کد خبر: ۴۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۵ 10 June 2015
دادستان عمومی و انقلاب کرج عامل اصلی مشکلات زیست محیطی را ایجاد نکردن تعلق خاطر در مردم برای محیط زیست دانست و گفت: نتوانسته ایم به فرزندانمان یاد دهیم که محیط به همه تعلق دارد و آلودگی آن به ضرر همه است
حاجی رضا شاه کرمی در نشست هم اندیشی قضات و کارگزاران محیط زیست استان البرز که در سالن اجتماعات دادگستری استان البرز برگزار شد، افزود: حفاظت از محیط زیست امروزه به عنوان یکی از هدف های هزاره و یک از اهداف مهم توسعه پایدار است.
وی، محیط زیست سالم را روح و روان سالم، خاک سالم، آب سالم و هوای سالم دانست و اظهار داشت: امروزه در اکثر کشورها با بحث محیط زیست و آلودگی محیط زیست دست به گریبان هستند و فقط به کشور ما معطوف نیست. البته کشور ما در تولید گازهای گلخانه ای و بحث آلودگی هوا، آلودگی دریا، ساحل و فاضلاب از استانداردهای جهانی پایین تر است.
شاه کرمی با تاکید بر اینکه باید به دنبال چرایی رعایت نکردن استانداردها باشیم، افزود: وظیفه جلوگیری از آلودگی رودخانه ها و آب شرب را وظیفه اداره محیط زیست می دانیم ولی در کشور ما نه فقط برای محیط زیست بلکه برای خاک، خانه و محیط مشترکاتی وجود دارد که نتوانسته ایم تعلق ایجاد کنیم و نتوانستیم به فرزندانمان یاد دهیم که تمامی محیط مال ماست و آلودگی آن به ما هم ضرر می زند.
وی بیان داشت: کشورهای موفق در حفظ محیط زیست بر روی جریمه افراد خاطی و آلوده کننده محیط زیست کارکردند ولی ابتدا تعلق ایجاد کرده اند تا هر شخصی بر روی محیط زیست احساس مسوولیت کند.
دادستان عمومی و انقلاب کرج اضافه کرد: در سال های اخیر حساسیت مردم به محیط زیست افزایش یافته است و به جای اینکه دولت ها وظیفه سالم سازی محیط زیست را داشته باشند، امروزه مردم دولت ها را برای حفظ محیط زیست به دنبال خود می کشانند.
وی گفت: باید تشکل ها را گسترش دهیم و برای محیط زیست سیاست گذاری کنیم و مسوولین به دنبال این تشکل ها برای سیاست گذاری باشند.
دادستان عمومی و انقلاب کرج ادامه داد: امروزه در کشورهای دیگر مردم برای محیط زیست تصمیم می گیرند و در کشور ما هم باید به عنوان یک مطالبه از مردم آن را بخواهند.
وی با اشاره به نقش جنگل ها در پاکسازی هوا، گفت: ایران در زمینه عرصه های طبیعی، زباله ها، ریزگردها آلودگی ها دریا و سواحل با مشکلات زیست محیطی دست به گریبان است ضمن اینکه متاسفانه جنگل های ما همچون جنگل های بلوط زاگرس و گیلان و مازندران و گلستان در حال از بین رفتن است.
شاه کرمی دومین جرم در کشور ما را درگیری دانست و افزود: عامل اصلی درگیری ها آلودگی هواست، زیرا آلودگی هوا بر روی سیستم عصبی اثر گذاشته که در نهایت برروی تصمیم گیری نیز موثر است.
دادستان عمومی و انقلاب کرج افزود: مشکلات زیست محیطی ابعاد جهانی دارد پس برای رفع معضلات باید به دنبال کار جهانی باشیم، باید ببینیم کشورهای دیگر با ظرفیت های موجود خود همچون منابع آبی چه کار کرده اند و ما چه کرده ایم؟
وی یکی از راه های رفع معضلات زیست محیطی را استاندارد سازی تولیدات صنایع دانست و گفت: محیط زیست و اداره استاندارد برای کیفیت کالاها و تولیدات تلاش کنند و بر روی آزمایشگاه های همکار نظارت شود.
شاه کرمی با تاکید بر اینکه در تولیدات مسایل زیست محیطی مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: قبلا زباله ها در طبیعت از بین می رفت ولی اکنون در مواد زباله ای، پلاستیک داریم که باید به سوی تولید موادی برویم که در طبیعت از بین برود.
وی در ادامه به مشکل کم آبی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در کرج پراکندگی چاه ها زیاد است و با وجود آب های فاضلابی که به عمق خاک می رود من به عنوان نماینده مردم برای احقاق حقوقشان دغدغه دارم.
دادستان عمومی و انقلاب کرج با اشاره به بحران آب در استان البرز، به برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای محیط زیست و آب و هوا اشاره کرد و اظهار داشت: با این برنامه ها بایستی این میراث های طبیعی را برای نسل های آینده حفظ کنیم.
شاه کرمی یکی از راه های ترویج فرهنگ زیست محیطی را آموزش های غیررسمی محیط زیست برای جامعه دانست و گفت: باید برای اینکه مردم به حرف هایمان گوش کنند، از راه های مختلف ایجاد انگیزه کنیم.
وی یکی از مهمترین نهادها را مدارس و مراکز آموزشی عنوان کرد و افزود: بایستی بیشترین سرمایه گذاری بر روی تیزهوشان و نخبگان باشد زیرا آن ها آینده سازان جامعه هستند.
وی همچنین به موضوع باغ سیب کرج اشاره کرد و اظهار داشت: این باغ متولی دارد که نگرانی از بابت آن داریم، موضع من در قبال پارک شدن آن منفی است، زیرا بعد از ایجاد پارک، ساختمان و زمین بازی باید در آن ساخته شود در حالی که باید آنجا فضای سبزی باشد که در اختیار شهروندان قرار گیرد.
شاه کرمی همچنین تاکید کرد: دستگاه قضا با متخلفین و کسانی که محیط زیست را تخریب و شکار و صید غیرمجاز دارند به شدت برخورد می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار