مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:
تابناک: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: صنایع دستی نماد هویتی و جزو سرمایه‌های فرهنگی کشور به شمار می‌رود.
کد خبر: ۴۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵ 11 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، فریدون اللهیاری ظهر امروز در همایش دستان ماندگار که به مناسبت هفته صنایع دستی و برای تجلیل از هنرمندان اصفهانی برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان با داشتن 196 رشته صنایع دستی از 360 رشته صنایع دستی ایران شایسته لقب پایتخت صنایع دستی ایران اسلامی است.

وی جایگاه اصفهان را در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی بسیار بالا عنوان کرد و افزود: اصفهان در طول تاریخ این جایگاه را حفظ کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه سیلک گفت: در این تپه‌ها نخستین کوشش‌های هنرمندان اصفهانی برای بروز خلاقیت و هنرمندی به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: اصفهان پایگاه تمدن و فرهنگ اسلامی بوده و همواره با داشتن هنرمندان بزرگ و خلاق صاحب فکر و اندیشه بوده است.

اللهیاری برگزاری این مراسمات را بهانه‌ای برای ارج نهادن به هنر هنرمندان این استان دانست و گفت: صنایع دستی نماد هویتی و سرمایه‌های بزرگ فرهنگی استان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی هنرمندان از زمان صنعتی شدن در قرن 19 تاکنون اظهار کرد: فراگیر شدن زندگی ماشینی در دنیا کالاهایی را وارد زندگی ایرانیان کرد که هیچ پشتوانه فرهنگی و خلاقیتی در آن نبود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه بی‌توجهی در عرصه مدیریتی در این مقطع فرصت خوبی را برای آسیب به فرهنگ ایرانی فراهم ساخت، گفت: سال‌ها بعد مسئولان این آسیب را درک کردند.

وی اهمیت صنایع دستی را در دو بعد دسته‌بندی کرد و افزود: در مرحله اول بعد فرهنگی و تمدنی صنایع دستی برای ما حائز اهمیت است.

اللهیاری تصریح کرد: صنایع دستی یک عنصر هویت‌ساز کشور بوده و در مرحله بعد یک ظرفیت اقتصادی بالقوه است.

وی بیان کرد: صنایع دستی ظرفیت اشتغال‌زایی و ارزآوری را برای دولت‌ها فراهم می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، توسعه صنایع دستی را یکی از محورهای توسعه استان و کشور عنوان کرد و گفت: در سیاست‌گذاری کلان نگاه ویژه‌ای به صنایع دستی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت آموزش در صنایع دستی اشاره کرد و افزود: میراث فرهنگی استان اصفهان هر ساله چهار هزار تعهد آموزشی می‌پذیرد که بخش اعظمی از آن در سیستم استاد شاگردی حاصل می‌شود.

اللهیاری از تلاش برای ایجاد راهکارهای حقوقی برای حمایت از این سیستم خبر داد.

وی راه‌اندازی بازارچه‌های دائم صنایع دستی در استان اصفهان را راهکاری برای حمایت از هنرمندانی که امکان ارتباط مستقیم با بازار را ندارند،خواند و گفت: دو بازارچه دائم صنایع دستی به زودی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار