ورزش قم که همیشه چشم به موفقیت و مدال‌ها در بخش انفرادی داشته، حضور در رشته‌ای گروهی در یک رویداد معتبر آسیایی می‌تواند رخدادی ارزشمند باشد به شرط این که قدر آن دانسته شود. از دست رفتن فرصت حضور در این رویداد آسیایی ممکن است حسرتی روی دوش استان قم باقی بگذارد که حداقل تا مدت طولانی قابل جبران نباشد.

شانس موفقیت

هندبال بانوان ایران در آسیا یک قدرت به حساب نمی‌آید. به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت نماینده استان قم در صورت نهایی شدن حضورش در ازبکستان دارای شانس قهرمانی یا قرار گرفتن روی سکو باشد به ویژه این‌که ممکن است امسال تیم‌های شرق آسیا نیز در این پیکار‌ها شرکت کنند. در این حالت هدف‌پویان برای کسب نتایج آبرومند بدون تردید به سراغ جذب بازیکنان غیربومی و ملی‌پوش خواهد رفت. جذب حداقل ۲ یا ۳ بازیکن درجه یک از تیم‌های دیگر لیگ برتری نظیر تأسیسات دریایی و ذوب‌آهن اصفهان و البته تیم هیأت هندبال سنندج طرحی است که زهرا احمدی‌نیا روی آن فکر می‌کند. 

سوای کسب هر نتیجه‌ای در ازبکستان مشروط بر اعزام هدف‌پویان با توجه به خالی بودن حساب این باشگاه، حضور این تیم قمی در آسیا یک پیام فراورزشی از استان قم خواهد بود. تیمی که دختران قمی با حجاب اسلامی در آن حضور دارند اکنون مأموریت می‌یابد سفیر فرهنگ شهر کریمه اهل‌بیت(س) در آن سوی مرز‌ها باشد.

بخش خصوصی ما را تنها نگذارد

مدیرعامل باشگاه هدف‌پویان جوان قم معتقد است حضور هدف‌پویان در رقابت‌های آسیایی پاسخی به همه سختی‌هایی است که بازیکنان این تیم متحمل شده‌اند اما اعزام این تیم به ازبکستان بدون حمایت مسئولان مقدور نیست. 

«مهدی میرزاحسینی» در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: ما امروز نه‌فقط نماینده قم، بلکه نماینده ایران در مسابقه‌های باشگاه‌های آسیا هستیم و حضور ما در سطح آسیا نه‌فقط برای قم که برای ورزش ایران یک امتیاز است؛ به همین دلیل این انتظار می‌رود که بخش خصوصی ما را تنها نگذارد. 

وی افزود: اعزام هدف‌پویان به ازبکستان بدون حمایت مسئولان مقدور نیست و ما انتظار داریم‌‌ همان طور که مسئولان استانی در فارس و نمایندگان مجلس در قبال تیم شهید چمران فارس احساس مسئولیت کردند این احساس مسئولیت در قم نیز وجود داشته باشد. 

مدیرعامل باشگاه هدف‌پویان جوان قم گفت: حضور هدف‌پویان در هندبال باشگاه‌های آسیا پاسخی به همه دشواری‌هایی است که بازیکنان ما از سر گذرانده‌اند. در همه سال‌های اخیر هیچ یک از بازیکنان ما حتی بازیکنان ملی‌پوش یک ریال هم دستمزد نگرفته‌اند. امیدوارم امید ما در راه اعزام به آسیا ناامید نشود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار