جاری ام همیشه می‌خواهد با من رقابت کند، در صورتی که من اصلا علاقه‌ای به این کار ندارم. سطح فکر پایینی دارد و واقعا با این رفتارها و کارهایش عذابم می‌دهد. مدام می‌خواهد ببیند من چه چیز تازه‌ای خریدم تا او بهترش را بخرد. هر چیز خوبی هم که در زندگی‌اش تهیه می‌کند، به رخ می ‌کشد. چطور باید با او رفتار کنم؟
کد خبر: ۴۶۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 27 July 2017
تابناک رضوی به نقل از رکنا: ابتدا لازم است به پدیده ناهنجار چشم‌وهم‌چشمی اشاره کنیم. این پدیده در بیشتر مردم جامعه چه مرد و چه زن وجود دارد؛ به طوری که آن‌ها را وادار می‌کند پیوسته خود و زندگی‎شان را با دیگران به‎ویژه با نزدیکان خود مقایسه کنند. گیرودارهای ناشی از چشم‎وهم‎ چشمی گاهی شکاف‎های بزرگی را در خانواده پدید می‎آورد.

رقابت ناسالم مالی در بین افراد بدون در نظر گرفتن شرایط مالی خانواده، انزوای فردی را به دنبال دارد و یکی از عوامل مهم طلاق در زوج‎هاست؛ این در حالی است که فرزندان و در واقع نسل آینده جامعه، قربانیان اصلی این رفتار هستند و منشأ این رفتار را باید در برخی از غرایز طبیعی و فطری بشر جست. اگر شخصی گرفتار بیماری چشم‌وهم‌چشمی شود و این ناهنجاری را در خود رشد و تقویت کند، به کژی‎وبیراهه می‎رود و کسانی که دچار این ناهنجاری رفتاری می‎شوند، از این مسئله (الگوپذیری و تقلیدکردن فطری بشری) به درستی بهره نمی‌گیرند و آن را در جایی نادرست هزینه می‎کنند. بنابراین باید به کسانی که گرفتار چشم‎وهم‎چشمی هستند آموخت به جای آنکه در این حوزه‎ها از دیگری تقلید کنند، در اموری تقلید کنند که برای آنان مفید و سازنده است. در ادامه به شما دوست عزیز راهکارهایی مسالمت‎آمیز برای رفتار و مدارا کردن با جاری‎تان پیشنهاد می‎کنیم:
1- روی اهداف خودتان متمرکز شوید: حتماً نقطه مثبت و موفقی در زندگی شماست که دیگران از جمله جاری تان به آن غبطه می‎خورند. این موضوع نباید باعث رنجش شما شود. حال که ایشان این‎گونه از شما پیروی می‎کند، حداقل روی اهداف و موفقیت‎های مثبت خود تمرکز و فرصت‎هایی را برای این اهداف فراهم کنید تا به ایشان کمک شود الگوپذیری خودش را در مسیر درست انجام دهد.
2- کارهایی انجام دهید که توجه بسیار زیاد می‎طلبد: به شما پیشنهاد می‎کنیم به جای ناراحتی و دلخوری از جاری تان به او کمک کنید تا از این رفتار ناهنجار رهایی یابد و همان‎طور که اشاره کردیم با توجه به الگوپذیری بالایی که از شما دارد کارهایی انجام دهید که توجه او را جلب کند. این کارها می‎تواند کمک‎های داوطلبانه در اجتماع، خلاقیت در کارهای هنری و هر کار مثبت و سازنده دیگری باشد. با این کار الگوپذیری مناسبی را برای او فراهم می‎کنید و مسیر الگوپذیری را تغییر می دهید و خودتان هم به آرامش می‎رسید.
3- بررسی کنید چه عواملی باعث واکنش این عملکرد در جاری تان شده است: خودکم‌بینی، کودکی سخت، مشکلات زندگی، نارضایتی از همسر می‌تواند باعث واکنش این رفتار ناهنجار جاری شما باشد که زندگی‌اش را بر مبنای استانداردهای شما قرار داده‌است. از اینکه مدام در این فکر باشید که او چرا این گونه رفتار کرده‌است، خودداری کنید؛ چون دچار وسواس فکری مخربی می‎شوید. به این فکر پایان دهید و در نظر بگیرید که عوامل گوناگونی باعث این واکنش در او شده است و به راهنمایی و مدارا کردن نیاز دارد.
4- آرامش خود را حفظ کنید و واکنش نشان ندهید: در همه حال آرامش خود را حفظ و به رفتارهای ایشان بی‌محلی کنید و هیچ واکنشی نشان ندهید؛ چون متاسفانه قصدونیت ایشان برهم زدن آرامش شماست و این مسئله باعث از دست رفتن انرژی روحی شما می‌شود. بازهم تاکید می‌کنیم خوشحال باشید که نقطه مثبتی در وجود شماست که وی این‌گونه واکنش نشان می‌دهد.
5- عزت نفس و بزرگ‌منشی خود را حفظ کنید: این مسئله را فراموش نکنید که اگر شما همسر خوبی برای شوهرتان و عروس نمونه‌ای برای خانواده‌اش باشید با وجود تمام کارهای جاری تان و هرکس دیگری، شما جایگاه خودتان را خواهیدداشت؛ بنابراین پیشنهاد ما بی‌اعتنا بودن به اعمال و گفتار ایشان است ، نگذارید رفتارش آرامش شما و همسرتان را به‌هم بریزد و عزت نفس خود را حفظ کنید. مشکل شما اجتناب‎ناپذیر است و در همه خانواده‎ها این مسئله وجود دارد. پس انرژی و تمرکز خود را روی این مسائل هدر ندهید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار